گزارش بلاگ سان؛

چگونگی دعوت به حجاب از منظر رهبر انقلاب

به گزارش بلاگ سان سوال اینجاست. خانم های محجبه ای که به زینب کبری (س) اقتدا کرده اند و چادر را بعنوان حجاب برتر برگزیده اند، باید در تعامل با خانم های کم حجاب چگونه برخورد کنند؟

چگونگی دعوت به حجاب از منظر رهبر انقلاب
خبرگزاری مهر، مشکوة چراغلو؛ باز محرم رسید، ماه تجلی خصایص حسینی، ماه ظهور جلوه های ایمان، حیا و عفت. ماهی که بزرگترین رزمایش عفاف و حجاب است و زنان عزادار حسینی به تاسی از زنان عاشورایی هر شب و هر بامداد با حضور در مراسم های عزای سید و سالار شهیدان، شرف و عزت زن مسلمان را در زیر بیرق اباعبدالله الحسین (ع) به نمایش می گذارند. وقتی نام از امام حسین (ع) به میان می آید، همه مردم در زیر عَلَم ارباب قرار می گیرند. مسلمان و مسیحی همه در کشتی نجات حسین (ع) سوار می شوند چه رسد به باحجاب و کم حجاب.
اما مساله بسیار مهم این است که خانم های محجبه ای که به زینب کبری (س) اقتدا کرده اند و چادر را بعنوان حجاب برتر برگزیده اند، باید در تعامل با خانم های کم حجاب چگونه برخورد کنند و نحوه امر به معروف و نهی از منکر توسط آنها چگونه باشد؟ در همین رابطه ضروریست تا بعنوان چراغ راه، فرمایشات مقام معظم رهبری نصب العین هر فرد مسلمان قرار بگیرد تا در راه ترویج فرهنگ حجاب گرفتار تحریف و بیراهه نشود. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دیماه در مورد کشف حجاب در زمان رضاخان فرمودند: «آنچه که نظام طاغوت بر سر این کشور و این ملت آورد، این است که تصمیم گرفتند که زن ایرانی را از دایره ی عفاف و حجاب خود بیرون کنند و این نیروی عظیم ایمانی را که به برکت عفاف، زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود کنند و بر باد بدهند. یکی از جنایات بزرگ رژیم طاغوت، همین مساله ی هفده دی هست. کشف حجاب، از بین بردن آن حائل و فاصله ای که در اسلام میان دو جنس قرار داده شده است - که این برای سلامت زن و سلامت مرد است؛ برای سلامت جامعه است - تا همان بلائی که بر سر زن در جوامع غربی آمد، بر سر زن مسلمان ایرانی بیاورند.(دیدار با مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دیماه ۱۳۸۶ /۱۰/۱۹) مشروح سخنان مقام معظم رهبری در مورد کشف حجاب توسط رضاخان را در فیلم زیر مشاهده کنید: ایشان همینطور در دیدار تعدادی از زنان با الگو قرار دادن شخصیت حضرت زهرا (س) برای بانوان فرمودند: «از پس از پیروزی انقلاب، درباره مسأله زن و کوشش برای دفاع از حقوق بانوان، فعّالیت های زیادی شده است. در واقع باید اظهار داشت که پس از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. پیشقراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه وجود برای زن ایرانیِ مسلمان ارزش و احترام قائل بود. همین بینش بود که باعث شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند؛ به صورتی که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی شد؛ یا اصلاً پیروز نمی شد، یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید می آمد. بنابراین، حضور زنان مشکل گشا بود. در جنگ هم همینطور بود، در مسائل دیگر از اوّل انقلاب تاکنون هم همین گونه بوده است. بنابراین، تلاش زیادی شده است؛ لیکن در عین حال درباره مسأله ی زن، حقوق زن، رفع ستم از زنان و فراهم کردن زمینه های مناسب برای زنان کشورمان، لازم است کار فرهنگی بزرگی انجام گیرد. من امروز با این نیّت این بحث را می کنم که به ایجاد این فضای فرهنگی کمک گردد. اگر فضای فرهنگی جامعه در زمینه مسائل زن، شفّاف شود و احکام اسلامی و نظرات قرآنی در این حوزه روشن گردد، راه هموار خواهد شد، به جهت اینکه بانوان کشور ما بتوانند به آن نقطه ای که برای یک زن، آرمانی و غایت مطلوب است، برسند. با اینکه بحث است، سخن است، گفتن است، اما در واقع عمل است؛ چونکه این گفتن، فضای فرهنگی جامعه را شفّاف خواهد نمود و ذهن ها را روشن خواهد نمود ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ (دیدار با زنان ۱۳۷۶/۰۷/۳۰)
