وزیر بهداشت خبرداد

آزمون دوره پنجاهم دستیاری در سلامت کامل

بلاگ سان: به گزارش بلاگ سان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کیفیت آموزش برای وزارت بهداشت مهم قلمداد می شود، اظهار داشت: ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته ها باید مبتنی بر کیفیت باشد.

آزمون دوره پنجاهم دستیاری در سلامت کامل
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین الهی در آیین افتتاحیه سی وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی که چهارشنبه شب، یکم شهریور ماه برگزار شد، اظهار نمود: ایران، یک کشور با تمدنی کهن به حساب می آید که دستاوردهای زیادی را از آن خود کرده است. به صورت مثال، کتاب «قانون» ابن سینا در خیلی از دانشگاه های مطرح دنیا تدریس می شود.
وی با اشاره به اینکه علم و دانش در دوران ستم شاهی مورد غفلت قرار گرفت، توضیح داد: بی توجهی به مبحث علم و فناوری سبب شد مرجعیت علمی ایران که از دیر باز به دست آمده بود مبتلا به اختلال شود. بعد از پیروزی انقلاب، علم و دانش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت های بسیاری بدست آمد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فقط دو دانشگاه علوم پزشکی قبل از انقلاب فعالیت می کردند، اضافه کرد: هم اکنون، تعداد دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عدد ۶۷ رسیده است. حدود ۲۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و تعداد اعضای هیات علمی هم ۲۲هزار نفر است که همگی جزو چهره های برجسته محسوب می شوند. تعداد مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۸۵۰ مورد است.
وی ضمن اشاره به یکی از دیدارهای خود با رئیس جمهور اظهار داشت: من در این نشست خطاب به ایشان گفتم که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران نسبت به قدرت سخت آن بیشتر است. طی سفرهای خود به کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و تاجیکستان به این نتیجه رسیدم که آنها ما را جزو کشورهای پیشرفته می دانند و بارها به این مورد اذعان کردند.
وزیر بهداشت در رابطه با دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: بررسی ها مبین اینست که شرکتهای دانش بنیان در زمینه ساخت دستگاههای پیشرفته در حوزه دارو بسیار فعال می باشند و دستگاههای پیشرفته توسط دانشمندان ایرانی ایجاد می شود. نمایشگاهی از دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان ایرانی در زمینه ساخت دستگاههای دارو در «ایران مال» دایر شده است که توانایی دانشمندان ایرانی را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه دو مولفه «ظرفیت آموزشی» "educational capasity" و «اثرگذاری آموزشی» "Educational effectivness" در مبحث آموزش مطرح است، اظهار داشت: باآنکه برابری این دو مولفه در دانشگاه ها وجود دارد اما این امکان وجود دارد که ظرفیت برابر میان این دو مولفه وجود نداشته باشد. ما باید از تمام ظرفیت موجود استفاده نماییم. ایجاد توازن و برابری میان این مولفه ها به هنر مدیریت دانشگاه مربوط می شود.
عین الهی با اشاره به اینکه ادغام آموزش در نظام سلامت جزو دستاوردهای مهم به حساب می آید، توضیح داد: این مورد سبب جهش در نظام سلامت و تربیت نیروی انسانی ماهر شد. نیروی انسانی نظام سلامت در تمام عرصه ها حضور دارند؛ این مورد در طول هشت سال دفاع مقدس ثابت شد و بار دیگر در دوران کرونا به اثبات رسید.
وی با اشاره به اینکه آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است، اظهار نمود: ما بعنوان نماینده فدراسیون جهانی آموزشی پزشکی در منطقه انتخاب شده ایم و مسئولیت اعتباربخشی آموزش پزشکی را برعهده داریم. دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در مسافرت اخیر خود به سوریه اعتباربخشی آموزش پزشکی این کشور را انجام داده است.
عین الهی در رابطه با جایگاه ایران در حوزه پژوهش اظهار داشت: ما پارسال توانستیم به جایگاه ۱۵ جهانی دست یابیم؛ این در شرایطی است که طی سالهای گذشته در جایگاه ۱۶ قرار داشتیم. دانشگاه های علوم پزشکی ایران توانسته اند جایگاه خود در نظام های رتبه بندی جهانی را ارتقاء دهند. همینطور شاخص H-index با ارتقا ۹۸ پله ای از جایگاه ۴۴۸ به جایگاه ۳۸۳ جهانی رسیده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تعداد اعضای هیات علمی وزارت علوم نسبت به وزارت بهداشت حدود پنج برابر است، اضافه کرد: باآنکه این اختلاف وجود دارد اما میزان نوآوری علمی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت نسبت به اعضای هیات علمی وزارت علوم بیشتر است. ما باید ضمن حفظ برتری در نوآوری باید برای ارتقای جایگاه خود تلاش نماییم.
وی افزود: اساتید جزو بزرگترین سرمایه ها هستند و موفقیت های وزارت بهداشت توسط اساتید محقق شده است. هیچ وزارت خانه ای همچون وزارت بهداشت با اساتید تعامل ندارد.
وی با اشاره به اینکه پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی وزارت بهداشت در سلامت کامل برگزار شد، اضافه کرد: بعضی از آموزشگاه ها سبب بروز مشکلاتی در ادوار گذشته آزمون شدند اما آزمون دوره پنجاهم در سلامت کامل برگزار شد و نتایج نهایی بزودی اعلام می شود. معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای طراحی سوالات استاندارد بسیار کوشیده است. ما توانسته ایم سامانه ای برای سوالات طراحی نماییم.
عین الهی با اشاره به اینکه اعضای بوردهای وزارت بهداشت بعنوان نگین فعالیتهای این وزارت خانه هشتند، اظهار نمود: من از اعضای بورد می خواهم که خویش را همواره به روز نگه دارند. مشکلاتی در مورد دسترسی به مقالات وجود دارد؛ من از دکتر پناهی، معاون پژوهشی وزارت بهداشت می خواهم که در جهت حل این مشکل اقداماتی انجام دهد.
وزیر بهداشت در رابطه با اهمیت کیفیت آموزش اظهار داشت: کیفیت آموزش برای ما در وزارت بهداشت مهم می باشد. دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت اخیرا میهمان یک برنامه تلویزیونی بود. مجری آن برنامه فقط بر افزایش کمی رشته های پزشکی و دندانپزشکی تاکید داشت اما ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته ها باید مبتنی بر کیفیت باشد.
وی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد بسیار اهمیت دارد اما عرضه پرسش نامه به دانشجویان در زمان تحصیل نمی تواند ملاک ارزیابی درستی باشد؛ چون که سختگیری ها سبب واکنش منفی دانشجویان نسبت به ارزیابی می شود. بررسی وضعیت دانش آموختگان می تواند بهترین ملاک برای ارزیابی باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مجوز خوبی از جانب معاونت آموزشی برای جذب اساتید گرفته شده است، اظهار نمود: اگر دانشگاه ها در بعضی موارد گرفتار ضعف هستند، این مورد را به معاونت آموزشی اعلام کنند. اگر در گروههای آموزشی ضعف وجود دارد این گروه ها می بایست مورد بازسازی قرار گیرند. مدیرگروه، بهترین کسی است که می تواند یک گروه آموزشی را بسازد. اگر عملکرد گروههای آموزشی درست باشد عملکرد دانشگاه درست است.





منبع:

1402/06/03
08:45:56
0.0 / 5
287
تگهای خبر: آموزش , اساتید , برنامه , تدریس
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
sunblog