پای درد دل مدیران آموزشگاه های آزاد پس از تعطیلی های چندباره؛

تیر كرونا بر پیشانی آموزشگاه های آزاد

تیر كرونا بر پیشانی آموزشگاه های آزاد

اصفهان در طول 9 ماه گذشته و با گسترش بی امان ویروس كرونا، بارها محدودیت های مختلف در سطح كشور اعمال شد، اما در این میان، همیشه انگشت اعمال محدودیت های كرونائی به صورتی آموزشگاه های آزاد را اشاره گرفته و این صنف كه تا قبل از كرونا هم با مشكلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان بودند، حالا با آمدن كرونا و تعطیلی های چند باره بیش از پیش به مشكل خورده و گرفتار ركود اقتصادی شده اند.



فعالان این صنف از هزینه های سرسام آور اجاره بهای آموزشگاه های خود گله دارند که بعد از تعطیلی ها، این هزینه ها کمرشکن شده و به تعدیل نیروهایشان به دنبال کاهش درآمدها مجبور شده اند؛ این قشر خصوصی که پشتوانه حمایتی دولت خاصی هم ندارند، همیشه از جیب می خورند و حالا که کرونا تیشه به ریشه خیلی از کسب وکارها زده، بیشتر از گذشته گرفتار مشکلات اقتصادی شده اند.

در روزهای گذشته منحی شیوع ویروس کرونا باز هم حکایت از افزایش بی رویه این بیماری در کشور دارد؛ ۳۱ استان ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و با آمار مرگ و میر روزانه بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، هر روز وضع قوانین جدید محدودیت های کرونائی شکلی تازه به خود می گیرد.

ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت های تازه برای مبارزه با این ویروس در تهران، مراکز استانها و شهرهای بزرگ، تعطیلی یک ماهه مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ را تصویب کرد و این درحالی است که به عقیده اغلب مدیران آموزشگاه های آزاد، فعالیت این صنف تازه از ۶ بعدازظهر شروع می شود و این محدودیت جدید عملا به مفهوم تعطیلی این مراکز است. البته رئیس جمهور از وضع محدودیت های جدید از اول آذر ماه در کشور آگاهی داد و ظاهرا مقرر است به زودی محدودیت های دیگری نیز وضع شود.

مردم در سطح شهر بیشتر به کرونا مبتلا می شوند تا آموزشگاه ها

مدیر یک آموزشگاه زبان در اصفهان با گلایه از تعطیلی آموزشگاه های آزاد، شرایط پیش آمده برای این صنف را نامناسب اعلام نمود و به ایسنا، اظهار داشت: در حال حاضر عملا خیلی از آموزشگاه های آزاد ورشکسته شده و تعدیل نیرو کرده اند، ای کاش ستاد مقابله با کرونا این موارد را نیز ببینند و در تصمیم گیری های خود تجدیدنظر کنند.

او که معتقد می باشد، مردم در سطح شهر بسیار بیشتر احتمال مبتلاشدن به کرونا دارند، تا آموزشگاه ها، اشاره کرد: پارک و پاساژها، مراکز تجمع افراد بیشتری است که بسیاری حتی بدون ماسک در این مراکز حضور دارند. آموزشگاه ها با تراکم کمتر افراد هستند و از شروع شیوع ویروس تا حالا فردی بدون ماسک در مرکز ما تردد نداشته است.

آموزشگاه های آزاد هیچ یارانه ای از طرف دولت ندارند

مدیر یک آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی در اصفهان با اعلان اینکه دانشگاه و نهادهای آموزشی از اعتماد بیشتری در بین مردم برخوردارهستند تا مراکز خصوصی، به ایسنا اظهار داشت: مراکز آموزشی دولتی رسمیت بیشتری در بین مردم دارند و آموزشگاه های هنری در طول سال با مشکلات خاصی دست به گریبان بودند که حالا کرونا این مشکلات را دوچندان کرده است.

او اضافه کرد: آموزشگاه های آزاد هیچ یارانه ای از طرف دولت ندارند و عملا به صورت خصوصی اداره می گردند که در این میان آموزشگاه آزاد هنری به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی همچون حقوق اساتید، بیمه و... روبه رو بوده اند، از طرف دیگر رقابت بین آموزشگاها زیاد بود و با اضافه شدن آموزشگاه های فنی حرفه ای و باتوجه به مدرک معتبری که این مرکز دارد، آموزشگاه های آزاد خصوصی با رکود هنرجو تا قبل از کرونا هم مواجه بودند و بار اقتصادی بالایی را متحمل می شدند.

