طی یادداشتی مطرح شد؛

پیوست رسانه ای شرط لازم توفیق لایحه عفاف و حجاب

به گزارش بلاگ سان، پژوهشگر مسائل اجتماعی طی یادداشتی اظهار داشت: پیوست رسانه ای شرط لازمِ توفیق لایحه عفاف و حجاب است.

پیوست رسانه ای شرط لازم توفیق لایحه عفاف و حجاب
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مسائل اجتماعی در یادداشتی درباره ی لایحه عفاف و حجاب اظهارداشت: لایحه عفاف و حجاب بعد از فراز و فرودهای بسیار بالاخره به ایستگاه آخر خود یعنی میز نمایندگان مجلس نزدیک شده است و دو سه متن پیشنهادی کاندیدای نهایی بررسی در صحن مجلس هستند که همه آنها نسبت به نسخه اولیه لایحه امتیازات فراوان و ترجیح بیشتری دارند. به هر حال یکی از این متن ها در نهایت تبدیل به قانون خواهد شد. صرف نظر از این که کدام یک از این متن های پیش رو لباس قانون بر تن خواهند کرد بحث مهمتر و پیشینی وجود دارد که توفیق یا ناکامی قانون حجاب بطورکامل به آن وابسته است و آن مساله روایت و ادراک سازی برای مردم از قانون و ضرورت آنست. چه بخواهیم چه نخواهیم امروز مداخله و ورود حقوقی و انتظامی حاکمیت به موضوع حجاب از حمایت اجتماعی اکثریت برخوردار نیست و بر طبق معتبرترین نظرسنجی ها، طرفداران مداخله قانونی برای حجاب در جامعه ایران در خوش بینانه ترین حالت زیر ۳۰ درصد هستند. این یعنی هر قانونی هم که دراین زمینه وضع شود، در ناحیه اجرا با چالش ها مختلفی دست به گریبان خواهد بود. اما همه ما نیز واقفیم که طیف عظیمی از مخالفت مردمی با قانون و الزام حجاب متأثر از رسانه و روایت های رسانه ای است. عموماً مخالفت مردم با ورود حاکمیت به مساله حجاب از جنس مناقشات فقهی پیرامون وجوب و الزام یا تحلیل های کارشناسی درباره ی نتایج فرهنگی اجتماعی آن نیست بلکه متأثر از گره های ذهنی و مشهوراتی است که در رسانه ها مصرف می کنند. چیزی شبیه به این ادعا که «پوشش من به کسی ربطی نداره» پس سرمایه گذاری بر مقوله رسانه و ادراک سازی برای مردم در کنار اقدام قانونی ضرورتی بلاانکار به نظر می آید. مهم این است که حاکمیت و نخبگان اجتماعی درباره ی چگونگی روایت قانون برای بدنه جامعه به توافق برسند و روی آن عملیات مشترک تعریف کنند. به نظر من دو روایت به شرحی که در یادداشت های بعدی ام خواهم گفت قابلیت ایجاد توافق عمومی و پشتیبانی از قانون عفاف و حجاب را خواهند داشت که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. همین طور باید این نکته را خاطرنشان کنم که قانون عفاف و حجاب که به زودی از مجلس بیرون خواهد آمد، عملاً با کمتر از ۱۰ درصد جامعه ایران مواجهه خواهد داشت و بیش از ۹۰ درصد جامعه در حیطه مخاطبان این قانون نیستند. برای اینکه اولاً هم اکنون (قبل از تصویب قانون) کشف حجاب و برهنگی که موضوع قانون است در بالاترین سطح خود، زیر ۲۰ درصد در کل کشور است و ثانیاً بعد از تصویب قانون و اجرای آن، بخش قابل توجهی از این آمار ریزش خواهدنمود. را اولاً بخش زیادی از کشف حجاب دختران نوجوان هم اکنون از روی کنجکاوی است که با ذهنیتِ آزاد شدن حجاب در کشور صورت می گیرد که در صورت طرح مجدد قانون و الزام حجاب احتمال عقب نشینی از پوشش فعلی آنها بالاست (مثل فردای مصاحبه سردار رادان) و ثانیاً کشف حجاب خیلی از بانوان فاقد انگیزه های سیاسی و سویه های ایدئولوژیک است که نزد آنها معنای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ندارد. پس برخلاف مکشوفه های باانگیزه، حاضر به هزینه دادن برای چنین رفتاری نیستند و با دریافت نخستین تذکر تغییر محسوسی در رفتار آنها ایجاد خواهد شد. و اما روایت های پیشنهادی من برای حمایت رسانه ای از قانون بر دو عنصر «حریم خصوصی» و «ایران» استوار هستند که در یادداشت بعدی به تفصیل درباره ی آنها بحث خواهم کرد.


1402/04/16
13:31:32
0.0 / 5
331
تگهای خبر: حقوقی , رسانه , فرهنگی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
sunblog