معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اعلام كرد

توجه به آموزش مجازی بعنوان رویكرد جدید آموزشی

توجه به آموزش مجازی بعنوان رویكرد جدید آموزشی

به گزارش بلاگ سان معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در كنفرانس ملی صدمه شناسی آموزش و یادگیری الكترونیكی در ایران اعلام نمود: توجه به آموزش مجازی بعنوان رویكرد جدید آموزشی و پاسخگوی بخشی از نیازهای آموزشی كشور بوده و كیفیت و اثربخشی آموزشی را در بعضی حوزه ها یا زمینه ها و مناطق بالا می برد.


به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمد تقی نظرپور، در این کنفرانس که بامداد امروز (یکشنبه) با محوریت «تجربیات و چالش های استقرار یادگیری الکترونیکی» به صورت مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با اعلان اینکه دغدغه خیلی از استادان و دانشجویان، گذر از سیستم های قدیمی به روش های نوین آموزش است، گفت: در لزوم عرضه آموزش های الکترونیکی می توان به مواردی از قبیل، ظهور ویروس کووید- ۱۹و همه گیری آن در شروع سال ۲۰۲۰ و در ماه های پایانی سال ۱۳۹۸، ایجاد تغییرات اساسی در برنامه های آموزش عالی جهان و ایران و روی آوردن ناگهانی خیلی از دانشگاه ها به یک نوع آموزش الزامی ازراه دور اشاره نمود.
وی با اشاره به برگزاری موفق و پیشرفت قابل قبول در عرضه دوره های مجازی جایگزین آموزش های حضوری و همینطور نگرانی ازارائه آموزش های عملی رشته های هنر، آزمایشگاهی، کارگاهی ونحوه برگزاری آزمون ها اظهار داشت: برگزاری آموزش های مجازی سوالاتی برای دانشگاه ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی به وجود آورده است که از این سوالات می توان به مواردی از قبیل: بهترین راه برای چرخش سریع دوره های بر خط یا عرضه امتحانات به صورت آنلاین چیست، چگونه دانشگاه ها می توانند اطمینان حاصل کنند که همه دانشجویان به فناوری مورد نیاز برای آموزش الکترونیکی دسترسی دارند، وضعیت آموزش الکترونیکی و حضوری در دوران بعد از بحران بیماری چگونه خواهد بود و تاثیر این تغییر مسیر ناگهانی بر اقتصاد آموزش عالی چیست، اشاره نمود.
دکتر نظرپور با اعلان اینکه به سبب انتشار ویروس کرونا، دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور وارد قلمرو آموزشی جدیدی شده اند، اظهار داشت: خوشبختانه در این ایام، رؤسا و اساتید دانشگاه ها به انجام مواردی از قبیل ایجاد منابع درسی به صورت آنلاین، به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها، آموزش سریع اعضای هیئت علمی به شیوه آموزش الکترونیکی و سازگاری با محیط در حال تغییر به صورت مشترک قدم برداشتند.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با عرضه گزارشی در مورد نحوه فعالیت دانشگاه ها در اجرای آموزش الکترونیکی اظهار داشت: در اسفند ماه ۱۳۹۸ با بیان تعطیلی موقت کارهای آموزشی در اغلب دانشگاه ها و تدوین برنامه های آتی و چگونگی اجرای آموزش مواجه بودیم و درفروردین سال جاری پایه ریزی برنامه موردنیاز در زمینه آموزش مجازی و پوشش آموزش های الکترونیکی برای بیشتر از ۹۰ درصد از جامعه دانشگاهی کشور در نیمسال گذشته فراهم گردید ودر شهریور ماه هم بازبینی و بهبود نظام آموزش الکترونیکی باتوجه به بازه زمانی فصل تابستان در جهت برطرف شدن خیلی از مشکلات در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ انجام گرفت.
