رئیس دانشگاه تهران:

احساس عقب افتادگی آموزشی از دنیا نداریم

به گزارش بلاگ سان رئیس دانشگاه تهران با تکیه بر این که از نظر آموزش احساس عقب افتادگی از دنیا نداریم، اظهار داشت: ما در دوران کرونا اگر زیر ساخت ها و آمادگی آموزش دیجیتال را نداشتیم، در این دو سال به واقع عقب می ماندیم و اساسا خیلی از سرمایه های ما تلف می شد.

احساس عقب افتادگی آموزشی از دنیا نداریم
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم اختتامیه جشنواره «دانشگاه تهران دیجیتال» اظهار داشت: از زمانی که بحث جشنواره دیجیتال عنوان شد تا برگزاری آن حدود دو ماه به طول انجامید، معمولا برگزاری این جشنواره ها زمان طولانی تری را می طلبد، اما زمان آماده سازی این جشنواره نسبت به سایر مراسم هایی که برگزار می گردد کوتاه تر بود. باید گفت دانشگاه تهران به سبب این که از سالهای قبل با این مسأله درگیر بوده و شیوع ویروس کرونا هم به شکلی این درگیری را تشدید کرده است، آمادگی لازم را برای برگزاری چنین جشنواره ای داشتیم و البته در سطح ملی هم این نیاز حس می شد و این نکته بعنوان یک علامت سوال پیش روی همه بود که شرایط جدید، توسعه علم و دانش و تکنولوژی های نوین و همینطور بحث کرونا چه آینده ای را برای ما رقم خواهد زد؟
وی با اعلان اینکه شاید بتوان عصر حاضر را داینامیک ترین دوره تاریخ بشر نامید، اضافه کرد: تعامل علم دانش و فناوری سبب شده که ما شاهد تغییرات خیلی سریع تری باشیم. خیلی از مسائلی که در گذشته بعنوان یک افق از آن نام می بردیم امروز و در زمان ما درحال رخ دادن است، یعنی سرعت اتفاق ها به اندازه ای زیاد است که دارد بگونه ای از پیشبینی ها سبقت می گیرد. بنا بر این شاید بحث آینده پژوهی و آینده نگری هم اکنون نسبت به گذشته مفهوم کمتری دارد؛ چون اتفاقات خیلی سریع تر از آن چیزی که ما تحت عنوان آینده از آن صحبت می نماییم در زمان حال رخ می دهد که البته عمده اینها در بستر دیجیتال اتفاق می افتد. یعنی دانش و تکنولوژی های گذشته که متصل شده به فضای دیجیتال این امکان را برای بشر فراهم نموده که خیلی سریع تر شاهد تغییرات باشد.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نشستن و فکر کردن و صرفا تشکیل اتاق های فکر برای تخمین آینده دیگر در عصر امروز مفهومی ندارد، بلکه باید در بطن اتفاق باشید تا همراه اتفاق بتوانید مسائل را بگذرانید. بیرون از تحولات بودن امکان ورود و همراهی با آنرا خیلی سخت خواهد نمود. بنا بر این است که دانشگاه تهران از دو منظر تلاش کرده که در بطن اتفاق ها، نیازها و رخدادها باشد؛ یکی در بحث «بین المللی سازی» یعنی متصل بودن به همه رویدادهایی که در دنیا رخ می دهد بخصوص از منظر و جایگاه دانشگاه، به جهت اینکه خیلی از تحولات امروزه منشأ آنها دانشگاه ها هستند، چون نقش علم در این تحولات از تجربه پیشی گرفته است. دوم بحث «جامعه» است بعنوان مسئولیت اجتماعی که نیاز یک جامعه شمرده می شود و در اینجا میتوان گفت ریشه خیلی از تحولات در نیازهای جامعه است.
دکتر نیلی اظهار نمود: برخی مواقع ما به یک رخداد و یا اتفاق از منظر بررسی های علمی دست پیدا می نماییم و بعد آنرا توسعه می دهیم، در شرایط دیگر امکان دارد نیازهای جامعه نیروی محرکه برای تحقیق و توسعه باشد. لذا، هر سیستمی که به این دو جهت، یعنی تحولات بین المللی و نیازهای جامعه متصل شوند و در بطن آن قرار بگیرند، می توانند در هر زمان در تغییرات حضور مثمر داشته باشند و در لحظه تصمیم های بموقع بگیرند. این منافاتی با برنامه ریزی و آینده نگری ندارد، اما تاکید من بر این است که امروز بیشتر از هر زمان دیگری باید نگاه و سیستم ما تحول گرایانه و پویا باشد، در غیر این صورت به اندازه ای تحولات سریع می گذرد که رسیدن به آنها عملاً ناممکن خواهد شد.
