در یك نشست مجازی مطرح شد؛
12 درصد از مادران به بهانه ادامه تحصیل مبادرت به سقط جنین می كنند
به گزارش بلاگ سان رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: آمار بانوانی که برای از دست ندادن فرصت ادامه تحصیل کودک خودرا سقط می کنند، حدود 12 درصد است.
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در نشست مجازی تبیین مسئله «جمعیت» درباره علل رشد آمار سقط جنین در کشور و راهکارهای مواجهه عنوان کرد: برآوردها نشان میدهد که مسائل اقتصادی عامل اصلی حدود ۱۷ درصد از سقط جنین های کشور است. متأسفانه شعار «فرزند کم تر، زندگی بهتر» ایران را در مسئله جمعیت به ورطهی خطرناکی کشید، پیروان این شعار بر این باورند که فرزند آوری برای زنان قبل از ۲۰ و پس از ۳۰ سالگی خطرات بالقوه ای دارد. پس از تاکید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در خصوص تغییر سیاست های جمعیتی کشور، مشاوران، پزشکان و سیاست گذاران بیشنیهی سنی حاملگی بی خطر برای مادران را سن ۳۵ سال مفروض داشتند. واقعیت این است که امروزه خیلی از زوج های جوان به سبب شرایط اقتصادی کشور زندگی خودرا بعد از ۳۵ سالگی شروع می کنند. اغلب خانم هایی که در این سن از پزشک زنان مشورت می گیرند با مهر «بارداری پرخطر» در پروندهی خود روبرو می شوند از طرفی استفاده از داروهای هرمونی هم برای مادر خطراتی دارد بدین سبب سیستم آنها را در راه عقیم سازی قرار می دهد.
وی اضافه کرد: خیلی از متخصصان بر این باورند که فاصله سنی مناسب برای فرزندآوری ۳ تا ۵ سال است اما امروز جوانان ایرانی اغلب در سن ۲۵ تا ۲۷ سالگی ازدواج می کنند با این رویکرد، امکان داشتن چند فرزند با فاصله سنی مفروض خواهند داشت!؟ طبق فرض این گروه از متخصصان زوج های ایرانی باید قید فرزندآوری را بزنند یا حداکثر به داشتن یک فرزند قناعت کنند! آمارها حاکی از این است که حدود ۱۷ درصد از زوج های ایرانی نیز به سبب خروج از سن فرضی این متخصصان دست به سقط کودک کوچک خود در ماه های ابتدایی حاملگی می زنند.
۱۲ درصد از مادران ایرانی برای از دست ندادن فرصت ادامهی تحصیل، فرزند خودرا سقط می کنند!
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آمار بانوانی که برای از دست ندادن فرصت ادامهی تحصیل کودک خودرا سقط می کنند، حدود ۱۲ درصد است. تعدادی از مادرها نیز به سبب این که جنسیت کودک را نمی پسندند، دست به سقط می زنند و به امید تعیین جنسیت دلخواه خود با مشورت نااهلان، درمان های دارویی را دنبال می کنند، در صورتیکه ممکنست تا آخر عمر چنین فرصتی به دست نیاورند.
وی تضعیف اعتقادات دینی را بعنوان عامل دیگر رشد سقط جنین در کشور برشمرد و عنوان کرد: آن چه امروز بعنوان دستورات دینی به مردم گفته می شود، مبنای دینی ندارد. جان انسان ها غرامت و دیه دارد، مانند سفر، خوردن یا خوابیدن نیست که انسان فقط برمبنای میل خود عمل کند.
