وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

نگاه قومیتی در  استفاده از نیروهای متخصص لطمه زاست

هرمزگان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: وزارت علوم در استفاده از نیروهای متخصص نگاه قومیتی و منطقه ای را اعمال نمی کند و در امتداد تحقق عدالت از همه قومیت ها بهره می بریم. مهم ترین ملاک شایستگی افراد است و این وزارتخانه تلاش می کند از دانشگاه ها و رشته های مختلف و با رعایت هرم سنی استفاده نماید.

نگاه قومیتی در  استفاده از نیروهای متخصص لطمه زاست

محمدعلی زلفی گل، بامداد امروز(۶ اردیبهشت) درباب ساماندهی آموزش عالی، توسعه رشته های در رابطه با هر منطقه و همسان سازی هیئت علمی، اظهار نمود: بحث ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، ساماندهی و توسعه رشته ها منطبق بر مزیت های نسبی هر منطقه مواردی است که جزو وظایف وزارت علوم است. تأسیس گروه، دانشکده، دانشگاه و رشته وضعیت خاصی دارد و کار سختی است، مخصوصاً رشته های علوم طبیعی که نیاز به کارگاه و آزمایشگاه دارند.

وی با اعلان اینکه در وزارت علوم برای تأسیس هر رشته استانداردهایی وجود دارد، اظهار داشت: برای تأسیس رشته در مقطع کارشناسی حداقل ۳ عضو هیئت علمی، مقطع ارشد ۵ عضو، مقطع دکترا ۶ عضو، نیاز است. ساده ترین مسیری که می توانیم برای ساماندهی لحاظ نماییم، این است که استانداردهای حداقلی را رعایت نماییم. یعنی برای تأسیس یک گروه استانداردهای عضو هیئت علمی گفته شده و بازدیدهای میدانی برای امکانات آزمایشگاهی را ببینیم و بعد اجازه تأسیس رشته بدهیم.

زلفی گل اضافه کرد: در ارتباط با رشته های متناسب با مزیت های نسبی هر منطقه، کارگروه استانی برای این امر تأسیس شده تا از راه اندازی رشته های موازی در استان جلوگیری شود و بجای آن تنوع رشته های در رابطه با نیازها وجود داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد: خوشبختانه مسئله همسان سازی هیئت علمی، در قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده و به زودی اجرا خواهد شد. همین طور نیاز است هیئت دولت درباب کم و کیف آن تصمیمات لازم را بگیرد. آن چیزی که ملاک عمل ما خواهد بود قانون است و هر چه در قانون باشد، اجرا می نماییم. در نظام جمهوری اسلامی قوانین برمبنای شرع انور بوده و عدم رعایت قانون نه فقط جرم، بلکه گناه هم هست و ما از قانون تمکین می نماییم.

وی درباب توسعه سواحل مکران اظهار نمود: دانشگاه ها در این خصوص می توانند در دو زمینه پژوهشی و فناوری و آموزش کار کنند. درباب بحث آموزش کمکی که دانشگاه ها می توانند بکنند این است که به رشته های در رابطه با بحث دریا، دریانوردی، اقتصاد دریا، گردشگری و تأسیس رشته های مربوط به سواحل بپردازند.

زلفی گل افزود: در ارتباط با مسائل پژوهشی و فناوری، هم پارک های علم و فناوری و هم دانشگاه می توانند نقش آفرین باشند. همین طور درباب اقتصاد دریا، شیلات و کشاورزی نیز، دانشگاه ها می توانند بوسیله مراکز رشدی که در پارک علم و فناوری وجود دارند افراد صاحب ایده را جذب و حمایت کنند و از این طریق نوآوری و فناوری درباب پتانسیل های سواحل را نهادینه کنند.



وی در ارتباط با بودجه دانشگاه ها بیان کرد: با گسترش کرونا دانشگاه ها به مدت دو سال تعطیل بودند و سازمان برنامه و بودجه با این تصور که دانشجویان نیستند و خرج دانشگاه ها کم می شود افزایش بودجه دانشگاه ها متناسب با تورم را ندیدند و بدین جهت دانشگاه ها گرفتار مشکل هستند. رفع مشکلات کمک مجلس، ایجاد درآمدهای اختصاصی و همین طور حمایت شهروندان را می طلبد و در حقیقت عزم فرابخشی به این منظور باید به کار گرفته شود.

وزیر علوم راهکار توسعه آموزش عالی را نتیجه همکاری چند نهاد خواند و اضافه کرد: برای توسعه آموزش عالی شرایطی وجود دارد و زمینه هایی باید فراهم گردد که تنها از عهده وزارت علوم بر نمی آید و نیاز به همکاری مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت است تا این مهم تحقق یابد.

وی با اعلان اینکه در بحث استفاده از نیروهای متخصص نگاه قومیت گرایی و منطقه ای اعمال نمی گردد، اظهار نمود: در این خصوص عدالت صورت گرفته و از همه قومیت ها بهره برده ایم، مهم ترین ملاک شایستگی افراد است و وزارت تلاش می کند از دانشگاه ها و رشته های مختلف و با رعایت هرم سنی استفاده گردد.

زلفی گل با اشاره به مشکلات زیرساختی دانشگاه در استان هرمزگان، اظهار داشت: شاهد کمک های صندوق رفاه دانشجویان دراین زمینه هستیم و از جانب وزارت علوم نیز کمک ها و حمایت خوبی صورت گرفته، با این وجود حداکثر ظرفیت و توان خودرا در این خصوص به کار خواهیم بست.

وی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم سرمایه گذاری مادام العمر انجام دهیم باید فرهنگ سالم ایجاد نماییم و کار را مقدس بشماریم؛ بدین سبب با پرهیز از قانون گریزی و کنار گذاشتن فرهنگ های غلط، فرهنگ سالم ایجاد و نوع نگاه ما به این مساله جدی گرفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع لطمه شناسی و نرخ بیکاری در سطح استان اشاره نمود و اضافه کرد: خوشبختانه با اشراف کاملی که استاندار به این مسئله در استان دارد، درصدد آنست که نرخ بیکاری افزایش نیابد و با ارائه و به کار بستن راهکارهای مؤثر نرخ بیکاری را کم کند. برای تحقق این امر نیاز به هماهنگی کل حاکمیت کشور است تا معضل بیکاری را به پروژه اول کشور تبدیل کند.

وی در آخر با تاکید بر فراهم بودن بستر در جهت جذب افراد با ایده های کاربردی، عنوان کرد: نهادهای مختلف افراد صاحب ایده را جذب کنند و آموزش دهند تا این افراد بتوانند پروسه تکمیل خودرا طی کنند. وزارت علوم دراین زمینه پروسه تبدیل ایده به محصول را تسهیل می کند و یکی از راهکارهای مهم ورود صنایع خصوصی به این جریان است.






1401/02/06
23:24:39
0.0 / 5
463
تگهای خبر: آموزش , برنامه , پروژه , دانشگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
sunblog