کاهش 58 درصدی دانش آموختگان رشته های زمین شناسی و معدن طی 10 سال

به گزارش بلاگ سان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از کاهش ۵۴ درصدی تعداد دانش آموختگان رشته های زمین شناسی و معدن در ۱۰ سال گذشته اطلاع داد.

کاهش 58 درصدی دانش آموختگان رشته های زمین شناسی و معدن طی 10 سال
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، رضا جدیدی امروز در چهل ویکمین گردهمایی ملی علوم زمین، وظیفه سازمان زمین شناسی را وظیفه حاکمیتی دانست که مهم ترین مأموریت آن شناسایی منابع معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی و شناسایی و پایش مخاطرات با هدف پیشگیری از زیان های اجتماعی و هدر رفت ثروت ملی نام برد.
وی با انتقاد نسبت به قیاس سازمان زمین شناسی با بنگاه های اقتصادی، افزود: سازمان های زمین شناسی در کل دنیا سازمان هایی هستند که برای کشور فعالیت می نمایند نه برای یک بنگاه خاص.
جدیدی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی در حوزه فعالیتهای دانش محور به همکاری با شرکتهای بخش خصوصی نیاز دارد، افزود: بحران تأمین ماده اولیه را برای صنایع طی دهه آینده خواهیم داشت، چون که سیاست های ما در قسمت اکتشاف، همگرا نبوده و ازاین رو منجر به کشف ذخیره جهانی در کلاس جهانی نشده است.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی ضمن اشاره به طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور، اضافه کرد: یکی از اهداف ما از این طرح که سابقه اجرای آن از یک سال و نیم گذشته است، نهادسازی بوده است.
وی یکی از چالش های حوزه اکتشاف را نیروی انسانی نام برد و خاطرنشان کرد: وقتی از این صحبت می شود که احتیاج به یک سازمان زمین شناسی قدرتمند داریم، صحبت از نهادی می شود که ارتباط خوبی با متخصصان و دانشگاهیان با اطلاعات پایه خوب داشته باشد که در این حوزه مشکلاتی داریم.
جدیدی در اینباره توضیح داد: در سالهای گذشته با عنایت به شعارهای دولت در زمینه کوچک سازی دولت، پارادایم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی عنوان شد، ولی امروزه شاهدیم که در شرکتهای بخش خصوصی مهندسی مشاور، تعطیلی این شرکت ها و رهاسازی آنها اتفاق افتاده است.
به نقل از ایشان، خیلی از فعالیتهای شرکتهای مهندسی مشاور به سمت فعالیتهای اقتصادی بخش معدن سوق یافته است. علاوه بر آن بازنشستگی نیروهای انسانی و عدم جذب را داشته ایم.
وی، عدم برنامه ریزی نظام های برنامه ریزی کشور را از دیگر چالش های سازمان زمین شناسی در حوزه نیروی انسانی ذکر کرد و اظهار داشت: در نتیجه، یک بازار کار بزرگ در زمینه اکتشاف و زمین شناسی را از دست داده ایم و این چالش باعث ناکارآمدی حاکمیت در حوزه زمین شناسی و اکتشاف شده است.
جدیدی با تکیه بر این که بر این اساس ۵۴ درصد کاهش دانش آموخته در ۱۰ سال گذشته را در حدود ۴۸۰۰ کد رشته زمین شناسی ومعدن این حوزه شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: در حوزه شرکت مهندسین مشاور آمار خوبی نداریم و نمی توانیم برون سپاری را اجرایی نماییم.




منبع:

1401/12/03
08:02:33
0.0 / 5
337
تگهای خبر: برنامه , دانشگاه , شركت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
sunblog