از بین بردن جنینی که روح دارد، جرم است
این کارشناس خانواده اشاره کرد: آزادی عمل برای انسان ها در هر مسئله ای حد و و مرزی دارد. کسی که قصد سفر با هواپیما دارد، فقط تا پیش از حضور در پرواز رزو شده امکان لغو آنرا دارد، هنگامی که داخل هواپیما روی صندلی نشست دیگر امکان منصرف شدن ندارد، باید قبل از آن تصمیم خودرا می گرفت. درباره مواجهه با جان انسان ها که یقین داریم انسان اجازهی چنین سهل انگاری هایی را ندارد. وفق آموزه های اسلامی از سرنوشت فرزندان، فقط حق نگهداری، حفاظت و مادری یا پدر بر عهدهی والدین است. آنها اجازهی قتل فرزند خودرا ندارند. فقه اسلامی باعث شده است. تلقی غلط والدین از حقوق خود سبب شده تا سقط جنین در جامعه عادی انگاری شود، در صورتیکه قانون و فقه اسلامی، انجام بدون عذر عمل سقط جنین را منافی مبانی خود می داند.
به بهانهی محبت حق تغییر سرنوشت فرزند خودرا نداریم
وی افزود: گاهی تعدادی از مادران که فرزند آنها قبل از تولد گرفتار نارسایی است، تصور می کنند با سقط جنین به وظیفهی الهی خود عمل کرده اند! فرهنگ غلطی را در کشور بسط داده اند که باید چنین فرزندی را نابود کرد تا در آینده گرفتار سختی نشود! پرسش اساسی این است که اگر فرزند ما بعد از تولد در هر سنی گرفتار حادثه و معلولیت شد، باید وی را نابود نماییم تا گرفتار سختی نشود!؟ چه کسی به والدین اجازه داده است که سرنوشت فرزندان خودرا تغییر دهند!؟ آیا شایسته است که بر فرض مثال اگر خود آنها گرفتار چنین مصیبت هایی شدند، شاهد چنین برخوردی از طرف فرزند خود باشند!؟
خزعلی اظهار داشت: بیماری همیشه انسان را گرفتار ضعف و نقص می کند، برای مثال شکستن دست یا پا سبب می شود تا جهت رفع نیازهای خود به اطرافیان محتاج شویم، آیا درست که اطرافیان ما، دست به قتل بزنند تا خود و ما را نجات دهند!؟ وفق تعالیم اسلامی، کسی که سختی می کشد، آزمون الهی را تجربه می کند، وی در پشت این سختی ها به رشد و کمال خواهد رسید همین طور فردی یا افرادی که یاور انسان در این راه هستند نیز رشد و کمال پیدا خواهند کرد. مسیر زندگی انسان هموار نیست، ما در سختی ها به اختراع ها و ابتکارها دست پیدا خواهیم کرد.
سیاست های کنترل جمعیت در مقابل سلامت مادران اهمیت کم تری دارند
وی افزود: گزارشات رسمی داشتیم که برخی فقط برای ممانعت از حاملگی گروهی از مادران، بدون انجام هرگونه آزمایشی، داروهای هرمونی با دوز بالا تجویز می کردند که گاهی عوارض این تجویز نادرست، معلولیت مادر را در پی داشت. قوه قضائیه پس از دریافت گزارش های مربوطه به مسئله ورود پیدا کرد تا از تجویز بدون بررسی داروهای هرمونی همین طور اعمال سیاست های تنظیم خانواده بدون بررسی شرایط پیشگیری کند. امروز مادری که احتیاج به استفاده از این داروها دارد به پزشک مراجعه می کند تا پس از انجام آزمایش های مربوط، در صورت صلاحدید متخصص امکان استفاده از این داروها را داشته باشد. هزینه مصرف این داروها در طول ماه ها با هزینه روزانهی تامین نان یک خانواده برابری می کند. بدین سبب اجبار مادران به مشورت گرفتن از متخصصان امر سبب می شود که قبل از مصرف هر دارویی سلامتی آنها بررسی شود، سپس آزادانه تصمیم بگیرد که چند فرزند داشته باشد یا در چه فواصل زمانی مبادرت به حاملگی کند همین طور برای ممانعت از حاملگی در زمان های دلخواه، چه روشی را به کار بگیرد تا ضرری متوجه وی نشود. مصرف خودسرانهی دارو در کشور نباید به یک فرهنگ تبدیل گردد، متخصص امر باید بررسی کند که شرایط جسمی مادر اجازهی استفاده از چه دارویی را می دهد، سلامت مادر برای ما بیش از سیاست های کنترل جمعیت حائز اهمیت می باشد.