او همینطور در مورد تاثیر عرضه آموزش های مجازی در دانشگاه ها گفت: به روز کردن منابع و اطلاعات درسی توسط اساتید، افزایش اشتراک گذاری مطالب و منابع درسی بین اساتید و دانشجویان، افزایش خلاقیت و ایجاد روش های نوین تدریس، افزایش سهم آموزش مجازی در زمان بحران COVID-19، لزوم تطبیق دانشجویان با روند جدید آموزش و لزوم آموزش ابزارهای فراگیر مجازی برای اعضای هیأت علمی را می توان از موارد تاثیر مثبت عرضه آموزش های مجازی در دانشگاه ها عنوان نمود.
دکتر نظر پور در مورد اقدامات لازم و تشویق دانشگاه ها برای بسط و تسهیل آموزش الکترونیکی اظهار داشت: در این خصوص می توان به مواردی از قبیل استفاده حداکثری از ابزارهای موجود برای برگزاری مراسم، رویدادها و سایر علایق به صورت برخط، خلق ایده های جدید و استفاده از فضای مجازی به جای فضای فیزیکی و افزایش ارتباطات اثر بخش، برگزاری کنفرانس ها و سمینارها به صورت برخط که علاوه بر کاهش هزینه ها، امکان استفاده از سخنرانان برتر و افزایش شرکت کنندگان را به همراه دارد و تعامل با دانشجویان در مورد اهداف و اولویت های مشترک فرهنگی و اجتماعی و تشویق به بستر سازی کانون های دانشجویی در فضای مجازی به منظور حل مشکلات دانشجویان نیازمند اشاره نمود.
او همینطور در مورد امنیت سایبری و افزایش خطرات ناشی از تهدیدهای سایبری برای انتقال آموزش های مجازی اظهار داشت: در این راستا می توان از طریق کارهایی مانند سرمایه گذاری در امنیت سایبری برای اطمینان از تداوم آموزش و یادگیری، اطمینان از انجام وظایف تیم های امنیت سایبری در بستن خلاءهایی که مهاجمین می توانند از آن بهره ببرند و سرمایه گذاری های لازم جهت اطمینان از حریم خصوصی داده ها برای امکان ادامه آموزش و یادگیری بهره برد.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت آموزشی و دسترسی عادلانه به فناوری استفاده از آموزش های مجازی برای همه دانشجویان اظهار داشت: در این خصوص باید از مواردی همچون عرضه کمک هزینه برای دسترسی به اینترنت و یا مجانی نمودن آن، اعطای وام برای خرید تجهیزات و لپ تاپ برای دانشجویانی که با کمبود منابع مالی مواجهند، استفاده از ظرفیت خیرین برای خرید لپ تاپ و سایر تجهیزات موردنیاز و هماهنگی با عرضه دهندگان خدمات اینترنت برای پشتیبانی از آموزش مجازی بعنوان راه کارهایی گره گشا بهره برد.
دکتر نظر پور با تاکید بر رفع نیازهای اجتماعی، عاطفی و انسانی دانشجویان و دانشگاهیان در دوران گسترش و تسهیل آموزش الکترونیکی گفت: در این خصوص مشکل دسترسی به خوابگاه، تغذیه و گذران زندگی برای دانشجویان کم درآمد مطرح است که می توان با ادامه فعالیت خوابگاه ها با روشی کنترل شده و اجرای سیاست های فاصله گذاری اجتماعی این معضل را حل کرد. همینطور معضل عدم وجود دسترسی به خدمات بهداشت روان هم با گسترش خدمات بهداشت و مشاوره مجازی باتوجه به نیاز دانشجویان، اساتید و کارمندان، رفع می شود.
وی ادامه داد: برای کسانی که دارای ناتوانی در یادگیری مسائل آموزش مجازی و آنلاین هستند (روشندلان، ناشنوایان و …) و یا احتیاج به دسترسی به اطلاعات آموزشی در این عرصه دارند می توان با ایجاد دفاتری در دانشگاه ها، برای اطمینان از یادگیری دانشجویان در حوزه آموزش مجازی و اطمینان از دسترسی بصری، شنیداری و لمسی و همینطور استفاده از تجهیزات آموزشی و عرضه بسته های کامل آموزشی با ضبط دوره ها و افزودن زیرنویس های موردنیاز، این عزیزان را در بهره گیری بهتر از آموزش های مجازی یاری کرد.
