رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد

کلاس ها الزاما به صورت حضوری برگزار می گردند

به گزارش بلاگ سان، رئیس دانشگاه تهران در تشریح جزئیات مدل آموزش ترکیبی در دانشگاه تهران، تصریح کرد: در این سیاست، کلاس های درس الزاماً به صورت حضوری برگزار می شود و برای تعمیق و استغنای آموزش، در مرحله قبل، حین و پس از کلاس حضوری از فناوری های آموزشی استفاده خواهد شد.

کلاس ها الزاما به صورت حضوری برگزار می گردند
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در حاشیه جلسه با روسای دانشکدگان، دانشکده ها و پردیس های دانشگاه تهران، اظهار داشت: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می نماییم که سایه کرونا و محدودیت های در ارتباط با آنرا پشت سر گذاشته ایم و خوشبختانه شاهد برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری هستیم. ما بر این باوریم که هیچ روش یاددهی –یادگیری اثربخش را نمی توان متصور شد، مگر آنکه آموزش حضوری و چهره به چهره شاکله اصلی آن باشد.
وی با یادآوری این که دانشگاه تهران نخستین دانشگاهی بود که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مبادرت به بازگشایی حضوری دانشگاه کرد، اضافه کرد: دانشگاه تهران پیشگام ازسرگیری آموزش حضوری بود و دیگر دانشگاه ها هم به تبعیت از دانشگاه تهران به تدریج مبادرت به حضوری نمودن کلاس های درس کردند که این مورد بارها توسط وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان اقدام قابل تحسین یاد شده است.
تاکید بر ارتقای تاب آوری آموزش عالی برای مواجهه با شرایط مشابه کرونا
رئیس دانشگاه تهران با تکیه بر ارتقای تاب آوری در آموزش عالی، اظهار نمود: هر چند که کرونا صدمه های جدی به نظام آموزش عالی در سرتاسر دنیا وارد کرد، ولی درس آموخته های فراوانی به دنبال داشت که عقل سلیم حکم می کند از تجربیات حاصل شده دوران کرونا، در دوره پساکرونا حداکثر بهره مندی به عمل آید.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تشریح آنچه که تحت عنوان بهره برداری از درس آموخته های دوران کرونا نام برد، اظهار داشت: اول این که باید نظام آموزشی را بگونه ای بازآرایی نماییم که به جای انفعالی عمل کردن، با راهبردی فعال و پیش نگر، آمادگی کامل برای مقابله با شرایط مشابه در آینده و یا وقفه های کوتاه مدت همچون تعطیلی بخاطر آلودگی هوا و امثال آنرا داشته باشیم و دوم این که با ورود فناوری در عرصه آموزش عالی، بازطراحی الگوی یاددهی-یادگیری اثربخش متناسب با آن تبدیل به یک اجبار شده است. همینطور بایسته است از زیرساخت های فناوری که در دوره کرونا بوجود آمد برای ارتقای کیفیت آموزش عالی و مکملی برای آموزش های حضوری و همینطور برطرف نمودن برخی معایب روش های سنتی آموزش بهره برداری بهینه نماییم.
جزئیات روش آموزش ترکیبی دانشگاه تهران
دکتر مقیمی، تحقق سیاست های مورد اشاره را مستلزم توجه به روش آموزش ترکیبی (Blended Learning) دانست و اظهار نمود: یادگیری ترکیبی نوعی از سبک تدریس است که در آن از ترکیب فناوری و تمرینات و مطالب آموزشی آنلاین جهت کمک به آموزش در کلاس درس حضوری سنتی استفاده می شود. در این روش استاد و دانشجویان کلاس درس را به صورت حضوری برگزار می کنند و فناوری (رایانه ها، تبلت ها و…) در این روش بعنوان راهی برای ایجاد تعامل بیشتر در کلاس استفاده می شود. به صورت اجمال میتوان اظهار داشت که یادگیری ترکیبی، تلفیقی مؤثر از روش های ارایه، مدلهای تدریس و سبک های یادگیری است.
کلاس ها اساسا حضوری است؛ فناوری ها قبل و حین و پس از کلاس حضوری به کمک آموزش می آیند