ترویج افعال نادرست در فقه اسلامی حرام است
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: خانه های بهداشت نباید به محلی برای نرمال سازی نادرست فرهنگ سقط بدون دلیل جنین تبدیل شوند. این یک فرصت نیست که اگر کسی از دست بدهد گرفتار خسران شود، سقط شرایطی دارد که احراز نشدن آن به مثابهی تحقق گناهی بزرگ است بدین سبب ما باید آموزه های دینی و قرآنی را برای مواجهه با مسئلهی سقط جنین ترویج نماییم. کارشناسان و متولیان فرهنگی باید از تبعات سقط جنین صحبت کنند، مانند ضربه های جسمی و روحی که مادر بر اثر سقط متحمل می شود. جامعه نیز از تبعات این مسئله لطمه می بیند، شاید کودکی که سقط می شود، در آینده امکان رشد علمی، فقهی یا … زیادی داشت که جامعه با این عمل غیرضروری از حضور وی در پروسه رشد و کمال خود محروم می شود. ذکر مکرر این توجیه که سقط فرزند امروز در جامعه زیاد است و امر غیرعادی نیست به صورتی ترویج این عمل قلمداد می شود. تعالیم قرآنی حاکی از این است که اگر کسایی فحشایی را ترویج کند، گرفتار فعل حرام شده است بدین سبب نباید با رفتار و کردار خود به نرمال سازی سقط بی خود فرزندان در جامعه کمک نماییم.
سقط جنین؛ خیانت و جنایت است
خزعلی اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیاست های تبلیغی خود همیشه به ترویج نیکی ها و ارائه راهکارهای عبور از بدی ها تاکید داشتند. متولیان فرهنگی باید به مادران هشدار دهند که سقط بی خود حق قانونی آنها نیست، قتل نفس است، مجازات قانونی در پی دارد و ضررهای روحی و جسمی برای مادر دارد تا معروفی ترویج و منکری نهی شده باشد. البته نحوه طرح موضوع نیز مهم می باشد. گاهی با نرمال سازی عملی را ترویج می نماییم و در بعضی مواقع به فردی درباره عواقب هولناک کاری هشدار می دهیم. مادری که علاقه ای به فرزند داشتن ندارد، قبل از حاملگی پیشگیری کند اما اگر جنین به وجود آمد، سقط کودک به بهانه هایی همچون درس داشتن یا فاصله سنی کم بین فرزندان، درست نیست.
این کارشناس خانواده اضافه کرد: در بعضی موارد تست های غربالگری حاکی از نقص سلامتی کودک است اما هنگامی که وی به دنیا می آید، مشکلی ندارد و نتیجه تست درست نبوده است، در صورتیکه پزشک معالج بارها مادر را تشویق به سقط کودک کرده بود، گاهی تعدادی از پزشکان به مادرها پیغام می دهند که برای عمل سقط با پرداخت هزینه بیشتر از امکانات غیررسمی استفاده کنند تا قانون را دور بزنند.
وی اضافه کرد: برمبنای طرح غربالگری بطور سالیانه انجام ۸ تا ۹ هزار عمل سقط در کشور مجاز است. اما عادی انگاری ها سبب شده تا مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد سقط های سالیانه در ایران از ۷۸ هزار مورد به ۷۰۰ هزار برسد، واقعیتی که حاکی از کوتاهی تعدادی از متولیان در سالهای قبل است.
قانون باید با سقط های زیرزمینی برخورد جدی کند
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنظر می رسد که مجلس شورای اسلامی باید وزارت بهداشت را مکلف به برخورد با سقط های زیرزمینی کند. چونکه قوه قضائیه متولی امر بهداشت نیست و تخصصی هم دراین زمینه ندارد که راساً ورود کند بدین سبب وزارت بهداشت باید این مراکز را شناسایی، تعطیل و عوامل آنرا برای اعمال مجازات قانونی به قوه قضائیه معرفی نماید.