دکترنظرپور در ادامه در مورد مزایای آموزش الکترونیکی و تاثیر آن در اقتصاد آموزش عالی اظهار داشت: امکان عرضه منظم تر و ساختارمند و هدفمندتر دروس در وقت کمتر نسبت به آموزش کلاسیک، کاهش هزینه های جاری، مصرفی نظام آموزشی، رفت و آمدها و کاهش اتلاف وقت، کاهش حجم ترافیکی شهرها به خصوص در ساعات پیک ترافیکی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، وابستگی کمتر به الزامات و امکانات کالبدی آموزشی نسبت به روش های حضوری (کاهش موانع مکانی)، مزایای اقتصادی و کاهش هزینه های یادگیری و کاهش شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز و امکان تجاری سازی بیشتر آموزش عالی و تقویت درآمدهای اختصاصی پایدار برای دانشگاه ها از مواردی هستند که تأثیری مثبت در اقتصاد آموزش عالی خواهند داشت.
او همینطور مواردی از قبیل استفاده از فرصت های خاص و ساعات غیررسمی برای آموزش (کاهش موانع زمانی)، امکان ارتقای کیفیت عرضه دروس توسط اساتید مجرب و جبران مشکلات ناشی از کمبود اعضای هیأت علمی، بهره‏مندی افرادی (دانشجویانی) که امکان کمتری به علّت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی دارند، امکان پوشش فراگیر و افزایش تعداد دانشجویان برای دروس نظری، حذف مرزهای جغرافیایی و کاهش تبعیض بین مناطق کشور، تاکید بر جنبه دانشجو محوری آموزش، آزادی بیشتر دانشجو و حتی امکان طراحی دوره توسط خود دانشجو وپیشرفت و توسعه فناوری اطلاعات در عصر حاضر و استقبال نسل جوان از آموزش مجازی را از دیگر موارد تاثیر مثبت در اقتصاد آموزش عالی عنوان نمود.
دکتر نظر پور با اشاره به چالش های دانشگاه ها درارائه آموزش های الکترونیکی و تاکید برضرورت راهکار تلفیق آموزش مجازی و الکترونیکی با آموزش حضوری و عملیاتی در این مقطع زمانی گفت: در مورد چالشهای دانشگاه ها در عرضه آموزش های الکترونیکی می توان به مواردی از قبیل، لزوم آماده سازی بعضی از مدیران و اساتید و تعداد کمی از دانشجویان به توجیه آموزش الکترونیکی، احتیاج به بهره گیری از مجموعه آموزش های مکمل برای اساتید و استفاده از تجارب جهانی، احتیاج به توسعه زیرساخت ها و امکانات پیشرفته آموزش الکترونیکی، مشکلات دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت، تأمین نرم افزارها و سخت افزارهای موردنیاز، آشنایی محدود برخی از اساتید با نیازهای دانشجویان، ناکافی بودن ابزار طراحی و توسعه مواد درسی چندرسانه ای برای تدریس آنلاین، بازبینی در نظام آموزش الکترونیکی برای برگزاری دروس آزمایشگاهی، کارگاهی و آتلیه های رشته های مختلف و نادیده گرفتن کوشش های آموزشی اساتید بخصوص در فضای دیجیتال اشاره نمود.
او همینطور کمبود عوامل انگیزشی برای ترغیب اساتید به اختصاص وقت بیشتر برای تدریس در فضای دیجیتال، آشنایی ناکافی و عدم آمادگی برخی از دانشجویان برای کار با سیستم های یادگیری الکترونیکی، ناکافی بودن تمهیدات لازم برای به کارگیری دستیاران آموزشی برای پیگیری پیشرفت دانشجویان، ضعف نظام آموزش الکترونیکی در نظارت بر آزمون ها و ارزشیابی های دانشجویان، مشکلات اساتید در هدایت رساله ها، پایان نامه ها و برگزاری جلسات دفاعیه، عدم احتیاج به استفاده از ساختمان های رفاهی، خدماتی و سراهای دانشجویی موجود در نظام آموزش الکترونیکی، عدم احتیاج به استفاده از فضاهای کالبدی مربوط به امور فرهنگی، هنری و فوق برنامه های دانشجویی در نظام آموزش الکترونیکی و بالاخره لزوم بازبینی و اصلاح میزان شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز را از دیگر چالش های دانشگاه ها درارائه آموزش های الکترونیکی عنوان نمود.
