در نشست خبری عنوان شد؛

برگزاری رویداد عصر زنان در زمینه کسب و کارهای نو

برگزاری رویداد عصر زنان در زمینه کسب و کارهای نو

بلاگ سان: رویداد عصر زنان با محوریت دستیاری زنان در مرکز نوآوری تبیان و با همکاری ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق انجام می شود.



به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، نشست خبری رویداد عصر زنان با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق مینا مهرنوش مدیرعامل یکی از کسب و کارهای مجازی و علیرضا دهفولی مدیر خانه خلاق و نوآوری تبیان ظهر روز ۴ بهمن در خانه نوآوری تبیان اجرا شد.
در این جلسه علیرضا دهفولی اظهار داشت: مجموعه تبیان که با عنوان تبیان جدید آنرا می شناسیم، چند سالی است که کار خودرا آغاز نموده است تا بتواند مسائل را با حضور مردم و مجموعه بخش خصوصی تسهیل کند. ما به دنبال ایجاد زیرساخت هایی بودیم که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و خانه خلاق تبیان آنها را ایجاد نماییم. بدین سبب سه عنصر اصلی در زمینه نوآوری، محتوا و زیرساخت را در مجموعه تبیان کنار هم جمع کردیم. مانند همدم، پرسان و میم.
وی اضافه کرد: حالا این سه عنصر از خانه تبیان جدا شده و بصورت مستقل فعالیت می کند. ما به دنبال این هستیم که در سبد دوم فعالیت هایمان با محوریت زنان، کار نماییم.
در ادامه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق اظهار داشت: خیلی از فارغ التحصیلان ما در جامعه بانوان هستند. طبق اعلام سازمان جهانی یونسکو سهم مشارکت زنان در توسعه و تحقیق ۳۰ درصد و سهم مشارکت زنان در ایران ۳۱.۲ درصد بوده که نشانگر حضور فعال زنان است. همین طور طبق آمار دیگری از جمع هفت هزار نفری فعالان حوزه دانش بنیان و خلاق، ۱۶ درصد زنان در شرکت های دانش بنیان و خلاق مالکیت دارند و ۱۱ درصد آنان مدیرعامل بوده و حدود ۲۲ درصد نیز عضو هیئت مدیره این شرکتها هستند. همین طور ۱۶ درصد زنان نیز سهامدار شرکت های دانش بنیان تخمین زده شده اند. مجموع شرکت های دانش بنیان ۶ هزار شرکت و مجموع شرکت های خلاق هزار و ۴۰۰ شرکت است.
وی اضافه کرد: ما باید نهادهایی را ایجاد و حمایت نماییم که بتوانند معضلات و مشکلاتی که ساختار اصلی ما نتوانسته اند آنها را مرتفع کنند، فعال تر شوند. یکی از آنها نوآوری های اجتماعی است. در این عرصه کاری که سازمان های امدادرسان انجام می دهند، باید با مشارکت افراد صورت گیرد. تبیان خانه خلاق را ایجاد کرد و در طول یک سالی که از فعالیت آن می گذرد برنامه های خوبی را در دستور کار قرار داد. همین طور در حوزه شناسایی زوجین و یا پررنگ کردن نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در خانواده اثر گذار بود. بعنوان مثال در پرسان، اگر در گذشته بزرگترها نقش تأثیرگذاری داشتند، حالا با این نرم افزارها و پلت فرم ها می توان جای خالی آنها را پر کرد. بدین سبب پرسان هم در دل خانه خلاق شکل گرفت.
وی اظهار داشت: هم اکنون اگر کسی نتواند با تلفن همراه خود کار کند می گوئیم سواد دیجیتال ندارد و یا اگر نتواند با دیگران تعامل داشته باشد، می گوئیم سواد ارتباطات ندارد. بدین سبب تعریف سواد فرق کرده است. حالا خانه های خلاق و نوآوری مهارت کسب وکار را به جامعه نشان میدهد. در خانه های خلاق ایده تا محصول در دل رویدادها شناسایی می شود. مانند رویداد عصر زنان که می تواند در کنار هدایت کننده ها قرار گیرد و به افراد آموزش ضمن خدمت دهد. شاید معاونت علمی نتواند با شرکت های خلاق بصورت مستقیم ارتباط بگیرد اما در دل خانه های نوآوری می توان به توسعه بازار واگذاری تجهیزات مورد استفاده پرداخت. بدین سبب شرکت های خلاقی که در خانه های نوآوری کار می کنند، تسهیلات و کمک مالی می گیرند.
وی آماری در زمینه گردش مالی اسباب بازی ها اعلام و اشاره کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد گردش اسباب بازی ها در دنیا تخمین زده شده است که در ایران این گردش مالی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. می توان در این عرصه با کارخانه های اسباب بازی و درون خانه های خلاق درآمد خوبی داشت. البته با تلفیق فضای سنتی و نوآوری و کارکترسازی هایی که انجام می شود تا بتوان به یک محصول مناسب دست پیدا کرد.
