قاسم پور در گفتگوی تفصیلی با بلاگ سان مطرح كرد؛

عدم اجرای قوانین حمایتی از مادران به سبب خلأ در نظارت بر قانون

رییس فراکسیون زنان مجلس به تشریح قوانین حمایتی از مادران شاغل و خلأها و چالش های موجود در اجرای این قوانین پرداخت.

عدم اجرای قوانین حمایتی از مادران به سبب خلأ در نظارت بر قانون

گروه جامعه: اشتغال زنان همیشه یکی از مباحث مطرح در اقشار مختلف جامعه بوده و هست. با عنایت به نقش های زنان در خانواده و مسئولیت های آنها بعنوان مادر، همسر و غیره یکی از مهم ترین ابعاد اشتغال زنان در سرتاسر دنیا، وضع قوانین حمایتی برای تسهیل کار بانوان در خارج از منزل است.
قوانینی که بتواند میان مسئولیت های زنان در نهاد خانواده و در سطح اجتماعی و شغلی توازن ایجاد نماید و منجر به تحقق نقش فردی و اجتماعی بانوان شود.
طی سالهای گذشته برخی قوانین حمایتی برای تسهیل فعالیت مادران و زنان شاغل وضع شده که کاهش ساعت کاری مادران دارای فرزند خردسال، مرخصی زایمان و غیره ازجمله آنها است هرچند که هنوز در اجرای این قوانین چالش هایی وجود دارد و حتی نیاز به وضع قوانین حمایتی بیشتری در این حوزه است.
حال در آستانه چهارم شهریور و روز کارمند، جهت بررسی حقوق و قوانین حمایتی از مادران شاغل به گفتگو با فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نشستیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.
* مرخصی شیردهی بانوان شاغل از با اهمیت ترین قوانین حمایتی کشور در موضوع فرزندآوری به حساب می آید اما کارفرمایان دولتی و غیر دولتی (بیشتر) بعضاً قانون را رعایت نمی کنند و حق مادران شاغل و کودکان نیازمند به شیر مادر را تضییع می کنند. مشخصاً وظیفه کدام نهاد حکومتی است که حقوق مادران شاغل را به آنها برگرداند. تمهیدات مجلس برای به حداقل رساندن این مشکلات چیست؟
درباره سیاست های در نظر گرفته شده در زمینه تغذیه با شیر مادر، برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در کشور ما از حدود سال ۱۳۶۵ تعریف شد و با راهبردهای مختلف اهتمام شد هم موانع و سختی های موجود پیش پای زنان در پروسه شیردهی به نوزادانشان برداشته شود و هم زنان آموزش های لازم را درباره ضرورت تغذیه نوزاد خود با این موهبت الهی ببینند.
تغذیه با شیر مادر از همان اولین ساعات تولد نوزاد، تداوم این تغذیه در ماه های آتی و انحصار تغذیه با شیر مادر خصوصاً تا ۶ ماهگی موضوعات مهمی بود که از همان زمان در سیاست های جمهوری اسلامی و برنامه های وزارت بهداشت در ادوار مختلف دنبال می شد.
این فعالیت ها هم اکنون به راه اندازی بانکهای گوناگون شیر مادر، تربیت مربیان ویژه و فعالیت آنها در بیمارستان ها و زایشگاه ها برای آموزش و کمک به مادران برای تغذیه نوزاد با شیر خود، راه اندازی بیمارستان های دوستدار کودک و حمایت های تقنینی از مادران شیرده منجر گردیده است.
این برنامه ریزی ها و فعالیت ها که از دهه ۶۰ تا حالا دنبال شده، نشان دهنده اهمیت مقوله تغذیه با شیر مادر برای جمهوری اسلامی است. خصوصاً آن که در اسلام هم سفارش های فراوانی نسبت به تغذیه نوزاد با این نعمت خاص خداوند صورت گرفته است. در هر حال این برنامه ها دنبال شده و اثرات مثبت خودرا نیز نشان داده است. هر چند در این میان شاهد کاستی هایی نیز هستیم.
یکی از نواقص، بحث اجرای حمایت های قانونی از مادران شیرده است. قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و پشتیبانی از مادران در دوران شیردهی در سال ۱۳۷۴ مصوب شده و به مرور نیز به اجرا در آمده است. یکی از موضوعات پیشبینی شده در این قانون، استفاده از یک ساعت مرخصی حداکثر تا ۲ سالگی نوزاد، بعد از اتمام زمان مرخصی زایمان است. قوانین حمایتی اغلب به دلیل بار مالی که برای کارفرمایان دارد به سختی به مرحله اجرا می رسد. این قانون نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اجرای قوانین حمایتی در دستگاههای دولتی اغلب با کمترین مشکل و مانعی صورت می گیرد. اما مسأله اصلی، مراکز غیردولتی و کارفرمایان خصوصی هستند که یا زیر بار این قوانین نمی روند و یا ترجیح می دهند زن شاغل را اخراج کنند. مادر شیرده نیز در این دوراهی، محروم کردن خود از این حمایت ها را انتخاب می کند تا در پروسه اشتغال باقی بماند.