بسیاری از آموزشگاه های آزاد هنری تعطیل شده اند

به گفته این فعال هنری، معیشت مردم هم مزید بر علت بود و با توجه به این مشکلات با آمدن کرونا مشکلات چندبرابر شده و خیلی از آموزشگاه های هنری به تعطیلی مجبور شده اند.

او با انتقاد از قانون جدید ستاد مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی اصناف از ساعت ۶ بعدازظهر، اظهار داشت: به عقیده من این تصمیم بسیار غیرکارشناسانه است، چراکه مخاطبان اصلی آموزشگاه های هنری یا شاغلند و یا دانشجو، این افراد عملا در ساعات پایانی روز به آموزشگاه ها مراجعه می کنند که حالا با تعطیلی راس ساعت ۶ هیچ اظهار نظری جز سکوت نمی توان داشت.

به گفته این مدیر آموزشگاه این تصمیم به مفهوم این است که ستاد رفع تکلیف کرده که حمایتی از آموزشگاه ها نداشته باشد.

آیا کرونا اگر بخواد هنرجویی را درگیر کند، ساعت می شناسد؟

او با تاکید براینکه در طول ۹ ماه گذشته، هیچ کمکی به آموزشگاه ها و آموزشگاه دارها نشده است، اشاره کرد: با وضع این قانون جدید معتقدند، مراکز باز است و جایی تعطیل نیست که حمایتی داده شود.

این هنرمند با طرح سوال از ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: آیا تا پیش از ساعت ۶ بعدازظهر کسی به کرونا مبتلا نمی شود؟ آیا کرونا اگر بخواهد کسی را درگیر کند تا ساعت ۶ منتظر می ماند؟ آیا دلیل علمی مبنی براینکه افراد در روز به کرونا مبتلا نمی شوند، وجود دارد؟

او با اعلان اینکه چگونه هنرجو تا ساعت ۳ و ۴ می تواند در مراکز آموزشی فعال باشد و خطر کرونا احساس نمی گردد، اما از ساعت ۶ به بعد باید همه چیز غیرفعال شود؟ اشاره کرد: ای کاش به هر آموزشگاهی ۶ ساعت در روز اجازه فعالیت می دادند و در این صورت هر مرکزی متناسب با مخاطبان خود عمل می کرد.

این فعال هنری از عملکرد مدیران ارشد هنری در استان انتقاد نمود و اظهار داشت: ما فراموش شده ایم، نه فقط هیچ حمایت مالی از ما نکردند، بلکه حتی تشکری هم مبنی براینکه فعالیتمان را متوقف نکرده ایم و چراغ آموزش را خاموش نساخته ایم، نداشته اند. ای کاش مسئولان می دانستند که چه بسیار افراد تحصیل کرده حوزه هنری حالا برای امرار معاش مشغول کار در اسنپ و تپسی شده اند.

اجاره بها نگرانی مهم مدیران آموزشگاه

مدیر یک آموزشگاه مراقبت های زیبایی نیز با اعلان اینکه هیچ حمایتی تا حالا از این صنف نشده است، اظهار داشت: ما تا قبل از کرونا هم مشکلات بسیاری داشتیم اما کرونا تیر خلاص برای همه بود.

او با انتقاد از تعطیلی های مکرر آرایشگاه ها، اظهار نمود: احساس می کنم تصمیم گیرندگان این تعطیلی ها با آرایشگاه های زنانه مشکل دارند که مکرر این مراکز را اول همه تعطیل می کنند. مردم در سطح شهر، پارک و مغازه ها به آسانی تردد می کنند، اما صحبت از تعطیلی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که می شود، نام آرایشگاه ها خصوصا آرایشگاه های زنانه، اول فهرست است.

این مدیر با بیان اینکه در آموزشگاه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مشغول فعالیت بودند تا اینکه با تعطیلی مجدد مواجه گشته اند، اشاره کرد: برای ورود و خروج افراد به شدت موازین بهداشتی را رعایت می نماییم و خوشبختانه تا حالا مشکلی بابت انتقال بیماری در آموزشگاه نداشتیم.