کرمی در ادامه بیان کرد: فناوری های نرم در ۲۰ رشته می توانند دست مایه شرکت های خلاق باشند. دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق در دنیاست. ایران یک درصد خاک دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد. همین طور دو درصد تولید علم در دنیا سهم ایران است. کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شرکت های خلاق توسط دانشجویان ایرانی است.
وی اضافه کرد: زنان که طبق آمارها ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها را می سازند، بهترین جایی که می توانند در راه کاریابی و رفع مشکلات فعالیت کنند، همین خانه های خلاق است.
کرمی همین طور در مورد رویداد عصر زنان توضیح داد: ما در کشور شبکه خانه های خلاق را به وجود آورده ایم. افراد اگر ایده ای داشته باشند به این شبکه ها متصل می شوند و در زمینه فناوری های نرم ۲۰ موضوع همچون مد و لباس، فیلم، ورزش، تندرستی تبیین شده است. یکی از آنها به موضوع خانواده باز می گردد. ما در خانه های خلاق اعلام رویداد می نماییم. در رویدادها افراد شرکت می کنند. جذب ایده اتفاق می افتد و بعد در مرحله شتاب دهنده ایده افراد هم تیمی های خودرا پیدا می کنند. وقتی آن تیم شکل گرفت، خانه خلاق آن تیم را در قالب شرکت حمایت می کند. شاید تا روز گذشته اگر پول را می دادیم آنها نمی دانستند چگونه باید بودجه را هزینه کنند اما در این خانه ها هدایت کننده ها مراقب هزینه کرد هستند تا تیم رشد کند. خانه های خلاق محیطی هستند که استارت آپ ها کمتر گرفتار شکست می شوند. البته که شکست در استارت آپ بسیار طبیعی است و نمی توان کارآفرینی را پیدا کرد که شکست نخورده باشد.
در ادامه مینا مهرنوش کار آفرین و مدیرعامل یکی از کسب و کارهای مجازی اظهار داشت: پرداختن به حوزه زنان اتفاق بسیار خوبی است. اما به نهاد بالاتری نیاز است که در این عرصه فعال تر باشد. با اهمیت ترین اقدامی که در زمینه کسب وکار زنان می توان انجام داد شبکه سازی است. می توانم بگویم که شبکه سازی کلید توسعه و پیشرفت زنان خواهد بود. در این شبکه زنان دور هم جمع می شوند و در مورد مسائل مختلف صحبت می کنند. همه ما می دانیم که ثروت زیادی در خانه ها در اختیار زنان است. اگر این شبکه سازی ایجاد شود هر کسی هر چه بلد است در آن جمع بیان می کند. بعنوان مثال اگر کسی می تواند محصولی تولید نماید و دیگری تنها در عرصه تولید محتوا مهارت دارد، آنها با هم می توانند محصول را خلق کرده و به فروش برسانند. بدین سبب شبکه سازی در امتداد توسعه و پیشرفت می تواند کارآمد باشد.
وی اضافه کرد: بااینکه می توانیم شبکه سازی نماییم اما بهتر است خودمان وارد اقدام نشویم. می توان حتی فضا را برای زنان ایجاد کرد تا در این شبکه قرار گیرند. در این شبکه ها پتانسیل افراد شناسایی می شود و ارتباطات شکل خواهد گرفت. زنان غیر از ثروتی که دارند، توانایی های ذاتی، تحصیلات و هوش نیز با اهمیت ترین ثروت آنها است. هم اکنون فضای مجازی فرصتی را به وجود آورده که زنان بتوانند در این عرصه فعال تر باشند. ما به منابع انسانی و فعالان حوزه دیجیتال نیاز داریم که در این عرصه بتوانند کار کنند.
در ادامه سعید حبیبی فرد دبیر برگزاری رویداد عصر زنان اظهار داشت: مهلت ارسال مدارک ۱۵ بهمن ماه است. پس از داوری و غربال گری اولیه، تیم ها وارد بوت کمپ می شوند. بعد از آن تیم های برتر جذب خانه های خلاق خواهند شد و با خدماتی همچون جذب سرمایه گذاری و خدمات منتوری فعالیت خواهند کرد.
حبیبی فرد محورهای این رویداد را نقش آفرینی در جامعه، تعارضات بین نقشی، حفظ سلامت فردی، تسهیل فرزندآوری و شکوفایی توانمندها به همراه تحصیل و اوقات فراغت ذکر کرد.
در تکمیل این صحبت ها، دهفولی اظهار داشت: افرادی که طرح های خودرا ارائه می کنند، به سمت تیم سازی می روند. ما به این نقطه رسیده ایم که تا وقتی سرمایه گذار روی طرحی سرمایه گذاری نکند، آن طرح ظرفیت توسعه نخواهد داشت. مشارکت در این بخش به دو نحو خواهد بود. یکی تیم ها و سرویس هایی است که تولید می شود و دیگری طرح هایی که نیاز به سرمایه گذاری دارند. همین طور سه صندوق را بعنوان پشتوانه مالی در نظر گرفته ایم که تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان برای تیم ها خط اعتباری در نظر می گیرند. فقط هم این حمایت پول نقد نیست بلکه شاید در زمینه زیرساخت های فنی هزینه شود.


منبع:

1400/11/07
11:24:47
0.0 / 5
297
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
sunblog