یك جامع شناس مطرح كرد؛

نوجوان برانداز نیست بدنبال اثبات خود است

به گزارش بلاگ سان، عرفان منش با اعلان اینکه نوجوانی که حالا در کف خیابان است بدنبال اثبات خود است، اظهار داشت: این نوجوانان برانداز نیستند.

نوجوان برانداز نیست بدنبال اثبات خود است
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، ایمان عرفان منش عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و جامعه شناس فرهنگی در نشست خبری نوجوان ناآرام اظهار داشت: در بینش جامعه شناسی بیشتر تمایل داریم بگوییم چرا ناآرام و چرا آرام؛ گاهی تشریح سوال کمک به پاسخ می کند. وی ادامه داد: ما از نوجوانان و جوانان صحبت می نماییم، مفاهیمی را به عنوان کنشگری بیان می نماییم اما جایی برای سوژه بودن نوجوانان در نظر نمی گیریم. طبق آمار پژوهشکده آمار ایران ۲۴ درصد جمعیت ایران کودک و نوجوانان هستند. ما می گذاریم به مرحله بحران برسیم بعد لطمه شناسی می کنیم عرفان منش اظهار داشت: تحلیل های ما در ایران از نظر تحلیل های لطمه شناسانه است، یعنی می گذاریم موضوع به مرحله بحران برسد و بعد راجع به آن صحبت می نماییم. این جامعه شناس فرهنگی با اشاره به اینکه مشکلاتی که در زمینه نوجوانان به وجود آمده است، یک روزه جمع نمی گردد، اظهار داشت: پدر و مادران الگویی که برای تربیت فرزند در ذهن خود دارند الگوی منسوخ شده دهه ۶۰ است. وی با اشاره به اینکه قسمتی از مشکلات ما نبود یک زبان مشترک برای حل کردن مشکل است، افزود: این که بگوییم فضای مجازی یک اسب تروآ است کاملاً اشتباه است، باید نگاه واقع گرایانه ای به فضای مجازی داشتیم. عرفان منش اظهار داشت: گاهی تقسیم بندی را مطرح می نماییم در خصوص جامعه پذیری پایه و سیاسی و گمارش سیاسی؛ این سه ضلع در دهه ۶۰ هم افزا بودند اما در زمان حال بین این سه ضلع چهارچوب و قاعده ای را نمی بینیم. هویت سیاسی نوجوانان از ناحیه خانواده شکل می گیرد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه باید بررسی شود اصلاً نوجوان برای ما مهم بوده یا حالا به این مساله فکر کرده ایم، اظهار داشت: قسمتی از هویت سیاسی که به نوجوانان داده می شود از ناحیه مدرسه و دانشگاه نیست، عمده تربیت سیاسی از ناحیه خانواده ها شکل می گیرد. وی ادامه داد: جامعه پذیری رسانه ای می گوید یادگیری اجتماعی از مجرای رسانه است و ذخایر شناخت فرد را شکل می دهد؛ ما باید فضای مجازی را چند بعدی بدانیم. عرفان منش اظهار داشت: حقوق، آزادی، دموکراسی یا بحث حجاب و حقوق زن را باید دید و در مورد آن صحبت کرد، رسانه ها این مباحث را خلق می کنند و فرد از ذخیره شناختی که رسانه ها آنرا خلق کرده اند بهره می گیرند. این جامعه شناس فرهنگی بیان کرد: رسانه قابلیت آنرا دارد که ضد ارزش را رواج دهد و هرچیزی را جا به جا کند؛ فضای سایبر کارکرد دوگانه دارد هم می تواند وحدت بیاورد و هم می تواند وحدت را بشکند. یک زمانی فضای مجازی می تواند سرمایه اجتماعی افراد را بکاهد و از جانب دیگر می تواند سرمایه اجتماعی را زیاد کند. هرچیزی که در دنیای واقعی پس زده شود در دنیای محازی جایگزین دارد وی افزود: هرچیزی در دنیای واقعی پس زده شد می تواند در دنیای مجازی جایگزین داشته باشد. عرفان منش اظهار داشت: نیازهای نوجوان مختلف است، نیاز به انسجام بخشی و سرگرمی و رفع تنش دارد؛ ما در سیستم فرهنگی برای نیاز به رفع تنش چاره اندیشی کرده ایم؟ فضای مجازی مثل زبان است یعنی آنرا مصرف می نماییم تا بتوانیم کنش گری نماییم. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق اظهار داشت: در فضای نوجوانان ما شکل گرفته است که باید چیزی را تأیید و چیزی را رد نماییم یعنی یا مثل من فکر می کنی یا رد می شوی، یعنی گفتمان نداریم؛ اگر من نوجوان نتوانم به گروه همسالان خود یک پاسخ بدهم من را حذف می کنند پس برای من نهادینه می شود که افراد باید مثل من فکر کنند. وی ادامه داد: تعدادی از نوجوانانی که در خیابان ها هستند بدنبال همرنگ شدن با همسالان خود هستند نه هیچ چیز دیگری، چونکه اگر مانند دیگر نوجوانان رفتار نکنند از گروه همسالان خود حذف می شوند و این ره آورد زیست مجازی است. عرفان منش با اشاره به خاصیت های زیست مجازی اظهار داشت: در این محیط شعائر شبکه ای شکل می گیرد، به عنوان مثال نوجوان سیگار می کشد که بگوید وجود دارد یا حتی یک زبان خاصی این گروه سنی برای ارتباط با هم دارند. نوجوان تمایل به نشان دادن و ابراز خود در این محیط دارند. این جامعه شناس فرهنگی بیان کرد: در فضای مجازی ما آموزه های متکثر داریم، باورهای مختلفی نسبت به زن و زنانگی داریم و نمی شود گفت فقط چیزی که ما می گوئیم درست است. گروه های ضدحکومتی که در واقعیت در حاشیه هستند در فضای مجازی در اصل کار هستند وی افزود: فضای مجازی در یک بستر آنارشیسمی شکل گرفته است، طبیعتاً اگر در دنیا واقعاً گروههای حاشیه ای و ضدحکومتی داری در فضای مجازی اینها دیگر گروه حاشیه ای نیستند و در اصل ماجرا قرار می گیرند. عرفان منش اظهار داشت: پوپولیسم موضوع دیگری است که در فضای مجازی مورد تاکید قرار می گیرد، فضای مجازی به شما تریبون فعال می دهد، به مردم تریبون عامه پسند می دهد چیزی که در واقعیت نیست. یعنی این محیط موجب شکل گیری حراف های حرفه ای می شود. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق اظهار داشت: پس در نتیجه حالا فضای مجازی زمینه را برای خلق سلبریتی ایجاد می کند، سلبریتی یعنی سنت شکنی، نسل جدید دنبال جذابیت و قدرت جسارت است، این سلبریتی نقش رهبر فکری را بوجود می آورد و مطالبه گری نرم می کند. مردم سالاری دینی داریم اما تریبونی برای مخالفان هم داریم؟ وی ادامه داد: ما ساز و کار اعتراضات مسالمت آمیز را در فضای واقعی نداریم، صحبت کردن در مساجد و حاشیه نماز جمعه تریبون نیست، باید دید وقتی می گوئیم مردم سالاری دینی داریم تریبون هم برای مخالفان هم داریم؟ عرفان منش با اشاره به اینکه ما در جنگ روایت ها هستیم، اظهار داشت: باید سوال کرد که آیا سازمان دانش آموزی ایران برنامه ای برای مقاوم سازی و توانمندسازی نوجوانان داریم؟ مخاطب بیانیه گام دوم آقا نسل جدید است و باید برای آن برنامه ریزی نمود. این جامعه شناس فرهنگی بیان کرد: ما نمی توانیم مردم و نسل جدید را بدون پشتوانه تحلیلی در فضای مجازی رها نماییم. نسل جدید ادغام نمی شوند و به کار گرفته نمی شوند، برنامه ای به جهت اینکه نسل جدید را سرکار بیاوریم نداریم.


منبع:

1401/08/11
10:24:21
0.0 / 5
434
تگهای خبر: برنامه , جوانان , دانشگاه , رسانه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
sunblog