راه اندازی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد

بلاگ سان: بلاگ سان: رییس دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی دانشکدگان «تعلیم و تربیت اسلامی» و «مهارت و کارآفرینی» در این دانشگاه آگاهی داد.

راه اندازی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در اولین نشست تخصصی دانشکده های تعلیم و تربیت با اشاره به موضوع «مدرسه دانشگاه» و فعالیت مدارس سما در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: زمانی که سند تحول و تعالی دانشگاه را ترسیم می کردیم، به مدرسه دانشگاه رسیدیم و با پرسش مواجه شدیم که چرا دانشگاه، مدرسه دارد؟ این مساله ذیل بسته ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی مورد توجه قرار گرفت. در این جهت معاونت علوم تربیتی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی به راه افتاده است. این اتفاق تنها یک تغییر نام از «معاونت آموزش های عمومی و مهارتی» به «معاونت علوم تربیتی و مهارتی» نیست؛ بلکه یک سیر تکمیلی در تحقق برنامه پنج ساله دانشگاه است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که مدارس سما چه خاصیت هایی باید داشته باشند، اضافه کرد: آیا مدارس سما مانند مدارس غیرانتفاعی خواهند بود یا «مدرسه دانشگاه» مفهوم خاص خودرا دارد؟ به جهت اینکه مدرسه دانشگاه را درون نظام دانشگاه آزاد اسلامی ببینیم، در ابتدا مبادرت به راه اندازی معاونت آموزش های عمومی و مهارتی و در گام بعد ایجاد معاونت علوم تربیتی و مهارتی کردیم. بر طبق حدیث پیامبر (ص) که فرمودند «العِلمُ عِلمانِ؛ عِلمُ الأدیانِ و عِلمُ الأبدانِ» باید به دو بُعد جسم و روح انسان توجه داشتیم. تا حالا معاونت علوم پزشکی دانشگاه به کالبد و جسم انسان توجه داشت و معاونت علوم تربیتی و مهارتی به جنبه تربیتی و ملکوتی خواهد پرداخت.
وی با اشاره به موفقیت آموزش پزشکی در کشور اظهار داشت: واقعیت این است که دانشگاه های ما در علوم پزشکی بسیار موفق تر از حوزه تعلیم و تربیت عمل کرده اند چونکه در نظام آموزش پزشکی، دانشجو ۵ تا ۸ پایه کارآموزی و کارورزی را طی می کند و به مرحله ای می رسد که مردم برای درمان به او اعتماد می کنند. نظام آموزش پزشکی بر پایه و عرصه قرار دارد که سال پایه مربوط به کلاس و سال عرصه، تربیت در معیت است که با تربیت کلاسیک متفاوت بود و این تفاوت موجب موفقیت آموزش پزشکی در کشور شده است.
دکتر طهرانچی اشاره کرد: وقتی در علوم پزشکی (علم الابدان) مسیر موفقی را طی کرده ایم، آیا نباید به علوم تربیتی (علم الادیان) بطور ویژه بپردازیم. بدین سبب در عرصه علوم تربیتی و مهارتی نیز نیازمند هیأت علمی عرصه هستیم.
وی با اعلان اینکه در تعلیم و تربیت باید به دانش، بینش، گرایش، مهارت و کنش توجه ویژه داشت، اظهار داشت: کنش را نمی توان فقط با تدریس هدایت کرد؛ بلکه معلم باید در زوایای مختلف تربیتی و در معیت دانش آموز و دانشجو حضور داشته باشد. به همین دلیل، در کلاس نمی توان معلم سازی کرد و معلم باید معلم ببیند تا بتواند تربیت گر خوبی باشد. انسانی که تربیت می نماییم، باید شاکر، ذاکر و متفکر باشد. اندیشیدن و تفکر برآیندی است که مبدأ آن آفاق و انفس و مقصد آن خداوند است و نوع نگرش استاد در این برآیند مهمست.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلان اینکه معاونت علوم تربیتی و مهارتی می خواهد برای «امر ربانی» معلم تربیت کند، گفت: به جهت اینکه مدارس ما به بینش و دانش بصورت توامان بپردازند، باید از همان ابتدا به شکر، ذکر و فکر دانشجو توجه داشته باشیم و از کودکی شاکر بودن را به آنها بیاموزیم. کاری که می خواهیم انجام دهیم، انقلابی در تعلیم و تربیت است و دانشکده های تعلیم و تربیت، امور مدارس را از یک امر کالبدی به «امر ربانی» گذار خواهند داد. چیستی، چرایی و چگونگی باید در دانشکدگان تعلیم و تربیت رقم بخورد.
دکتر طهرانچی با اشاره به این که ساختار دانشگاه آزاد اسلامی موضوع محور است، اشاره کرد: معاونت علوم تربیتی و مهارتی از این پس دارای دو دانشکدگان (school) با اسامی «دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی» و «دانشکدگان مهارت و کارآفرینی» خواهد بود که این دانشکدگان در واحدهای دانشگاهی و متناسب با ظرفیت آنها معادل پیدا می کنند. در آستانه یک تحول رفتاری و ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که در این تحول، معاونت علوم تربیتی و مهارتی دارای دو ساختار دانشی و سه ساختار حرفه ای خواهد بود.
وی افزود: در عرصه دانشی، دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد که تمامی امور علمی حوزه تعلیم و تربیت مربوط به دانشجویان کارشناسی تا دکتری، ذیل این دانشکدگان به انجام می رسد. در واحدهای دانشگاهی نیز دانشکده های تعلیم و تربیت فعالیت خواهند داشت و ذیل این دانشکده ها نیز امور مدارس سما به انجام می رسد. دانشکدگان مهارت و کارآفرینی نیز همه رشته های مربوط به کارآفرینی و مهارتی دانشگاه را شامل می شود و در بعضی واحدها دانشکده های مهارت و کارآفرینی ایجاد خواهد شد که ذیل آن، مدارس عالی مهارتی قرار می گیرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: بر طبق این ساختار؛ معاونت علوم تربیتی و مهارتی دارای دو دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی و سه ضلع مدارس سما، مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) و مدیریت شبکه کشوری آموزش توان افزا (سامانه مشکات) است.
دکتر طهرانچی در آخر ضمن تقدیر از خدمات و زحمات مهندس سیدمحمد بطحائی معاون سابق آموزش های عمومی و مهارتی، برای دکتر نادی خوراسگانی و همکاران معاونت علوم تربیتی و مهارتی آرزوی توفیق کرد.
گفتنی ست در این جلسه که با حضور رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانهای تهران، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمان، مازندران، گلستان، خوزستان، مرکزی، فارس و اصفهان برگزار گردید، دکتر نادی خوراسگانی به تشریح ساختار جدید معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و بررسی نظام نامه و دستورالعمل اجرائی تأسیس و راه اندازی دانشکده های تعلیم و تربیت پرداخت. در ادامه، دکتر سرکارآرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن سخنرانی با موضوع «تعامل دانشگاه و مدرسه، راهبردی برای خلق دانش بهسازی آموزشی (پداگوژی)» ارائه نمود.



1402/05/18
23:09:43
0.0 / 5
277
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تدریس , خدمات
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
sunblog