رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش احتیاج به صیانت دارد

به گزارش بلاگ سان، رئس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه نباید از صدمه های عدم آشنایی با تکنولوژی در آینده غافل شویم، تصریح کرد: فرهنگ جدید احتیاج به صیانت دارد. همینطور با فراگیر شدن نسخه نویسی الکترونیکی، استفاده از ظرفیت متاورس و اینترنت5G، مباحث گیمیفیکیشن ها، استفاده از اپلیکیشن ها و... با جذابیت هایی که دارند آموزش را شیرین تر و جذاب تر می کنند. بنابراین اساتید دانشگاه و دانشجویان باید تلاش فراوانی کنند تا با تکنولوژی های نوین آشنا گردند و در این خصوص آموزش موردنیاز را ببینند.

فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش احتیاج به صیانت دارد
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از مواردی که در ترقی و ارتقاء آموزش پزشکی در سالهای اخیر در کشور ما موثر بوده و اهیمت زیای داشته است، رصد تغییرات آموزشی و توجه به فعالیتهای آموزش پزشکی در حوزه جهانی است.
وی با اشاره به اینکه آموزش پزشکی کشور ما هم مصون از تغییرات ناشی از کووید-19 نبوده است، خاطرنشان کرد: حالا شاهد یک ریکاوری در کاهش خسارت های ناشی این بیماری هستیم و نیاز است تا به آن ارزش بیشتری داده شود.
زالی با یادآوری این که کووید -19 چالش ها و تبعات زیادی داشت، اضافه کرد: اما با این وجود توسعه، ارتقاء، ظرفیت سازی و زیرساخت های لازم در حوزه آموزش مجازی از گامهای بلندی بود که دراین دوران برداشته شد. همینطور از دستاورد دیگر دوران کرونا میتوان به نهادینه شدن و فرهنگی سازی استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزش مهارتی و عملی بعنوان یک عنصر یا روش تدریس جدید در نظام آموزشی یاد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه لازم است در کنار بسته های رایج و مرسوم آموزش پزشکی به سایر ظرفیت های فراگیران پرداخت، اظهار داشت: مواردی همچون نقش سازی در عرضه اجتماعی، آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی، سلامت معنوی، بازبینی برنامه های آموزش پزشکی و... همچون مسائلی هستند، که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی ضمن اشاره به این که توانایی پاسخ گویی اجتماعی (Social accountability ) به صورت گروهی در دوران آموزش پزشکی باید به فراگیران آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: باید آموزش این مهارت بگونه ای باشد، که باعث نهادینه و فرهنگ سازی در نقش آنها شود. خوشبختانه جوانانی که در دانشکده های علوم سلامت مشغول به تحصیل هستند، از یک نقش سیار برخوردار می باشند و ایجاد هر گونه برنامه مهارتی برای آنها سخت نیست.
زالی با اشاره به اینکه بحث فرانژادی (transational science) در نظام آموزش پزشکی ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان نمود: به این مورد باید بیشتر از سابق پرداخته شود و در آینده ارتقاء یابد. با وجود این که در برنامه آموزشی کشور گنجانده شده است، اما باید به صورت رسمی و حرفه ای درنظام آموزشی کشور شکل بگیرد و برنامه های جدید برای آن طراحی شود.
وی ضمن اشاره به این که توسعه و یادگیری آموزش فناوری به نسل جدید فراگیران باید در اولویت آموزشی باشد، اظهار داشت: حدودا مدل جدید فناوری و ذهن جست و جوگر دانشجویان حوزه سلامت، آشنایی با اصول و ضوابط تکنیکی فناوری و تکنولوژی بخصوص در حوزه شرکتهای دانش بنیان فرصت بدیعی است که می تواند در این عرصه بسیار کمک کننده باشد.
زالی، آشنایی فراگیران با مسائل اقلیمی، بومی و آلایش بیماری ها در مناطق مختلف کشور را امری ضروری دانست و توضیح داد: برای مثال بیماری های رایج و شرایط زندگی در سیستان و بلوچستان با تهران متفاوت می باشد و پزشک، ماما، داروساز باید به مسائل آن منطقه آسنا باشد تا بتواند در آن حوزه به بهترین حالت ممکن ایفای نقش کند.
وی ضمن اشاره به فضای ابری(ذخیره سازی هوشمند اطلاعات بیماران، روش درمانی و...)، خاطرنشان کرد: جامعه آموزش پزشکی کشور باید هوشمندانه از این توانایی استفده کند. این فضا کمک شایانی به دانشجویان، اساتید و جامعه می کند، همینطور باعث افزایش اعتماد به نفس، کاهش خطاهای فراگیران و پزشکان و... می شود. تنها لازمه استفاده از آن یادگیری و آشنایی جهت استفاده از چنین قابلیتی است.
توسعه و ارتقاء آموزش مجازی از چالش های مثبت کرونا در کشور
آرش خجسته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند هم در سخنانی با اشاره به اینکه کرونا فرصتی فراهم نمود تا به زیر ساخت آموزش مجازی در کشور به شکل جدی پرداخته شود، اظهار داشت: در همین راستا از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در عرضه خدمات به همه دانشگاه های کشور استفاده شد.
وی با یادآوری این که استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در کنار آموزش مهارتی یکی از ارکان مهم آموزش موثر و هدفمند به حساب می آید، بیان نمود: امید است با استفاده همزمان و توام این دو آموزش درکنار هم، بتوان با استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی در آموزش پزشکی، درمان، بهداشت و کل حوزه سلامت به ارتقا و افزایش کیفیت در درمان بیماری ها در کشور رسید.
وی ضمن اشاره به این که درحال برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای عرضه این خدمات مدرن هستند، اضافه کرد: در آینده نزدیک، امید است با استفاده از ظرفیت تله مدیسین بتوان باعث دسترسی بیماران در مناطق محروم به خدمات پزشکی شد.
خجسته در جهت انجام اقدامات موثر در این عرصه، ارتباط گرفتن با مجامع بین المللی همچون انجمن آموزش پزشکی اروپا را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: تعامل با انجمن های بین المللی و به اشتراک گذاشتن تجارب میتوان به بهبود و استفاده بهتر از ظرفیت ها پرداخت.
ایشان در ادامه تصریح کرد: با تلاش معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و گرفتن اکانت مورد نیاز، امکان پخش آنلاین این برنامه در کشورما فراهم گردید. امید است سیاست گذاران و علاقمندان حوزه سلامت با استفاده از این تجارب بتوانند گامهای موثری برای پیشرفت کشور بردارند.



1401/06/08
16:18:57
0.0 / 5
391
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , اینترنت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
sunblog