وی با تبیین نقش تحولات دیجیتالی در فرآیندها و فعالیت ها اشاره کرد: تحولات دیجیتال هنگامی که به هر فعالیتی متصل شود آن فرایند به سرعت متحول خواهد شد که دراین زمینه مثال های فراوانی میتوان عرضه داد و ساده ترین آنها سیستم حمل و نقل است. این فناوری تا یک مرحله ای توسعه پیدا کرد، اما اگر امروز بخواهد بیشتر از این توسعه پیدا کند، حتما باید به صنعت دیجیتال متصل شود و به جرأت باید گفت آینده از آن کسانی است که می توانند این ارتباطات و اتصالات را بیشتر از گذشته فعال کنند.
دکتر نیلی درادامه اشاره کرد: ما در دوران کرونا اگر زیر ساخت ها و آمادگی آموزش دیجیتال را نداشتیم، در این دو سال به واقع عقب می ماندیم و اساسا خیلی از سرمایه های ما تلف می شد. در مورد آموزش الکترونیکی در بعضی از حوزه ها با ضعف مواجه هستیم، بالاخره حضور مهم می باشد البته این مشکل و تبعات آموزش غیرحضوری در همه جای دنیا وجود دارد. اما در آنچه که بعنوان مفهوم آموزش و پژوهش مطرح می شود امروز احساس عقب افتادگی از دنیا نداریم واین به واسطه فعالیت، پویایی و در بطن بودن دانشگاه است.
رئیس دانشگاه تهران با اعلان اینکه جشنواره دیجیتال فرصتی را فراهم نمود تا مروری داشته باشیم بر فعالیتهایی که در این زمان انجام داده ایم، خاطرنشان کرد: این جشنواره همینطور این فرصت را ایجاد کرد تا با همفکری به آینده بیشتر فکر نماییم و بتوانیم زیرساخت ها و برنامه ها را در این جهت هماهنگ نماییم و پیش ببریم. امیدوارم مسائلی که در این جشنواره عرضه شده است دقیقاً بررسی شوند و به شکل گسترده تری در اختیار همگان قرار بگیرد و مبحث دانشگاه دیجیتال بتواند بعنوان یک امر روزمره در همه فعالیت ها دیده شود و ما هم از راه برنامه ریزی و تأمین منابع بتوانیم نسبت به گسترده تر کردن شبکه های ملی و بین المللی گام های مؤثرتری برداریم.
دکتر نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دانش نو باید در سطح ملی و بین المللی، شبکه خویش را گسترده کند، پیش از این که این دانش در اختیار کمپانی ها قرار گیرد و از آن پس برای دسترسی به آن باید هزینه گزافی را پرداخت نماییم. بعنوان مثال ما امروز در تولید گوشی موبایل از دنیا عقب افتاده ایم آنچنان شده که هم اکنون تولید آن در کشور توجیه اقتصادی ندارد، اما زمانی اگر دراین زمینه فعالیت می کردیم شاید می توانستیم در بازار ملی و بین المللی این محصول وارد شویم و در تولید و یا فناوری آن نقشی داشته باشیم.
او در آخر اشاره کرد: با شبکه سازی و همینطور جایگاه ویژه ای که دانشگاه تهران دارد باید کمک نماییم تا از دنیا عقب نمانیم و پرچم ملی کشور در حوزه دانش و فناوری را این دانشگاه همچنان در اهتزاز داشته باشد و بتواند محلی را برای تبادلات علم و دانش با جهان فراهم آورد. در این جشنواره دانشجویان در زمینه های مختلف فعال بودند و ما معدن کاوی می نماییم تا آن داشته هایی که در شرایط عادی دیده نمی شوند در چنین فرصت هایی مورد شناسایی قرار گیرند و این معدن کاوی همچنان باید ادامه داشته باشد تا به ذخیره های علم و دانش دسترسی یابیم و باید آنان را تا عرصه ملی و بین المللی پشتیبانی نماییم. در این فرصت از دکتر فاطمی و همه همکاران دانشگاه تهران که در حوزه های مختلف اطلاعات و دانش خویش را به اشتراک گذاشتند و از نهادهای مختلفی که کمک کردند تا این جشنواره برگزار گردد صمیمانه تشکر می کنم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.
