آیا دانشجویان مسئول كسری بودجه دانشگاه هستند؟

معمای شهریه حضوری برای كلاس غیر حضوری!

به گزارش بلاگ سان دانشجو آنقدر منصف هست كه می داند استادش برای كلاس آنلاین وقت گذاشته و خودش هم در كلاس ها حضور داشته، اما به دلایلی اعتقاد دارد كه نباید تمام پول را بپردازد و به نظر میرسد حرفش بیراه نیست.

معمای شهریه حضوری برای كلاس غیر حضوری!
خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: «اگر می دونستیم با این کیفیت قراره چنین شهریه ای پرداخت نماییم، هیچگاه اینجا رو انتخاب نمی کردیم، ما با دونستن امکانات و شرایط دانشگاه که برای دانشجویان شهریه پرداز تعبیه کردند این رشته و دانشگاه رو انتخاب کردیم! نه برای آموزش و امتحان مجازی بدون هیچ ارتباطی با اساتید!»
این روزها دانشجویان پردیسی و شبانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر ناراحتند و مدام در حال بحث و گفتگو با همدیگر و مسؤلان دانشگاه هستند. چرا؟
ماجرا از این مقرر است که با عنایت به شرایطی که کرونا ویروس به وجود آورده و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود، دریافت شهریه همچنان مثل قبل دریافت می شود و هیچ تغییری در مقدار آن به وجود نیامده است؛ که همین مبحث اعتراض خیلی از دانشجویان را برانگیخته است.
حرف دانشجوها دور از حق و واقعیت نیست، خودشان هم یک بیانیه درست کرده اند که شامل موارد زیر است و هدف آنها از بیان این موارد، درخواست کم شدن شهریه است؛ خودشان قبول دارند که شهریه باید پرداخت بشود اما معتقدند "قد آشی که می خورند پول بدهند، نه بیشتر! " دانشجویان با عرضه این فهرست نشان می دهند که از مخارج و هزینه های دانشگاه هم ناآگاه نیستند:
۱)حضوری نبودن کلاس ها و به طبع کاهش هزینه های خدماتی دانشگاه مانند هزینه های آب و برق و....
۲) کیفیت پایین کلاس های مجازی و برابر نبودن سطح آموزشی با ترم های گذشته.
۳) هزینه ای که دانشجویان برای خرید اینترنت برای شرکت در کلاس های مجازی پرداخته اند.
«لازم به ذکر است، در بعضی منابع، خبری در خصوص مجانی بودن ترافیک اینترنت برای استفاده از سامانه های دانشگاه انتشار یافته بود که صرفا بخش محدودی از اپراتورها را شامل می شد»
۴) برگزار نشدن کلاس های عملی (وعده های داده شده در مورد برگزاری کلاس های عملی در شهریور با عنایت به آمارهای اخیر ناممکن به نظر می آید.)
۵) تعداد زیادی از دانشجویان خوابگاهی هستند و امکان حضور و استفاده از دانشگاه را از تاریخ مذکور جهت بازگشایی دانشگاه نداشته اند.
حالا باید چه کرد؟ آیا واقعاً دانشجویان مسئول تأمین کسری بودجه دانشگاهی هستند که تعطیل بوده؟
چند وقت پیش دقیقاً در تاریخ ۳ تیر صحبت های غلامی، وزیر علوم در خبرگزاری های مختلف مثل خبرگزاری تسنیم، درباره شرایط پرداخت دانشگاه ها این طور انتشار یافته بود:
«تصمیم گیری در مورد تعیین تکلیف شهریه دانشجویان و تمامی مباحث مالی و بودجه ای در ترم جاری، بر عهده هیئت امنای دانشگاه خواهد بود. امیدواریم دانشگاه ها در هیئت امنا مبحث شهریه را مطرح کنند تا احیاناً اگر در جایی لازم بود، شهریه به دانشجویان بازگردد. طبعاً دانشجویانی که سرویس و خدماتی از دانشگاه دریافت نمی کنند اما شهریه پرداخت کرده باشند، شهریه آنها محاسبه می گردد و با تصمیم هیئت های امنا شهریه در حساب آنها برای ترم آینده ذخیره خواهد شد و دانشجویان در حال تحصیل پولی دریافت نمی کنند بلکه بعنوان طلب در آنها ذخیره می شود و در نیمسال بعدی مابه التفاوت دریافت خواهد شد. اما دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی باشند این طلب را دریافت خواهند کرد.»
دانشجویان امیر کبیر با استناد به سخنانی که وزیر علوم گفته، گروهی ۶۵۰ نفره در تلگرام تشکیل داده اند تا همگی حرف هایشان را بزنند و یک نفر بعنوان نماینده، سخنگوی حرف های کل دانشجویان باشند، اما متأسفانه تمام تماسهای دانشجویان یا بدون پاسخ مانده و یا در صورت پاسخگویی به همکار بعدی پاس داده شده.
یکی از دانشجویان برای دیگر دوستانش در همان گروه تلگرامی مکالماتش را که با یکی از کارمندهای دانشگاه بود نقل کرد که وقتی با او صحبت کرده این طور جواب شنیده که: «ما کارمندها از اول شیوع کرونا در دانشگاه حضور داشتیم و شما هم می توانستید بیایید! شما دانشجوها همیشه شاکی هستید و طلبکار!»
و در ادامه پاسخ به سوالات مشکلات در رابطه با ارتباط نداشتن با اساتید، پایین آمدن کیفیت در تدریس مجازی، نداشتن خوابگاه و هزینه اینترنت، تماس را قطع کردند!
راستش وقتی با دانشجویی که امام خمینی از او بعنوان جوان روشنفکر، فرزند ایران، قوه متفکر ملت و … نام می برد در دانشگاهی که یکی از با سابقه ترین مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است، شایسته است که این طور برخورد شود؟
دانشجو آنقدر منصف هست که می داند استادش برای کلاس آنلاین وقت گذاشته و خودش هم در کلاس ها حضور داشته، اما به دلایلی که بالا مطرح کردیم اعتقاد دارد که نباید تمام پول را بپردازد و به نظر می آید حرف و دلیلش بیراه نیست!


منبع:

1399/04/15
17:22:39
5.0 / 5
1939
تگهای خبر: اساتید , تدریس , شركت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
sunblog