تندگویان:

مهاجرت نخبگان یكی از صدمه های اجتماعی جدی در كشور است

معاون ساماندهی امور جوانان مهاجرت نخبگان اجتماعی و عدم آموزش مهارت بخصوص در آموزش و پرورش را یکی از صدمه های جدی مهم جامعه خواند.

مهاجرت نخبگان یكی از صدمه های اجتماعی جدی در كشور است
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، محمد مهدی تندگویان در ششمین کنگره ملی جوانان (مشارکت های اجتماعی جوانان) که به صورت وبینار انجام شد اظهار داشت: توفیق داشتیم که در این چند سال اخیر چندین اتفاق بزرگ را در حوزه جوانان با همکاری و میزبانی استان کرمان رقم بزنیم. وی با گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: امروز استان کرمان به برکت خون حاج قاسم قسمتی از جبهه مقاومت اسلامی شمرده می شود و چه مدلی برای بحث مشارکت اجتماعی جوانان بهتر از حاج قاسم؟ شخصیتی که در هر حوزه ای پا گذاشت تاثیر گذار بود. تندگویان به مبحث ساختار و چالش های پژوهش در کشور پرداخت و اظهار داشت: به اعتقاد بنده در حوزه پژوهش نیازمند بازبینی و تحول اساسی در کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه یک مرکز اصلی نیازسنجی پژوهشی در کشور وجود، اضافه کرد: اگر جایی هم وجود دارد که مدعی است این کار انجام می دهد، خروجی مناسبی ندارد و یک اطلس کامل پژوهشی در کشور وجود ندارد یا به روز نیست. معاون امور جوانان سفارشی محور شدن پژوهش در کشور را یکی از صدمه های جدی این حوزه دانست و اظهار داشت: متاسفانه کمتر اتفاق و رویدادی در کشور رخ می دهد که پیش از آن پژوهش انجام شده است و تحقیقات آینده نگر و پیشگیرانه نیست. بدنه اجرائی کشور نیازمند این است که پیش از هر اتفاق و رویدادی اطلاعات مورد نیاز آنرا داشته باشد تا با بهره بردن از آن بتواند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. معاون امور جوانان به نقش صنفی پژوهشگران در حل این صدمه ها اصرار کرد و اظهار داشت: صنف پژوهشگران و پژوهشگران خودش در مرحله اول باید نسبت این صدمه ها معترض باشد همین طور بی اعتماد شدن بخش اجرائی و مدیران به تحقیقات به دنبال این صدمه ها و بداخلاقی های پژوهشی مثل کپی برداری یا تکراری بودن و …. به وجود آمده که اگر جامعه پژوهشی با آنها برخورد صنفی کند اعتماد به تحقیقات بر خواهد گشت. وی با اشاره به اینکه پژوهش باید همیشه در کنار مدیران و بدنه اجرائی باشد، اشاره کرد: ولی پژوهش یک امر کاملاً علمی است و دولتی شدن آن یک صدمه است تندگویان اشاره کرد: تغییر گفتمان بحثی جدی در مورد هر نوع تحقیقات است. خروجی که باید بر طبق آن مشارکت جوانان را افزایش دهیم خیلی بسیار تغییر نمود و پژوهش گران باید خروجی تحقیقات خودرا طوری تنظیم کنند تا پاسخگوی گفتمان امروز جوانان باشد. وی مهاجرت نخبگان اجتماعی، عدم آموزش مهارتی به ویژه در آموزش و پرورش، مشکلات جمعیت و فرزندآوری، مشکلات اقتصادی، فرهنگی و… از صدمه های حوزه مشارکت اجتماعی کشور دانست و اظهار داشت: همه برنامه ها برمبنای یک نیروی انسانی انجام می شود؛ وقتی که فرماندهان و نخبگان اجتماعی را بر اثر مهاجرت از دست می دهیم نیرویی برای پیاده کردن برنامه ها نداریم. باید به آموزش در دوره خیلی قبل تر از دوره جوانی بپردازیم تا تعداد فرماندهان اجتماعی را افزایش دهیم. تندگویان به نگاه غلط نظارتی و امنیتی به حوزه مشارکت ها اشاره نمود و اظهار داشت: این نگاه غلط سبب صدمه می شود و باید برای این دستگاهها تفکیک انجام داد که مشارکت اجتماعی در جهت توسعه، کمک داوطلبانه، رفع صدمه ها با مشارکت هایی که پوشش کارهای دیگری است متفاوت است. وی بار دیگر تغییرات نسلی اشاره نمود و اظهار داشت: تغییرات نسلی به صورت شگرف و عجیبی پیش می رود بدین سبب گفتمان ما باید جذابیت و خلاقیت زیادی داشته باشد و فقط با مسائل علمی و تئوریک نمی توان جوان امروز را همراه کرد. تندگویان اظهار داشت: در عرضه کارهای داوطلبانه و مشارکت اجتماعی اتفاقات بدی افتاده و سیاست بازانی که سیاست مدار هم نیستند، باعث بداخلاقی ها در این عرصه شده اند که این بداخلاقی ها و سوءاستفاده های مختلف از این حوزه باید حتما ریشه یابی شود و پژوهش شود که چگونه می توان از این صدمه ها جلوگیری کرد. وی با طرح این سوال که اصل کار داوطلبانه و تشکل سازی باید دولتی باشد یا مردمی؟ اشاره کرد: آیا تشکل سازی در نوع مشارکت اجتماعی باید دولتی و دستوری باشد یا مردمی و داوطلبانه؟ با باید یک ندل ترکیبی در این خصوص ایجاد کرد؟ این چالشی است که باید پژوهش به آن پاسخ دهد. معاون امور جوانان با اشاره به اینکه فرهنگ کار جمعی در جوانان ضعیف شده و جوانان قدرت تحمل همدیگر را حتی در کارهای موفق ندارند، اضافه کرد: اخلاق کار تعدادی از بین رفته و نگاه و ادبیات غلطی حاکم شده که این تغییرات هم حتما باید در تحقیقات مورد توجه قرار بگیرد. وی همین طور گفت: اطلس جامعی در مشارکت اجتماعی نداریم. همه موضوعات و محورهای مختلف مشارکت اجتماعی باید در این اطلس وجود باشد و سندی داشته باشیم که به صورت بومی، منطقه ای و … برای مبحث مشارکت اجتماعی اطلاعات داشته باشد. با یک نسخه واحد کشوری نمی توان برنامه ریزی کرد و در هر استان به یک مدل خاص نیاز داریم.


منبع:

1399/12/18
11:09:38
0.0 / 5
420
تگهای خبر: آموزش , برنامه , جوانان , دستگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
sunblog