او به اجاره بهای آموزشگاه نیز بعنوان یک نگرانی مهم در میان مدیران آموزشگاه نیز اشاره نمود و اظهار داشت: من و بعضی از همکاران مالک بنای آموزشگاه هستیم و دست کم دغدغه اجاره ماهانه را نداریم، اما برای بقیه آموزشگاه هایی که در مکان استیجاری فعالیت می نمایند، چه فکری می شود؟

تعطیلی آموزشگاه ها از ساعت ۶ بعدازظهر غیرکارشناسانه است

مدیر یک آموزشگاه موسیقی نیز با اعلان اینکه تعطیلی مراکز آموزشی در آموزشگاه های آزاد در جلوگیری از شیوع کرونا، کاربردی و اثربخش نبوده است، به ایسنا اظهار داشت: این تصمیم غیرکارشناسانه است. در هنگام تعطیلی آموزشگاه به اینکه این صنف جزء مراکزی است که به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، نگاه نشده است.

او اضافه کرد: آموزشگاه های آزاد خصوصی هستند و پروتکل های بهداشتی بیشتر از هر جای دیگری رعایت می شود. کلاس های آموزشگاه موسیقی حتی تا قبل از کرونا هم تنها با حضور یک یا دو هنرجو برگزار و عملا فاصله اجتماعی رعایت می شد. در وضعیت حال حاضر افراد با ماسک در کلاس ها حضور دارند و مرتب وسایل ضدعفونی می شود.

این مدیر آموزشگاه موسیقی اضافه کرد: حالا در وضعیت کرونا از ورود خانواده ها به کلاس ها جلوگیری شده و ۹۹ درصد هنرجوها با ساز خود در کلاس ها مشغولند، همه این موارد شانس مبتلاشدن به کرونا را می کاهد و تعطیلی این مراکز غیر کارشناسانه است.

او اشاره کرد: مراکزی مانند رستوران ها، پارک ها، ادارات و پاساژها که عموم افراد با هر ایده و شخصیتی در آنها رفت و آمد می کنند باز هستند و آموزشگاه ها را تعطیل می کنند.

این تعطیلات بدون حمایت قوی دولت منطقی نیست

این مدیر با اعلان اینکه این شرایط برای مدیران آموزشگاه ها مشکلات بسیاری داشته است، درباب بسته های حمایتی اشاره کرد: هیچ بسته ای به ما نرسیده و تمام این تعطیلات مشکلات و هزینه هایی بر دوش مدیران داشته است. اگر تسهیلاتی هم داده شود، مراحل ستاندن آن به حدی پیچیده و همراه با مشکل بوده که عملا افراد از گرفتن آن ناتوان مانده اند. راه های دادن این تسهیلات خیلی مشکل است و نیاز به چند ضامن کارمند دارد، در وضعیت حال حاضر کسی نمی تواند ضامن کسی شود.

او درباب آموزش آنلاین اظهار داشت: با توجه به اینکه مدارس مجبور به آموزش آنلاین هستند و فشار زیادی بر روی دانش آموزان است، ارائه کلاس آنلاین در آموزشگاه امکان پذیر نیست، ضمن اینکه در کل آموزش موسیقی به شیوه آنلاین امکان پذیر نیست.

این مدیر آموزشگاه با اعلان اینکه تنها با درنظر گرفتن بسته های حمایتی مناسب از طرف دولت، این تعطیلی ها منطقی است، اظهار نمود: اگر بسته حمایتی به آسانی در اختیار داده نشود و مبلغ شایان توجهی نباشد، ۹۰ درصد آموزشگاه ها به مشکل برمی خورند و به سبب اینکه تنها منبع درآمد اساتید موسیقی از راه آموزش است و شیرازه همه چیز از هم می پاشد.

اقتصاد آموزش بسیار نحیف است

روح الله صفری -معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با گلایه از تعطیلی های چندباره آموزشگاه ها، به ایسنا، اظهار داشت: در قانون جدید که برمبنای آن مشاغل و اصناف مختلف از ساعت ۶ بعدازظهر باید تعطیل شوند، عملا به مفهوم تعطیلی کار آموزشگاه های آزاد است، چونکه مخاطبان این مراکز در این ساعت ها بیشتر است و این قانون عملا به مفهوم تعطیلی آموزشگاه ها و زبانسراهاست.