این نحوه مواجهه نشان دهنده خلاهایی در پروسه نظارت بر اجرای قانون است که با اهتمام دستگاههای اجرائی و متولی این خلاءها بایستی مرتفع شود. ما در مجلس شورای اسلامی با سازمان تامین اجتماعی، به جد پیگیر رفع این خلاءها در اجرای سیاست های حمایتی برای مادران شاغل هستیم.
* یکی دیگر از وظایف کارفرمایان تخصیص مکان مناسب مهد کودک و اتاق مادر در محل کار است. این مسئله به نظر می آید به حداقل ترین صورت ممکن به آن پرداخته شده است. چه کسی پاسخگو است و وظیفه مجلس در این مورد چیست؟
مجلس در طرح جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده، به این مورد توجه ویژه نشان داده است. در این طرح دستگاههای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و کلیه شرکتها و مؤسسات وابسته به آنها مکلف شده اند که طی ۶ ماه بعد از ابلاغ قانون، فضایی را جهت رفع نیازهای نوزاد، استراحت مادر و شیردهی و نگهداری کودکان طراحی و تجهیز کنند. همین طور با مشارکت بخش خصوصی یا خرید خدمت، نسبت به تامین مهدکودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل اقدام نمایند.
این تمهیدات در زمینه اتاق های مادر و کودک و مهد کودک در طرح جمعیت توسط مجلس در نظر گرفته شده است. اما علاوه بر این، مجلس به تامین امنیت شغلی این مادران و همین طور حمایت های تغذیه ای و بهداشتی مادران دهک های پایین در دوران شیردهی نیز ورود کرده است. بطور قطع در صورت تصویب طرح، از حیث نظارتی ورود کرده و حسن اجرای این مفاد را مورد بررسی قرار می دهیم.
* متولی افزایش سرانه شیر مادر و همین طور تامین شیرخشک در کشور کیست؟ مجلس چه وظیفه ای در این مورد دارد؟
عمده تمرکز برنامه ریزی و ملاحظات بودجه ای بر تغذیه با شیر مادر و توسعه فرآیندهای منجر به این هدف است. نظیر آموزش مربیان، ایجاد و توسعه بیمارستان های دوستدار کودک و اتاق های ویژه مادر و نوزاد و غیره که البته این به معنای عدم توجه به تامین شیرخشک نیست. به هر حال نوزادانی هستند که از بدو تولد نیازمند مراقبت های ویژه تغذیه ای هستند و به سفارش پزشک ضروریست شیر خشک مصرف کنند، یا گاه به جهت برخی بیماری ها امکان دارد یک مادر قادر به شیر دادن نوزاد خود نباشد یا نیاز باشد در کنار شیر مادر، کودک را با شیر خشک نیز تغذیه کند.
در هر صورت تامین شیرخشک هم نیازمند توجه است. ما در مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، به موضوع یارانه شیرخشک توجه داشتیم و در بودجه لحاظ شده است. اتفاقاً رشد اعتبار ۱۰۰ درصدی نیز در این حوزه صورت گرفته است. ضمن آن که بطور ویژه، یارانه شیر خشک بیماران متابولیک نیز در لایحه پیشنهادی دولت، ۲۵ درصد افزایش اعتبار داشت که مجلس نیز بر آن صحه گذاشت. با عنایت به بالا بودن قیمت شیرخشک بیماران متابولیک، اختصاص اعتبار برای این مسئله جهت کاهش هزینه های سبد این خانوارها ضروری می باشد.
علاوه بر این بودجه ای نیز برای آموزش زنان شیرده ذیل وزارت بهداشت دیده شده است. همین طور نقش دیگر مجلس نظارت بر مصرف بودجه در این راه در وزارت خانه های مربوطه است. ما سال قبل بر نحوه هزینه کرد بودجه در وزارت بهداشت خصوصاً در بخش ناباروری و سلامت حاملگی نظارت ویژه داشتیم. این پروسه نظارتی، در سایر بخش ها نیز گسترش خواهد یافت.
* صنعت شیرخشک بسیار ارزآور است و با عنایت به شرایط تحریمی ایران می تواند جز کالاهای استراتژیک تلقی شود. برنامه حکومت برای بی نیازی از واردات شیرخشک و درآمدزایی حداکثری در این حوزه چیست؟ مجلس چه نقشی دارد؟
تأمین بازار صادرات این محصول محدود به چند کشور بوده و این کشورها نیز با عنایت به شرایط داخلی، با مبالغی پایین تر خواهان شیرخشک هستند و همین مساله مشکلاتی را برای صادرات این محصول بوجود آورده است.
بایستی دولت تلاش کند موانع موجود در امر صادرات این محصول را مرتفع ساخته و با افزایش مقاصد بازاری، سبب تسهیل صادرات این محصول شود. ان شاءالله دولت سیزدهم با توجه کامل به سبد تغذیه خانواده ها و کاهش هزینه های ضروری زندگی مردم و همین طور تامین و گسترش فضای تولید و صادرات محصولات داخلی وضعیت را بهبود بخشد.

1400/06/05
23:46:15
0.0 / 5
507
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دستگاه , شركت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
sunblog