وزیر علوم در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه های كشور:

تعداد دانشجویان دکتری معادل کل تعداد دانشجویان در بدو انقلاب اسلامی است

به گزارش بلاگ سان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور 170 هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور هم اکنون است. حالا حدود 3 میلیون و 200 هزار دانشجو درحال تحصیل در کشور وجود دارد و 30 درصد کل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند

تعداد دانشجویان دکتری معادل کل تعداد دانشجویان در بدو انقلاب اسلامی است
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمد زلفی گل امروز پنجشنبه در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، خطاب به رئیس جمهور گفت: حضور حضرتعالی در اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری را مغتنم دانسته و می ستاییم. خداوند بزرگ را شکر گذاریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصه ها هستیم.
وی افزود: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور هم اکنون است. حالا حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو درحال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند. تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده که از این تعداد، حدود ۷۸ هزار مقاله در مجلات تحت نمایه بین المللی انتشار یافته اند که منجر به کسب رتبه ۱۵ در تولید علم جهان شده است.
زلفی گل اشاره کرد: بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت پژوهشگران و دانشمندان بین المللی انجام شده است که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آنها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افق های جدید علم و علوم نوپدید دارد.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند، این در حالیست که در چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین المللی قرار گرفته بود. وظیفه خویش می دانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست مریزاد عرض نموده و تلاش آنها را بستایم.
وزیر علوم اضافه کرد: از جانب دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، از مرز ۴۱ هزار میلیاردریال عبور کرد. در این جهت سامانه نظام ایده ها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار می رود این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.
وی اشاره کرد: در امتداد تحقیقات توسعه ای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تاسیس شد. در سال قبل بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری بوجود آمد.
زلفی گل اظهار داشت: در امتداد تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازبینی نظام سنجش و انگیزش نیز، مد نظر قرار گرفت. از آنجا که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانش آموختگان دانشگاهی است، بازبینی در نوع سیاست گذاری ارکان آموزش اعم از: یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست. امید است با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز، قدمهای موثری برداریم. برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.
وی افزود: بااینکه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این جهت مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پـایه به وجود آمده که درحال انجام وظیفه سـازمانی خویش است. در سال قبل افزایش راندمان در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف به شکلی که هر ذی نفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد کند و مدیران فرادستی بصورت لحظه ای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند. در امتداد ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.
عضو هیات دولت سیزدهم اشاره کرد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و پشتیبانی از تشکل های اسلامی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و صنفی، هیئت های مذهبی همچون وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه ها است. در این راستا، به اختصاص سه درصد از اعتبارات دانشگاه ها، برای امور فرهنگی مذکور تاکید شده است.
وی اضافه کرد: نسبت سه به یک ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاس های رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای آموزش حرفه ای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاوره ای و کارهای اجتماعی و مذهبی دانشجویان است که نباید روسای محترم دانشگاه ها از آنها غافل باشند.
وزیر علوم تصریح کرد: به یمن سفرهای پر خیر و برکت رییس جمهور به تمامی استانهای کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایسته ای را برده و خواهد برد. از جانب جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص ۵۸ هزار میلیاردریال برای تکمیل و تجهیز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه های نیمه تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم. یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژه های نیمه تمام، در سال های آتی شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.

۱۳ اقدام برای تحول در عرصه های علوم، تحقیقات و فناوری
زلفی گل در آخر عنوان کرد: روسای محترم مؤسسات آموزش عالی، برای تحول در عرصه های علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید صورت گیرد.
۱. تلاش در راستای تحقق برنامه های تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی
۲. استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری
۳. عملیاتی کردن بیمه پژوهش و فناوری، بر طبق بخشنامه تولید دانش بنیان مربوط به وزارت عتف که اخیراً در هیئت دولت مصوب شده است.
۴. حاکم شدن ارزش های انقلاب بر محیط دانشگاه ها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی
۵. پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم
۶. ارزشیابی مدیران برمبنای میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیات امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی
۷. تلاش در راستای کسب حمایت فرابخشی برای مهارت محور کردن آموزش، برای اینکه برای کسب مهارت، حضور دانشجویان در وزارتخانه ها و صنایع مختلف ضروری است
۸. اولویت دادن به پروژه های نیمه تمام در بخش عمرانی
۹. اختصاص اعتبارات به موسسات آموزش عالی برمبنای سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، راندمان و قیمت تمام شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی
۱۰. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تامین مالی و نظارت بر کارهای این حوزه
۱۱. عملیاتی کردن بخشنامه دانش بنیان مصوب دولت در زمینه وزارت عتف
۱۲. استفاده از ظرفیت قانون های جهش تولید و پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت
۱۳. برنامه ریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکت های دانش-بنیان، در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد
زلفی گل همین طور اعلام نمود: سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ کاملاً حضوری است. انتظار می رود از بسترها، شیوه ها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش های علمی و کارگاه های آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم او در آخر اشاره کرد: آینده داران و آینده سازان میهن اسلامی به عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می شوند. فرصت خدمت به نسل های آینده را غنیمت بدانیم و نسل های عالم تر، عاقل تر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم نماییم. رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، در گرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است.



1401/06/12
10:30:31
0.0 / 5
189
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
sunblog