دکتر نظرپوربا اشاره به اقتصاد آموزش عالی در زمان بحران COVID-19 اظهار داشت: اقتصاد آموزش عالی در این شرایط با کاهش وابستگی بودجه دانشگاه ها به منابع انحصاری درآمدزایی همچون وابستگی به درآمد ناشی از شهریه تحصیلی دانشجویان مواجه خواهد بود و پیشبینی دسترسی به منابع درآمد پایدار بدون اتکای محض بر عرضه و فروش خدمات آموزشی در دانشگاه ها، ایجاد آمادگی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای داشتن اختیار تصمیم گیری و اقدام مالی متناسب با شرایط بحران و روش های جبران ضرر و زیان اقتصادی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در وضعیت فوق العاده توسط مراجع تصمیم گیر در دولت، مجلس شورای اسلامی و هیئت های امنای مؤسسات از دیگر شرایط اقتصاد آموزش عالی در زمان بحران کرونا خواهد بود.
وی با تاکید برلزوم توسعه فناوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: در این راستا لازم است که به مواردی از قبیل، تأمین، تولید، توسعه و پشتیبانی سامانه های اطلاعاتی، تأمین، تولید، توسعه و پشتیبانی شبکه و مراکز داده ها، پهنای باند اینترنت و اینترانت، تأمین امنیت فضای مجازی و تأمین تجهیزات آموزش مجازی اهتمام ورزید که برآورده هزینه انجام این موارد در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری بالغ بر ۷، ۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و رئیس کنفرانس ملی صدمه شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با تاکید بر توجه به آموزش مجازی بعنوان یک رویکرد جدید آموزشی گفت: اگر وضعیت عمومی کشور و به تبع آن وضعیت آموزش عالی به حالت عادی بازگردد، به این علت که ایران در بین ۱۰ کشور اول حادثه خیز جهان است تجربه همه گیری ویروس کووید- ۱۹ بایستی بعنوان مبحث دائمی برای مطالعه و بحث و بررسی اندیشمندان آموزش عالی و مدیران دانشگاهی در زمینه نحوه راهبری فرآیند پیچیده آموزش در وضعیت فوق العاده، حفظ شود.
وی ادامه داد: آموزش الکترونیکی این امکان و فرصت را به مسئولین ذیربط در نظام آموزش عالی می دهد که نسبت به ایجاد نظام آموزشی فراگیر و یکپارچه در سطح ملی و با کیفیت مطلوب برنامه ریزی کنند و با چشم اندازی جدید، مبادرت به بازبینی آیین نامه های آموزشی و مواد درسی در دانشگاه ها نمایند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نظر پور در انتهای سخنان خود به استفاده اثربخش از ابزارهای آموزش الکترونیکی در غنای فرآیند یاددهی- یادگیری در دانشگاه ها، تبدیل وضعیت دانشگاه ها به پردیس های کوچک تر، کلاس های کمتر و خوابگاه های مختصر، فضاهای کمک آموزشی و کتابخانه بسیار کوچک، تلفیق آموزش مجازی برای درس های نظری و آموزش حضوری برای درس های عملی، الگوهای نو در افزایش سطح تاب آوری نظام آموزش عالی در مواجهه با بحران ها در وضعیت فوق العاده و روش های حفظ و پرورش استعدادهای دانشجویان در دوره وضعیت فوق العاده با هدف پیش گیری از افت تحصیلی و حفظ فرآیند رشد آنان بازبینی در شیوه های نوین تدریس دانشگاهی و ارتقای قدرت سازگاری آن با یادگیری از دور (distance learning) و غیرحضوری را همچون مواردی نام برد که لازم است در برنامه ریزی های آینده آموزش عالی کشور مورد استفاده قرار گیرند.




منبع:

1399/07/21
14:23:02
5.0 / 5
642
تگهای خبر: اساتید , برنامه , تدریس , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
sunblog