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشگاه تهران در فرآیندی گام به گام تلاش دارد تا این روش را در نظام آموزش خود نهادینه کند. در این سیاست، کلاس های درس الزاماً به صورت حضوری برگزار می شود و برای تعمیق و استغنای آموزش، در مرحله قبل، حین و پس از کلاس حضوری از فناوری های آموزشی استفاده خواهد شد. کلاس های درس معکوس (flipped classroom) یکی از انواع مدلهای یادگیری ترکیبی است، که در آن دانشجویان قبل از برگزاری کلاس، مطالب عرضه درس را می بینند و از قبل این آمادگی را پیدا می کنند که در زمان کلاس حضوری، در مباحث مشارکت فعال تری داشته باشند. اسلایدهای درس، ضبط وب کم (webcam) استاد، ویدئوی آموزشی یا تلفیقی از اینها می تواند از راه سامانه آموزش مجازی (LMS) یا سیستم مدیریت محتوای ویدئویی (Video CMS) با دانشجویان به اشتراک گذاشته شود. دانشجویان با محتوای درس پیش از شروع کلاس حضوری آشنا می شوند و نقش های سنتی معکوس می شوند. استفاده از روش های تدریس تکنولوژی محور و بارگذاری محتوای الکترونیکی جذاب و باکیفیت مناسب شامل سخنرانی های زنده یا ضبط شده، وبینارها، فیلمها و آزمون ها همچون مواردی هستند که در حین برگزاری کلاس حضوری دانشگاه در روش ترکیبی قابل اعمال است.
دانشجویان سایر دانشگاه ها هم می توانند از کلاس های دانشگاه تهران استفاده کنند
دکتر مقیمی با اعلان اینکه ارتباط و تعامل از مهم ترین خصوصیت آموزش های ترکیبی به حساب می آید، اضافه کرد: دانشجویان پس از اتمام کلاس های آموزشی می توانند با کمک ابزارهای ارتباطی بر روی بستر وب با استاد و دیگر دانشجویان در ارتباط باشند و همینطور تمامی تکالیف و بخش عملی درس در بستر وب قابل انجام است. علاوه بر آن در یادگیری ترکیبی، کلاس درس حضوری ضبط می شود تا از آن بعنوان مواد آموزشی مکمل استفاده گردد و حتی برای دانشجویان سایر دانشگاه ها که آرزوی حضور در کلاس درس اساتید برجسته دانشگاه تهران را دارند، قابل استفاده باشد. این ویدیوها برای دانشجویانی که نتوانسته اند از کلاس حضوری بهره مند شوند و یا برای جلسه های رفع اشکال و هم بعنوان فضایی برای بحث و گفتگو میان افراد و فعالیتهای گروهی در محیط آنلاین قابل استفاده خواهد بود.
دسترسی آسان به مشاوران صنعت از راه آموزش ترکیبی
رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد: اجرای سیاست آموزش ترکیبی در دانشگاه تهران، یک نوع طراحی مجدد و اساسی در ساختار یادگیری فراهم می سازد که بهبود مشارکت کلاسی، تعمیق یادگیری و دسترسی گسترده به فرصت های یادگیری وب محور را به دنبال دارد. هر چند که یادگیری نظری مهم و ضروری می باشد، اما با عنایت به سیاست جدید دانشگاه در مورد مهارت ورزی، دانشجویان باید کاربرد نظریه ها را در دنیای واقعی ببینند تا بتوانند مطالب را بهتر یاد بگیرند و از راه مثال ها، تمرین ها و سناریوها، مطالب و نظریه ها را با کاربرد آنها در فضای شغلی شان مرتبط سازند و همینطور برای دروس عملی و کارورزی از مشاوره پیشگامان صنعت و کارآفرینان که معمولا به سبب مشغله زیاد، امکان حضور در کلاس درس و دانشگاه را ندارند، استفاده بهینه نمایند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مقیمی در انتها تصریح کرد: با این اوصاف در آموزش ترکیبی، علاوه بر تشکیل کلاس های حضوری مطابق تقویم آموزشی، نقش های جدید و گسترده تری هم برای اساتید و هم دانشجویان تعریف می شود که موفقیت آن به میزان همکاری آنها بخصوص اساتید بستگی دارد. ازاین رو کمیته های کارشناسی برای طراحی و اجرای گام به گام این سیاست آموزشی تشکیل شده و با استفاده از سیاست های تشویقی و ترغیبی به دنبال اجرای موفقیت آمیز آن هستیم.




منبع:

1401/06/28
11:34:43
0.0 / 5
465
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
sunblog