معاون آموزشی وزیر علوم:

برگزاری حضوری امتحانات آخر ترم دانشجویان ضروریست

به گزارش بلاگ سان معاون آموزشی وزیر علوم ضمن اشاره به این که توجه به امتحانات حضوری آخر ترم دانشگاه ها امری لازم و ضروری می باشد، اظهار داشت: این که دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند، به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می شود. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، بنابراین با عنایت به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید مدل خویش را ارائه نمایند.

برگزاری حضوری امتحانات آخر ترم دانشجویان ضروریست
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با محوریت ازسرگیری آموزش حضوری که امروز شنبه، ۸ آبان ماه جاری به صورت مجازی با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد، اظهار نمود: با عنایت به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حرکت نماییم.
وی ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: علیرغم دستاوردهای آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری جایگاه غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی جدید.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به این که آغاز آموزش حضوری در دانشگاه ها، با عنایت به امکانات و محدودیت های هر دانشگاه با برنامه ریزی استانی انجام می شود، اظهار داشت: این که دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می شود. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، بنابراین با عنایت به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید برنامه های عملیاتی خویش را ارائه نمایند.
وی ادامه داد: دانشگاه ها توانمندی ها و امکانات متفاوتی دارند و این که آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و خاطرنشان کرد: باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت نماییم.
وی با اعلان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، اشاره کرد: دانشگاه ها باید این برنامه ریزی را سامان دهند که جهت گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها باشد، ولی در قالب برنامه ریزی استانی.
دکتر خاکی صدیق با اشاره به این که توجه به امتحانات حضوری آخر ترم دانشگاه ها امری لازم و ضروریست اضافه کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات آخر ترم دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار گردد.
به قول معاون آموزشی وزیر علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات عرضه شده توسط وزارت بهداشت مشکلی از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه شود، باید تبعات آنرا بپذیرد.
وی اظهار داشت: تلاش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به صورت ملی صورت گیرد و الان این مهم توسط ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال انجام می باشد. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی کمک می نماید کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.
او همینطور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه ها اظهار داشت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاق مداری حرکت دهیم توجه به نظام نامه اخلاق آموزش که تصویب شده و به دانشگاه ها ارسال شده ضروری می باشد. در این راستا بیشتر از ۵۰ دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را ایجاد کرده اند و همینطور ۳۰ درصد از این دانشگاه ها شیوه نامه اخلاق آموزش را تدوین کرده اند.
معاون آموزشی وزیر علوم، در مورد رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اظهار نمود: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و الان توسط ISC انجام می شود. در اسفندماه سالجاری هم این رتبه بندی صورت خواهد گرفت و می خواهیم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهمیت است، مباحث اخلاق و همچون اخلاق پژوهش است.
دکتر خاکی صدیق با اعلان اینکه متاسفانه در بعضی از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کماکان مشاهده می شود کوشش برای افزایش کمیت وجود دارد، اضافه کرد: این امر واضح است که یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. بنابراین نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش و یا دوره ها و رشته های جدید راه اندازی نماییم، بدون آنکه شرایط آنرا داشته باشیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، او در آخر اشاره کرد: دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاه ها بهر دلیلی تضعیف شود، بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظام ها باید تقویت شود.




منبع:

1400/08/10
10:03:41
0.0 / 5
449
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , برنامه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
sunblog