واکنش وزارت بهداشت به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی

به گزارش بلاگ سان دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی با تکیه بر این که دانشگاه های وزارت علوم از توسعه آموزش علوم پزشکی الگو برداری کنند، اظهار داشت: اگر وزیر علوم عنوان می کند که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده ارتباط برقرار کنند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا از آن الگوها استفاده نماییم.

واکنش وزارت بهداشت به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا حسن زاده ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: از سال ۱۳۶۴ با هدف کارآمدتر کردن سیستم بهداشتی و درمانی کشور و اثربخشی بیشتر در آموزش پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و نقطه قوت وزارت بهداشت، چیدمان عرصه های آموزشی، نظام ارزشیابی و اعتباربخشی و پویایی آموزش پزشکی بوده است.
وی ادامه داد: تجربه کشور در مدیریت کووید۱۹ و تلاش مجاهدانه کادر بهداشتی و درمانی کشور مبین این است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد بوده است. دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نمونه بارز دانشگاه های نسل نوین هستند که هم بین المللی سازی و هم تقاضا محوری را در دستور کار خود دارند و در بحران کووید۱۹ هم این دانشگاه ها، نشان دادند که پاسخگویی اجتماعی دقیقی را می توانند داشته باشند و تعطیلی آنها مشکل ساز است در حالیکه برخی مراکز آموزشی در کشور در این مدت تعطیل یا غیرحضوری بودند بدون این که خللی در روند عمومی جامعه بوجود آمده باشد.
دکتر حسن زاده خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کووید۱۹ کار نمی کردند مشخص نبود چه فاجعه ای رخ می داد ازاین رو سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته پاسخگویی اجتماعی داشته باشد و کارآمدی خودش را نشان دهد البته امکان دارد اشکالاتی در سیستم آموزشی وجود داشته باشد که باید روی آنها کار نماییم و در صورت نیاز بازبینی های لازم را انجام دهیم. وقتی سیستمی را داریم که بارها از جانب مراجع بین المللی به علت دیده شدن عرصه آموزش و خدمات در یک وزارت خانه، مورد تقدیر قرار گرفته به نظر می آید که برگشت به عقب، هزینه های زیادی دارد با این استدلال که می خواهیم کارایی و بهره وری یک سیستم را فدای رتبه بندی نماییم.
وی تصریح کرد: امکان دارد برای رتبه بندی دانشگاه ها علل گوناگونی وجود داشته باشد اما رتبه بندی به تنهایی نباید ملاک سیستم آموزشی و پژوهشی کشور باشد بلکه باید کارآمدی، سرآمدی و مرجعیت علمی را مورد توجه قرار دهیم. یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سالهای اخیر، هم گرایی علوم و فناوری است اما آیا وزارت علوم توانسته بین رشته های مختلف خودش، همگرایی را ایجاد نماید.
دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی افزود: اگر وزیر علوم عنوان می کند که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می کردند، ارتباط برقرار کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و بیولوژی ارتباط نزدیکی پیدا کرده اند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا از آن الگوها استفاده نماییم.
به گزارش وبدا، دکتر حسن زاده اظهار داشت: ما تجربه ادغام را در تولیدات علمی داشته ایم. اصلا رتبه بندی ملاک مناسبی برای بهره وری بالاتر و کارآمد بودن یک دانشگاه نیست. وجود مراکز توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی که انتظار می رود دانشگاه های وزارت علوم هم از آن بهره گیرند و الگوبرداری کنند، توانسته روی کیفیت آموزش پزشکی اثرگذار باشد و آموزش پاسخگو، عدالت آموزشی و همگرایی و سرآمد شدن در علوم مختلف را به همراه داشته باشد.




منبع:

1400/08/25
10:10:33
0.0 / 5
444
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
sunblog