معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت تاكید كرد

لزوم تداوم آموزش غیرحضوری پس از كرونا

معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت با برشمردن مزایا و معایب آموزش مجازی در دوران انتشار کرونا اظهار داشت: آموزش غیرحضوری باید بعد از اتمام کرونا هم در یک شرایط خاص تداوم داشته باشد.

لزوم تداوم آموزش غیرحضوری پس از كرونا
دکتر واحدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: بعد از به وجود آمدن شرایط جدید به علت شیوع ویروس کرونا، حوزه آموزش وارد دنیای جدیدی شد و آموزش الکترونیکی، تولید محتوا جدید و فرآیندهای منجر به آموزش غیر حضوری به کار گرفته شدند. همینطور در این دوران دفاعیه ها به صورت غیرحضوری برگزار می گردد که این مسئله سبب شده از اساتید متفاوتی در این حوزه کمک گرفته شود.
وی در این رابطه افزود: همه اینها نکات مثبت آموزش غیرحضوری است ولی طبیعتا این شیوه نکات منفی خاص خویش را هم دارد. بعنوان مثال، کلاس ها حضوری نیست و دانشجو با استاد خود ارتباط چهره به چهره برقرار نمی کند.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت ضمن اشاره به برگزاری کلاس های عملی در این دوران اضافه کرد: در این دوران که آموزش به صورت غیرحضوری عرضه می شود، امکان برگزاری دروس عملی وجود ندارد و حضور در آزمایشگاه ها ممکن نیست.
وی از دیگر نکات منفی انتشار کرونا و تأثیر آن در حوزه آموزش را عدم برگزاری امتحانات به صورت حضوری دانست و اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۰، در ادامه فعالیتهای سال قبل می خواهیم مشکلاتی که کرونا بوجود آورده است را به حداقل برسانیم و ارزیابی دانشجویان در امتحانات را به صورت واقعی تر انجام دهیم.
دکتر واحدی افزود: با عنایت به این که دانشجو و استاد چهره به چهره نمی شوند، ما باید روش هایی را به اساتید پیشنهاد، عرضه و آموزش دهیم که بتوانند کلاس های تعاملی خوبی داشته باشند.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت، تولید محتوا را از دیگر اهداف این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ عنوان نمود و اضافه کرد: ما می خواهیم تا جایی که امکان دارد تولید محتوا را به سرانجام برسانیم. علاوه بر این ما می خواهیم فرآیندهای کلی آموزش را هم بازبینی خواهیم کرد.
وی ضمن اشاره به دوران پسا کرونا اظهار داشت: ما باید با فرض بر اینکه کرونا تمام شده است، یک برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم و برنامه ریزی ما این است که به استاد، دانشکده و گروه اجازه دهیم یک بخشی از دروس را به صورت غیرحضوری برگزار کنند. تا این شیوه در یک سری شرایط خاص همچنان به کار گرفته شود.
وی، عرضه خیلی از فرآیندها در دوران کرونا به صورت "بدون کاغذ" را یک مزیت دانست و تصریح کرد: این فرآیندها حتی بعد از اتمام کرونا هم باید تداوم داشته باشد. بعنوان مثال، صدور مجوز درخواست دفاع دانشجو بدون احتیاج به حضور افراد و امضای الکترونیکی صورت گیرد.
دکتر واحدی تصریح کرد: حال که آموزش الکترونیکی در حال توسعه است، همکاریهای ما با سایر دانشگاه ها برای درس ها و مجموعه های مشترک هم قابل انجام است. بعنوان مثال، اگر در کلاسی ما محدودیت داریم، از توانمندی دانشگاهی دیگر استفاده نماییم. بدون اینکه دانشجو با مشکل مواجه شود.
وی ضمن اشاره به سایر برنامه های آینده دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: پیش از این، در درس های مشاوره ای و معرفی به استاد، اگر دانشجویی فارغ التحصیل می شد، ما این افراد را تحت عنوان "معرفی به استاد" معرفی می کردیم ولی هم اکنون که محتوای دروس الکترونیکی ساخته شده است، دانشجو می تواند از این محتوا استفاده نماید و هماهنگی های لازم را با استاد خود انجام دهد. این امر می تواند درس های مشاوره ای و معرفی به استاد را باکیفیت مطلوب تری عرضه نماید.
معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت افزود: ما از ۲ سال پیش اقدامی خاص را تحت عنوان "ارزیابی جامع آموزشی اعضای هیات علمی" پیگیری کردیم که آئین نامه ای است که حدودا همه فعالیتهای آموزشی را در چارچوب ۴۴ شاخص در ۹ برگ احصاء کرده است. ۴ برگ از این ها کاملا مکانیزه است و ۵ برگ دیگر به صورت دستی است. بدین ترتیب بر اساس این ها اساتید برتر آموزشی در هفته معلم انتخاب و معرفی می گردند. هدف ما از این کار این است که از فعالیتهای آموزشی اساتید که پیش از این به اندازه کافی به آنها بها داده نمی شد، قدردانی نماییم.
دکتر واحدی در مورد عرضه دروس عملی دانشجویان در سال ۱۴۰۰ اظهار نمود: ما در نیمسال گذشته با همفکری با دانشکده ها برنامه ریزی کردیم که کلاس ها را به صورت ترکیبی برگزار نماییم. یعنی یک بخشی از کلاس ها به صورت مجازی عرضه شود و یک بخشی به صورت عملی تا دانشجو در آزمایشگاه ها و کارگاه ها حضور پیدا کند و کارهای عملی خویش را انجام دهد.
وی در این راستا افزود: با وخامت شرایط کرونایی در تهران، این کلاس ها با محدودیت بیشتری برگزار شد ولی در سالجاری، قرمز بودن وضعیت کرونا سبب شده هنوز ما کلاس ها را به صورت ترکیبی برگزار نکنیم و از آنجائیکه طبیعتا سلامت دانشجویان اولویت اول و آخر ماست، ما مجبور به برگزاری کلاس ها به صورت کاملا مجازی شده ایم.
دکتر واحدی در انتها با اشاره به اینکه اگر وضعیت تهران بهبود یابد، ما بطور قطع کلاس ها را به صورت ترکیبی برگزار خواهیم کرد، تصریح کرد: یک سری از دروس مهارتی است، اگر دانشجو به صورت عملی این دروس را فرانگیرد، بطور قطع یکی سری از مفاهیم به صورت ایده ال منتقل نمی گردد. ازاین رو حتما، با بهبود شرایط، ما کلاس های عملی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری عرضه خواهیم داد.



1400/02/19
15:32:26
0.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , برنامه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
sunblog