دکتر سیدامید فاطمی، رئیس مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران هم در این جشنواره به تشریح اقدام های صورت گرفته پرداخت و اظهار داشت: در این جشنواره ۲۹ نشست تخصصی برگزار شد که در مجموع در این جلسه ها ۱۳۳ نفر شامل همکاران مرکز و صاحب نظران به ایراد سخنرانی پرداختند. حدود بیست سازمان و نهاد مختلف هم با ما همکاری کردند. برای تمامی برنامه ها، پوسترهایی آماده شد و روابط عمومی دانشگاه به صورت روزانه همکاری تنگاتنگی با ما داشت و اطلاع رسانی های لازم را دراین زمینه انجام داد.
وی ادامه داد: کل شرکت کنندگان در جشنواره سه هزار و ۸۵ نفر بودند. ده سخنرانی کلیدی عرضه شد که ۶ مورد از آنها بین المللی بودند و ده کارگاه هم برگزار شده است. کتابچه جشنواره آثار علمی و هنری را آماده کرده ایم که در این مراسم رونمایی می شود و بعد از اختتامیه در سایت قرار خواهد گرفت که در آن گفتمانی در مورد دانشگاه دیجیتال و بخصوص دانشگاه تهران دیجیتال شکل گرفته را بیان می نماییم. همینطور در مراسم افتتاحیه سامانه ارتباطی و تعاملی اثربخش (ساتا) رونمایی و به بهره برداری رسید که امیدواریم از ترم آینده استادان برای برگزاری کلاس های خود از آن استفاده کنند.
رئیس مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در این جشنواره سه برنامه داشتیم، یکی جشنواره یادگیری الکترونیکی بود که از نهم تا یازدهم شهریور برگزار گردید. همایش یادگیری الکترونیکی: تجربه های زیسته، ارزیابی و آینده نگاری که دوم و سوم شهریور کارگاه های آن برگزار شد و ششم و هفتم شهریور مقاله های مربوط عرضه شد و دیگری جشنواره یادگیری الکترونیکی بود. این کار در سه سایت صورت گرفت که یکی برای ارسال آثار بود. در سایت دیگر، کلیه برنامه های جشنواره از روز شمار تا نام و عکس سخنرانان، مقالات و آثار پذیرفته شده اعلام گردید و سومین سایتی که دراین زمینه به ما کمک کرد Event بود. اما افرادی که پشت صحنه ماجرا قرار داشتند همکاران ما بودند که کوشش مجدانه و مخلصانه ای به خرج دادند و جای تقدیر دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه این مراسم دستاوردهای دیجیتال دانشگاه تهران، شامل سامانه موبایل دانشگاه تهران، سامانه به اشتراک گذاری فایل، درگاه پرداخت عمومی، سامانه شاخصهای عملکردی دانشگاه تهران، سامانه ارتقا اعضای هیأت علمی، سامانه جدید پیام رسان(ایمیل و پیامک)، بستر ایجاد آزمایشگاه تحقیقاتی توسط اعضای هیأت علمی، مرکز مدیریت و پایش عملیات شبکه ارتباطی(NOC)، مرکز مدیریت و پایش امنیت سایبری شبکه زیر ساخت (SOC)، ارتقا شبکه و زیر ساخت دانشگاه تهران، راه اندازی میز خدمت دانشگاه و استقرار میزهای خدمات اقماری، سامانه جدید راهنمایی و پشتیبانی خدمات(تیکتینگ)، طراحی و پیاده سازی نظام مدیریت خدمات دانشگاه تهران، سامانه بیان (اشتراک گذاری محتوای چند رسانه ای)، سامانه جدید موک، سامانه کارنامه یادگیری و ارزیابی نظام دانشگاهی (کیان)، سامانه درگاه یکپارچه ورود اطلاعات نشر، برنامه کاربردی تلفن همراه لغت نامه متوسط دهخدا و سامانه آموزش الکترونیکی الفبای فارسی مؤسسه لغت نامه دهخدا معرفی و رونمایی گردید.




منبع:

1400/06/15
11:20:21
0.0 / 5
484
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , برنامه , جشنواره
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
sunblog