روز زن، روز مادر، روز فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) است؛ معنای این چیست؟ این یک حرکت نمادین است؛ این کار، سمبلیک است. معنایش این است که زن باید در این صراط حرکت کند؛ عظمت و جلالت و علوّ مقام و مقدار برای زنان در این راه است؛ راهی که در آن تقوا هست، عفاف هست، دانش هست، نطق هست، ایستادگی در میدان های گوناگونِ محتاج ایستادگی هست، تربیت فرزند هست، زندگی خانوادگی هست؛ همه ی زینت ها و فضیلت های معنوی در آن هست؛ زنان باید در این راستا حرکت کنند. (دیدار تعدادی از مداحان سراسر کشور ۱۳۹۱/۰۲/۲۳) مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی از اهمیت حضور زنان در جامعه با الگو قرار دادن حضرت زهرا (س) در سخنرانی های متعدد فرمودند و همواره بر نقش آفرینی های بانوان مسلمان در عرصه های علمی، فرهنگی و خانوادگی و غیره اشاره و تجلیل کردند؛ همینطور ایشان بارها و بارها اقرار به توانمندی های عظیم و استعدادهای درخشان بانوان کردند. خرج های هنگفت دشمن برای برداشتن حجاب در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان خاندان (ع) می پردازیم. ایشان در این دیدار درباره فرهنگ حجاب و عفاف فرمودند: «من می خواهم مساله ی حجاب را ذکر کنم و اشاره کنم: پول های زیادی خرج می کنند، فعّالیّت زیادی می کنند، صدها رسانه را از انواع و اقسام رسانه ها به کار می گیرند به جهت اینکه بتوانند روی این نقطه ی حسّاس، [یعنی] نقطه ی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج می شود به جهت اینکه بتوانند این تلویزیون ها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایت های اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟ که نتیجه اش بالاخره این بشود که مثلا فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. این همه خرج، این همه زحمت، این همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش می کنند، [امّا] تلاششان عقیم است این همه خرج، این همه زحمت، این همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش می کنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجه اش این است که چهار نفر -حالا چهار دختر در گوشه کناری- فریب بخورند یا انگیزه های گوناگونی پیدا کنند؛ بعضی شان هم امکان دارد پول بگیرند -حالا من نمیدانم، نمی توانم اساسا بگویم- و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلا ما چه شدیم! نتیجه ی همه ی آن تلاش، خلاصه می شود در این نتیجه ی کوچکِ حقیر. خب، تا اینجا مساله ای نیست؛ [امّا] آنچه بنده را حسّاس می کند، این است که ناگهان شما می بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می شوند، مساله ی «حجاب اجباری» مطرح می شود؛ معنایش این است که یک عدّه ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال می کنند که دشمن با آن همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال می کنند؛ در میان اینها روزنامه نگار هست، در میان اینها روشنفکرنما هست، در میان اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زن ها باحجاب باشند، همه ی زن ها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن وقت، ما خبر داریم؛ چطور این جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به وسیله ی پهلوی و دنباله های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه ی منکرات، امام همین جور محکم ایستاد.» (دیدار با مداحان خاندان (ع) ۱۳۹۶/۱۲/۱۷) زن را تبدیل به کالا کردند ایشان همینطور سه روز گذشته در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در ارتباط با اهمیت مبحث زن و عفاف و حجاب فرمودند: «مسئله ی زن در جامعه ی اسلامی. البتّه از اوّل انقلاب مساله ی زن را مطرح می کردند؛ ادّعای گزاف می کردند که از زن ایرانی می خواهند حمایت کنند و مانند اینها. باز اخیراً هم به بهانه ی حجاب و مانند اینها باز قضیّه ی زن را مطرح نمودند و همان تلاشهای در واقع ناکام را باردیگر دارند تکرار می کنند. خب، حالا یک وقتی چند سال قبل در یک جمع یک نفر از من پرسید که شما در قضیّه ی زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید؟ من گفتم من دفاع ندارم، من حمله دارم! آنها باید دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند. زن را تبدیل به کالا کردند.