ورود دارو و کالای قاچاق به کشور باید توسط دولت کنترل شود
این کارشناس خانواده اشاره کرد: سازمان نظام پزشکی باید برای جلوگیری از ورود کالا و داروی پزشکی قاچاق بر رسانه ها و فضای مجازی نظارت کند اگر جرمی واقع شود به مفهوم کوتاهی آنها در انجام وظیفهی خود است، حساب کاربری یا تارنمایی را که به قوه قضائیه و نیروی انتظامی معرفی می کند، توسط پلیس فتا مسدود می شود. البته این وظیفه به نهادهای دیگری هم مربوط است، برای مثال باید از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخواهیم که راه های توزیع داروهای بدون مجوز سقط با پیک موتوری بین مردم را بررسی کند. توزیع بدون دغدغهی داروهای قاچاق، حاکی از ضعف دولت در بسط سیستم های نظارتی خود جهت مبارزه با قاچاقیان است.
وی افزود: جایگاه مادران بعنوان پرورش دهندهی نسل انسان ها باید تکریم شود. مادران نباید تصور کنند که بچه آنها موجود مزاحمی است. مادران باید این احساس را داشته باشند که وظیفهی خطیر پرورش نسل آیندهی انسان ها بر عهدهی آنها گذاشته شده است. علامه جعفری (ره) می گوید: «ما مردها هیچ گاه به مقامی که زن می رسد، نخواهیم رسید و نمی توانیم تصور دقیقی از این جایگاه داشته باشیم، وقتی مادر در دوران خلاقیت فرزند با خدا مشارکت دارد، در دوران تربیت مشارکت دارد، در لحظه بروج روح حس می کند که این عنایت شامل حال وی شده است، این حس شیرین را ما مردان هیچ گاه حس نمی نماییم.»
جامعه باید مادران حامله را حمایت کند
خزعلی اظهار داشت: دولت نباید به بهانه عدم تصویب قانون در مجلس، پشتیبانی از مادران را مغفول بگذارد، بهتر است که ضمن استفاده از اختیارات قانونی خود، بسته های حمایتی از مادران را طراحی و اجرا نماید. هر دستگاه دولتی باید در حوزهی ماموریت خود بسته های حمایتی ویژه تغذیه مادران حامله همین طور شیردهی مناسب جهت تغذیه کودکان طراحی و تخصیص دهد خصوصاً باید خانواده های که در وضعیت سخت اقتصادی هستند، مورد توجه قرار بگیرند.
خیریه ها و بیمه ها به کمک خانواده های دارای فرزند معلول بیایند
وی افزود: در جلسات برگزار شده با بیمه ها، مراکز خیریه و استان قدس توانمندی آنها در پشتیبانی از خانواده های دارای فرزند معلول را احصاء کردیم. بیمه ها قبول کردند که برای هر نوزادی تازه متولد شده، مبتلا به سندورم داون مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال اختصاص دهند همین طور مخارج درمانی و ضروری وی را تقبل کنند. تحقق این وعده فشار روحی مادران را کاهش می دهد؛ چونکه حمایت حاکمیت از خودرا احساس می کند و اطمینان دارد که اگر به دارو، گفتار درمانی، پرستار و… احتیاج داشته باشد، حمایت کافی از وی وجود دارد.
خزعلی در خاتمه اشاره کرد: سقط جنین یک مسئلهی تک بعدی نیست، پزشکان، روانپزشکان، فقها و… همه با هم تصمیم بگیرند که انجام این عمل در چه مواردی ضرورت دارد، ما نیز حد ضرورت این مسئله را برمبنای نظریه های متخصصان، وفق فتوای مقام معظم رهبری تأیید خواهیم کرد اما هر چیزی فراتر از این حد ضرورت اتفاق بیافتد بطور قطع از طرف ما تقبیح خواهد شد، باید اصلاح گردد و از قوای سه گانه می خواهیم تا اصلاح شدن رویه های نادرست مرسوم در عرصهی سقط جنین از پای ننشینند.
منبع: بلاگ سان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب