ضرورت تدوین و سنجش فاکتورهای عدالت آموزشی در برنامه های توسعه کشور

به گزارش بلاگ سان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه «طراحی و سنجش فاکتورهای عدالت آموزشی، اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هستند»، اظهار داشت: واضح ترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست که متاسفانه اجرا نشده است.

ضرورت تدوین و سنجش فاکتورهای عدالت آموزشی در برنامه های توسعه کشور

به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه با سخنرانی دکتر ابوالقاسم نادری؛ استاد دانشگاه تهران و دکتر رضوان حکیم زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون وزیر آموزش و پرورش، توسط مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه بصورت مجازی انجام شد.

در ابتدای این جلسه دکتر ابوالقاسم نادری درباب بحث عدالت آموزشی در کشور اظهار داشت: طراحی و سنجش فاکتورهای عدالت آموزشی، اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هستند. واضح ترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست که متاسفانه اجرا نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: گام آخر پیوند دادن شاخص ها و معیارهای تحقق عدالت آموزشی با منابع و ردیف های اعتباری است که باید توجه ویژه ای در برنامه هفتم توسعه به این مهم اتفاق بیفتد.

نادری در تشریح تدوین عدالت آموزشی در برنامه هفتم بر شاخص سازی اصرار کرد و اضافه کرد: ما باید به لحاظ نظری به یک توافق بر سر مفهوم عدالت آموزشی دست پیدا نماییم و این مهم را نباید از یاد ببریم که برابری آموزشی مفهومی در مقابل عدالت آموزشی است.

وی در تشریح تفاوت دو مفهوم برابری و عدالت آموزشی اظهار داشت: در مفهوم برابری آموزشی همیشه به توزیع برابر منابع دولتی توجه می شود، اما باید در مفهوم عدالت آموزشی علاوه بر منابع به اصل پیام های برابری آموزشی و بازار کار توجه ویژه ای شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباب تعریف ساده عدالت آموزشی اظهار داشت: بهره مندی به اندازه استحقاق به مفهوم عدالت آموزشی است.

وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: ما در اصل عدالت آموزشی باید با بهره گیری از سازوکارهای متنوع بتوانیم تخصیص منابع را بصورت هدفمند پیش ببریم. با سازوکارهای دانش آموز محور و عملکرد محور و حتی پیامد محور می توانیم در تخصیص منابع به بهترین شکل عمل نماییم.

در ادامه این جلسه دکتر رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر از برگزاری این جلسه اظهار داشت: چنانچه بپذیریم آموزش به عنوان یک اصل توسط دولت برای مردم باید فراهم گردد، باید به این پرسش جواب دهیم چرا کماکان در بعضی از نواحی کشور دانش آموزان از آموزش با کیفیت نمی توانند به شکل مطلوبی برخوردار باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: باید مبتنی بر فرمایش رهبری، شرایط برای رشد دانش آموزان در مناطق دوردست و مناطق برخوردار کشور به یک کیفیت فراهم گردد.

وی افزود: ما در تعریف عدالت آموزشی بر این اصل تاکید داریم که حرکت از دسترسی آموزشی باید به سمت برخورداری از فرصت های یادگیری باکیفیت باشد. در حقیقت دسترسی به فرصت های یادگیری باکیفیت تحقق عدالت آموزشی را فراهم می آورد.

این مقام مسئول آموزش و پرورش اشاره کرد: دسترسی به آموزش برای همه و برابری فرصت های یادگیری به عنوان دو اصل اساسی در بحث تحقق آموزش بشمار می رود.

حکیم زاده اضافه کرد: در دسترس بودن آموزش برای همه، دسترسی خود دانش آموز به آموزش، سازگاری نظام آموزشی با نیازها و همین طور تعامل منصفانه با همه اقشار به عنوان چهار اصل اساسی عدالت آموزشی محسوب می شود.

وی در آخر اظهار داشت: الزامی کردن دوره دبستان در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت مدارس دو زبانه بصورت رایگان، اصلاح سیاست های جذب معلمین در مناطق محروم، عزم ملی در تولید تبلت ملی بمنظور استفاده همه دانش آموزان، اصلاح سیاست های منتج به کالایی شدن آموزش و همین طور طراحی مدل کیفیت بخشی به مدارس دولتی به عنوان راهکارهای عملی در تحقق عدالت آموزشی می بایست مدنظر قرار بگیرد.





منبع:

1401/04/30
17:25:33
0.0 / 5
351
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
sunblog