دفاع؟ من دفاع نمی کنم. ما مدّعی هستیم در قضیّه ی زن. خب حالا مساله چیست؟ این که شما می بینید ناگهان وسایل تبلیغاتی و رسانه های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و بعضی جاهای دیگر و مزدورانشان و دنباله روانشان ناگهان هجوم می آورند در یک مقطعی سر قضیّه ی زن و یک بهانه ای هم پیدا می کنند [مثل] مساله ی حجاب و مانند این چیزها، علّتش چیست؟ چرا این کار را می کنند؟ آیا اینها واقعاً می خواهند از حقوق زن، و زن ایرانی دفاع کنند؟ اینها مگر همان کسانی نیستند که اگر می توانستند آب را به روی این ملّت ببندند می بستند؟ اینها دلشان برای زن ایرانی سوخته؟ اینها داروی کودکانی را که دارای بیماری پروانه ای هستند کودک اند ممنوع کردند، تحریم کردند؛ تحریم همه جانبه ی ملّت ایران. اینها دلسوز زن ایرانی اند؟ کسی امکان دارد این را باور کند؟ پس قضیّه چیست؟ حقیقت مساله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زن ها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بویژه زن ایرانی یکی از مهم ترین ضربه ها را به داعیه های غربی و دروغ های غربی وارد کرده. زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ ترین ضربه ها را به تمدن غرب زده. اینها دلشان پر است این کاررا زن ها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بویژه زن ایرانی یکی از مهم ترین ضربه ها را به داعیه های غربی و دروغ های غربی وارد کرده. چطور؟ اینها سال ها است دویست سال است که میگویند زن اگر درصورتیکه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمی تواند پیشرفت کند، نمی تواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛ این جوری دارند میگویند. شرط رسیدن زن به رتبه های بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است که این قیود اخلاقی را رها کند. زن ایرانی این را در عمل تکذیب کرده؛ زن ایرانی در همه ی میدان ها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده. اینها رجزخوانی نیست، اینها واقعیّت های محسوس جامعه ی ما است. ورودی های دانشگاه های ما یا پنجاه درصد یا بیشتر از پنجاه درصد دخترهای ما هستند، زن های ما هستند. در مراکز علمی حسّاس و مهم که بنده از برخی از آن مراکز خودم شخصاً بازدید کردم، زنان دانشمند ما آنجا نقش آفرینند. در میدان ادب، ادبیّات، شعر، رمان، شرح حال نویسی، زن ها جزو برجسته ترین هایند. در میدان مسابقات ورزشی واقعاً گاهی انسان قدرت تحسین این شخصیّت ها را ندارد به اندازه ای که شایسته ی آن هستند دختر ایرانی روی سکّوی اوّل مسابقات ایستاده، پرچم و سرود ملّی ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاچی تلویزیون های دنیا بالا برده، باحجاب است، با آن مردی که می آید به او مدال بدهد دست نمی دهد، یعنی حدّ شرعی را رعایت می کند؛ این چیز کمی است؟

مرحومه مرضیه (طاهره) دباغ حدیدچی، یکی از فرستادگان امام (ره) به شوروی در میدان سیاسی، من یک مورد را ذکر می کنم. زمان شوروی سابق، در یکی از مهم ترین پیام بَری های سیاسی بین دو کشور، امام یک هیئت سه نفره فرستادند که یکی شان زن بود؛ یک زن قدرتمند که رحمت خدا بر او باد! در مسئولیّت های مدیریّت کشوری، زنان ما با حجاب، با چادر، بهترین مدیریّت ها را در آن بخشِ خودشان انجام دادند. در مسائل علمی، در مسائل ادبی، در مجریان صداوسیما، بهترین مجریان. در میدان های مختلف، زن ایرانی حضور پیدا کرده، در بالاترین سطوح قرار گرفته، با حجاب اسلامی، با رعایت حجاب؛ این خیلی چیز مهمّی است. این باطل کننده ی یک زحمت و تلاش دویست سیصد ساله ی غرب است؛ نمی توانند تحمّل کنند، عصبانی می شوند، خودشان را به در و دیوار می زنند تا بتوانند یک کاری بکنند؛ آن وقت می چسبند به قضیّه ی حجاب، می چسبند به یک مورد و بنا می کنند تبلیغات کردن. ببینید، عامل این شبهه افکنی ها این است و تظاهر دشمن هم آن است که مشاهده می کنید و می بینید. به هر حال، اینها چیزهای مهمّی است. متین، منطقی و دور از احساسات بی مورد در برخورد با مردم آن طور که به ما گزارش دادند، در این هفته در بسیاری از خطبه های نماز جمعه مساله ی حجاب مطرح شد؛ همین مسائل جاری روز که در فضای مجازی و مانند اینها هم هست، در بعضی روزنامه ها هم هست، در بسیاری از خطبه ها هم عنوان شد. خب، در این حوزه ها خیلی باید متین، منطقی و دور از احساسات بی مورد برخورد کرد. حالا احساسات چیز خوبی است، چیز بدی نیست، امّا اِعمال احساسات جا دارد. بالاخره شما در این جور موارد، آن منطق استعماری غربی را که آتش بیار معرکه است و دست او مشغول کار است، افشا کنید؛ آنرا افشا کنید، آنرا با علل روشن برای مردم تبیین کنید. حالا غربی ها، هم در سطوح رسانه های بزرگ دولتی شان، هم این پادوهای حقیرشان، کارهایی می کنند؛ عیبی ندارد، شما با اینها روبه رو نشوید، با اینها مواجه نشوید؛ شما اصل مطلب را بر تبیین برای مردم [بگذارید].