او اضافه کرد: از شروع انتشار ویروس کرونا، آموزشگاه های آزاد همانند دیگر مراکز علمی آموزشی کشور دیده شدند و با تعطیلی های متوالی مشکلات اقتصادی بسیاری برای فعالان این صنف به وجود آمده است.

صفری با اعلان اینکه سلامتی مهمترین خط قرمز همه مدیران است، معتقد می باشد که اقتصاد آموزش بسیار نحیف است و برای ضربه نخوردن آن نیازمند اجرای راهکارهای هوشمندانه تری هستیم.

او به راهکار برخی کشورهای اروپایی اشاره نمود و اظهار داشت: در برخی کشورها تقسیم کار انجام شده و به جهت اینکه چرخ اقتصاد هر صنفی در گردش باشد، به صورت مشخصی امکان فعالیت هر صنف داده می شود.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با انتقاد از تجمع مردم در خیابانها، پارک و پاساژها، اظهار نمود: معتقدم بهترین راهکار این است که فعالیت صنف های مختلف با برنامه ریزی مشخص و منظم تقسیم بندی شود و با این کار هم می توان تراکم جمعیت را پایین آورد و هم اینکه چرخ مملک نیز می چرخد.

بگفته صفری، آموزشگاه های آزاد همیشه گوش به فرمان قوانین وضع شده هستند و همیشه جزء نخستین مراکزی هستند که با افزایش آمار بیماری تعطیل می شوند.

او اشاره کرد: این درحالی است که مخاطبان آموزشگاه های آزاد افرادی هستند که تابع رعایت پروتکل های بهداشتی اند و در این مراکز به آسانی می توان رعایت فاصله اجتماعی و دیگر موارد بهداشتی پیش گیری از کرونا را اعمال کرد.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اعلان اینکه کلاس های آموزشی در آموزشگاه های آزاد عموما با تعداد کم افراد برگزار می شود، افزود: می توان کلاس های آموزشگاه ها را با ۵۰ درصد ظرفیت برگزار کرد و با تراکم کمی که در این کلاس ها برقرار است، کاملا قابل بررسی و نظارت هستند و پروتکل ها در این مراکز به خوبی رعایت می شود.

اقبال مردم به آموزش های آنلاین خیلی کم است

صفری اشاره کرد: تنها صنفی که کامل قابل کنترل است و همیشه به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند، مراکز آموزشی هستند و از جانب دیگر زور ستاد مقابله با کرونا هم تنها بر این صنف است و مکرر با تعطیلی مواجه می شوند.

او هزینه های بالای اجاره مراکز را مهم ترین بار بر دوش این مراکز آموزشی دانست و اظهار داشت: نگاه یکسان مسئولان ستاد مقابله با کرونا به مراکز آموزشی دولتی و آموزشگاه های آزاد که به صورت خصوصی و بدون پشتوانه دولتی اداره می گردند، درست نیست. آموزشگاه های آزاد باید ماهانه اجاره ساختمان بدهند و هزینه چند ماه حقوق پرسنل باری مضاعف است که با تعطیلی این مراکز عملا خانوارهای بسیاری ضربه اقتصادی می خورند.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش آنلاین راهکاری برای ادامه چرخه آموزش در آموزشگاه های آزاد شده است؟ اشاره کرد: اینکه در مراکز آموزشی به سمت ارائه شیوه های نوین و آموزش آنلاین حرکت کرده باشیم یک سوی قضیه است و اینکه مردم هم از این روش های آموزشی استقبال کنند، یک روی دیگر داستان است.

صفری افزود: در جهاد دانشگاهی از اسفندماه تمام کلاس ها به شیوه آنلاین نیز ارائه می شود، خوشبختانه بستر ارائه آموزش های مجازی فراهم شده، نرم افزارهای ارائه این روش خریداری و الان تمام کلاس های حضوری به شیوه مجازی نیز قابل ارائه هستند، اما متاسفانه اقبال مردم به سمت آموزش های آنلاین بسیار پایین است.

به گفته او نمی توان افراد را به زور به سمت این روش آموزشی سوق داد. تثبیت این روش در بین مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد و اساسا زمان طولانی تری می طلبد.

صفری دلیل این اقبال کم را از یکسو خستگی دانش آموزان و دانشجویان از آموزش های مجازی دانشگاه و مدرسه دانست و اظهار داشت: درحال حاضر تنها یک پنجم آموزش در دوره های جهاد دانشگاهی به شیوه مجازی است.

آموزشگاه های آزاد از شیوه های نوین آموزش استفاده کنند

آرش اخوان طبسی -مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان اما نگاه دیگری به شرایط پیش آمده دارد و گرچه مشکلات پیش آمده به دنبال شیوع ویروس کرونا به آموزشگاه های آزاد را قابل قبول می داند، معتقد می باشد که آموزشگاه های آزاد نباید دست روی دست گذاشته و مشکلات را بپذیرند.

او در این رابطه به ایسنا اظهار داشت: همه آموزشگاه ها را به استفاده از فضای مجازی و شیوه های نوین آموزشی همچون آموزش های تلفیقی دوگانه و آموزش مجازی ترغیب کرده است.

این مسئول استانی، اساس فعالیت در اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان را همگام با مصوبات ستاد مقابله با کرونا و در جهت حفظ سلامت مردم دانست و اظهار نمود: مصوبه کلی ستاد کرونای استان به این صورت است که هر زمان شرایط هر کدام از شهرستان های استان به وضعیت قرمز کرونائی برسد، تمام کلاس های حضوری تعطیل می شود.

اخوان با تاکید براینکه هیچ آموزشگاهی تعطیل نیست، بلکه همه را به استفاده از شیوه های نوین آموزش و کار در فضای مجازی ترغیب کرده ایم، اشاره کرد: به عقیده ما هیچ آموزشگاهی در وضعیت حال حاضر نباید تعطیل باشد، بلکه باید در بستر فضای مجازی آموزش های خودرا دنبال کرده و چرخه فعالیت خودرا متوقف نکنند.

کرونا تلنگری برای تقویت سیستم آموزشی شد

او اشاره کرد: تا حالا در حوزه فناوری اطلاعات به جد به شیوه های نوین آموزشی همچون آموزش مجازی در کشور نگاه نشده بود و الان کرونا تلنگری برای تقویت این سیستم آموزشی و ارتقای آن شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان اشاره کرد: براین اساس مدلی را سفارش کرده ایم که ترکیبی از آموزش الکترونیک و دوگانه باشد و در این راه آموزشگاه هایی که این مساله را متوجه و در امتداد آن گام برداشته اند، می توانند در این بحران کرونا بهتر عمل کنند.

به گفته اخوان، مشکلات پیش آمده به دنبال شیوع ویروس کرونا برای تمام اصناف و مشاغل است و نمی توان آنرا کتمان کرد، اما حرکت به سمت کسب و کارهای مجازی و تجارت الکترونیک و استفاده از بستر فضای مجازی تنها راهکار ادامه دار شدن چرخه آموزش در این شرایط است.

او اشاره کرد: در این شرایط جامعه باید آمادگی انعطاف داشته باشد و با تغییر نگرش های خود در کار و آموزش، از شیوه های قدیمی آموزش جدا شود، چونکه تداوم شیوه های قدیمی آموزش در آموزشگاه ها، سبب تعطیلی آنها خواهد شد.

شیوه های سنتی آموزش دیر یا زود منسوخ می شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اعلان اینکه از یک سو کرونا فعلا ادامه دارد و از طرفی دیگر آموزش نیاز جامعه است، افزود: معتقدم آموزشگاه هایی که به سمت استفاده از شیوه های نوین آموزشی حرکت کرده اند، در دوران کرونا موفق بوده اند، چونکه استفاده از شیوه های سنتی منسوخ شده و دیر یا زود رو به نابودی است.

اخوان همین طور به طرح توانمندسازی مدیران آموزشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: کسانی که این طرح را فرا گرفتند در این شرایط کرونا، زیاد ضربه نخوردند که البته تعداد اندکی از آموزشگاه های استان دراین زمینه خیلی قوی عمل کرده اند و می توان گفت حدود ۱۰۰ آموزشگاه از شیوه های آموزش مجازی به شیوه قدرتمند بهره می گیرند.

این مسئول اشاره کرد: گرچه تسهیلات کم است و دولت نیز با مشکلاتی مواجه می باشد، اما نباید دست روی دست گذاشت. تنها راهکار آموزشگاه ها برای برون رفت از این شرایط، دور شدن از شیوه های سنتی آموزش است.




1399/08/26
14:13:19
5.0 / 5
306
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
sunblog