البتّه این سفارش ی کلّی است؛ این که عرض کردیم با متانت برخورد بشود و گرفتار زیاده روی نشویم، در بسیاری از موارد دیگر هم هست؛ یک ناهنجاری ای هست که امام جمعه به هر علتی لازم می داند این را مطرح کند؛ خب، شناخت از وضعیّت شهر و مردم و ذهن و مانند اینها او را به این نتیجه می رساند، اشکالی ندارد؛ منتها کیفیّت طرح باید کیفیّت مناسب جایگاه امام جمعه باشد؛ یعنی هم اتقان، هم متانت.» (دیدار با ائمه جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵) مقام معظم رهبری همینطور درباره ی اهمیت مبحث حجاب، راهکارهای ترویج آن و روش مقابله ی صحیح با بدحجابی فرمایشاتی دارند که به صورت موارد زیر قابل ذکر است: حجاب مایه تشخص و آزادی زن است حجاب مایه ی تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه ی مادیگرایان، مایه ی اسارت زن نیست.... حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مساله ی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است. (دیدار تعدادی از مداحان سراسر کشور ۱۳۹۱/۰۲/۲۳) حجاب عامل امنیت است اسلام برای زن حجاب را معیّن کرده است. خودِ این حجاب، یکی از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا می کند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا می کنند. آن جایی که حجاب را از زنان دور می کنند، آن جایی که زن را به عریانی و برهنگی نزدیک می کنند، در درجه ی اوّل، امنیت از خود زن و در درجه ی بعد، از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. برای اینکه محیط سالم و دارای امنیت باشد؛ زن بتواند کار خویش را در جامعه انجام دهد، مرد هم بتواند مسؤولیت های خویش را انجام دهد، اسلام حجاب را معیّن کرده است که این حجاب، یکی از آن احکام برجسته ی اسلام است و یکی از فوایدش همین است که گفتم. فواید فراوان دیگری هم دارد. (بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰) حجاب کرامت زن مسلمان است ما زن را به عفّت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بیحد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه -برای آن که چشم او لذّت نبرد- دعوت می نماییم. این بد است؟ این کرامت زن مسلمان است. این کرامت زن است. آنهایی که زن را تشویق می کنند که خویش را بگونه ای آرایش دهد که مردان کوچه و بازار به او نگاه کنند و غرایز شهوانی خودشان را ارضا کنند، باید از خودشان دفاع کنند که چرا زن را تا این حد پایین می آورند و تذلیل می کنند!؟ آنها باید جواب بدهند.(دیدار با تعدادی از زنان ۱۳۷۱/۰۹/ ۲۵)
حجاب به معنای انزوای زنان نیست اسلام می خواهد که رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و -بالاتر از همه- فضیلتی و معنوی زنان، به حد اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده ی بشری -به عنوان یک عضو- حد اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همه ی تعالیم اسلام همچون مسأله ی حجاب، بر این اساس است. مسأله ی حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملاً غلط و انحرافی است. مسأله ی حجاب، به معنای پیشگیری از اختلاط و آمیزش بی قیدوشرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد -بخصوص به ضرر زن- است. حجاب، به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی نیست. (دیدار با تعدادی از بانوان پزشک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ۱۳۶۸/۱۰/۲۶) برای ترویج حجاب کار تحقیقی و تبلیغی کنید [در مساله ی حجاب] شما با تبلیغات کار کنید. یعنی همان حربه ای را که افراد مورد نظر شما برای سست کردن اعتقاد به حجاب به کار می برند، شما هم به کار ببرید. یعنی شما درباره ی حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینی هم مثلا درباره اش بحث کنید، یا از بحث هایی که شده استفاده کنید. از لحاظ اجتماعی هم روی همین مسأله ی کیفیّت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزی که به نظرتان درست است، آنرا بگویید؛ این دغدغه را هم که اینها می آیند تمایل به حجاب را در دلِ مردم از بین می برند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمی رود. (جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریه های دانشجویی ۱۳۷۷/۱۲/ ۰۴) احساس آسایش ناشی از حجاب را بیان کنید دید اسلامی در زمینه ی مسائل حجاب، بسیار دید خوب و روشنی است. می گوئید: «ما با این حجاب، احساس آسایش می نماییم و این لباسِ مشارکت ماست»! بله؛ کاملاً تعبیر درست و خوبی است. این، دیدگاهِ کاملاً صحیحی است. این را هرچه بیشتر بیان کنید و بگویید، بهتر است. (دیدار با تعدادی از بانوان اندیشمند و سخنان بانوان در این دیدار ۱۳۷۷/۰۷/۱۸) با محبّت و مدارا نهی از منکر کنید [در برخورد با مشکل بدحجابی] گفتن و تذکّر دادن، خوب است. چه اشکال دارد با اخلاقِ خوب تذکّر دهند؟ روز گذشته حدیثی را برای جمعی می خواندم که آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش به آنچه دارد امر و نهی می کند، هم عالم باشد و هم عامل. «رفیق لمن یأمر و رفیق لمن ینهی»؛ با رفق و مدارا امر و نهی کند. امر و نهی، یعنی دستور دادن -بکن، نکن- غیر از تمنا کردن است؛ اما همین را با رفق، - نه با خشونت - انجام دهد. به نظرم این طوری باید عمل شود. (جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۲ /۰۲/۲۲) نمونه ای از این رفتار را ایشان با دختر و پسر جوان در راه کوهنوردی داشتند، در فیلم زیر قابل مشاهده است: معصومه حکیمیان، معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور درباره نحوه برخورد مناسب با افراد کم حجاب اظهار داشت: در مبحث عفاف و حجاب ما در خلال سالیان گذشته رفتارهایی را داشتیم که بسیاری از آنها قابل تجدید نظر است و یکی از موارد قابل تجدید نظر این است که ما نباید روی محصول صرفا تمرکز نماییم. اتفاق خاصی در حوزه حجاب با برخوردهای مقطعی نمی افتد وی ادامه داد: در بحث حجاب تا سوتفاهمات رفع نشود با برخوردهای مقطعی هیچ اتفاق خاصی نمی افتد بلکه فاصله دو طیف را بیشتر می کند. در مجلس امام حسین (ع) جای نصیحت نیست چون که اینها میهمان اباعبدالله (ع) هستند و در داخل مجلس ما حق تذکر و اخم کردن نداریم. در این مورد باید به اصلاح ریشه های فکری بپردازیم. برای اصلاح ریشه ها هم باید به ابعاد متفاوت آن دقت نماییم. حکیمیان اظهار داشت: ۷۰ درصد پوشش زنان و دختران جامعه به گردن مردها است. به علت این که ذائقه مردان که به سمت جامعه ی غربی رفته، در کنار دو عامل مهم دیگر همچون عدم انجام وظیفه درست آنها در مورد عفاف و حجاب و همینطور عدم ترویج درست عفاف یعنی منحصر و مختص کردن آن به زنان دانست.
وی ادامه داد: شما اگر می خواهید در یک نبرد نامتقارن در حوزه جنگ اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی به اصطلاح جنگ نرم، پیروز شوید با پرداخت به مبانی می توانید. از مواردی که وعاظ و سخنرانان در مجالس خاندان (ع) و حتی در مراوده ساده باید به آن توجه کننند سه هدف احیا و تحکیم و مقاوم سازی هویت انسانی است. هویت دینی با مؤلفه های توحید، نبوت، قرآن، معاد و پرداختن به هویت ملی از دیگر وجوه مورد تاکید وعاظ باید باشد. معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در انتها اظهار داشت: در صورتی در جنگ نامتقارن ضد دشمن پیروز می شویم که یاد بگیریم هر ایرانی باید تلاش خویش را در جهت انجام مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی که دارد برای حفظ جامعه انجام دهد. با عنایت به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری حیا و عفاف علاوه بر آنکه حکم و دستور الهی است یکی از عوامل اقتدار ملّی هم است که دشمن مورد هدف قرار داده است. ازاین رو ما با عنایت به اهمیت مبحث عفاف و حجاب، باید با عنایت به موارد گفته شده در رفتار با افراد کم محجبه که از نظر مقام معظم رهبری ایراد آنها در ظاهر و کما پای اهداف و آرمان های اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند مشی و رفتار درست و مناسب داشت.

1401/05/12
22:29:55
0.0 / 5
218
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
sunblog