آقامحمدی در گفت وگو با مهر:

زیر نرخ جانشینی فرزندآوری هستیم

بلاگ سان: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر می خواهیم نرخ جانشینی فرزندآوری در كشور جبران شود باید تسهیلاتی اول برای پایین آوردن سن ازدواج و بعد تسهیلاتی به زوجین بخصوص بانوان عرضه دهیم.

زیر نرخ جانشینی فرزندآوری هستیم

علی آقا محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عرضه راهکارهایی برای تشویق به فرزندآوری در کشور اظهار نمود: برای این کار اول باید به اصلی ترین مبحث در این عرصه یعنی ازدواج بپردازیم که باید در این عرصه حمایت هایی صورت گیرد.
وی افزود: باید کمک نماییم تا سن ازدواج پایین بیاید و این مورد نیازمند آن است که در بعضی جاها، تسهیلات مادی به زوجین عرضه دهیم و در جایی دیگر، تسهیلات اجتماعی و گاهی فرهنگ سازی نماییم.
اهمیت امنیت شغلی بانوان در فرزندآوری
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که در بحث فرزندآوری نقش دارد، نحوه اشتغال بانوان است. مرخصی زنان در این امر بسیار مهم می باشد. اینکه آیا ما از زنان کار پیوسته می خواهیم یا اگر بانوان آبستن شوند، به آنها در یک بازه زمانی تسهیلات می دهیم تا از کار منفک نشوند و بتوانند باردیگر به همان کار برگردند، جای بحث و حرف دارد و البته به شدت در مبحث فرزندآوری تأثیرگذار است.
آقا محمدی خاطرنشان کرد: بعضی از کارفرمایان می گویند نمی گردد یکی از نیروها ۹ ماه نباشد چون که کارمان آسیب خواهد دید درحالی که می توان این مورد را با مواردی مانند دورکاری جبران کرد تا هم به کار و کارفرما ایرادی نباشد و هم یک کارمند خانم دغدغه ای برای کارش نداشته باشد.
وی بیان نمود: بعید به نظر می آید کسی به بچه دار شدن علاقه ای نداشته باشد ولی با شرایط حال حاضر که زن و مرد هر دو مجبور به کار کردن و کسب درآمد هستند، گاهی مجبور می شوند به علت برخی مشکلات، به این مورد اهمیت ندهند.
به فکر نابارورها هم باشیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تسهیلاتی که در حوزه ناباروری برای امر فرزند آوری در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: باید زوجینی که نمی توانند بچه دار شوند و نیازمند درمان های ناباروری هستند، حمایت شوند؛ این نیازمندی ها هم مساعدت های بیمه ای و مالی خواهد بود و هم از نظر تحقیقاتی و علمی می تواند تأثیرگذار باشد.
آقا محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا آماری از کاهش یا افزایش میزان فرزند آوری ایرانی ها نسبت به سال قبل دارید یا خیر؟ اظهار داشت: الان آمار دقیقی ندارم اما ایران هم اکنون زیر نرخ جانشینی (۲.۱ درصد) است.
وی تاکید کرد: اگر افراد به صورت متوسط بین دو تا سه فرزند داشته باشند، این خلأ را می توان پر کرد و به نرخ متوسط جانشینی خواهیم رسید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: هم اکنون تعداد فرزندان خانواده ها از دو فرزند به پایین است یعنی از نرخ جانشینی هم پایین تر هستیم و جمعیت ایران رو به کاهش است درواقع این بدترین حالتی است که کشور می تواند داشته باشد.


منبع:

1399/04/17
13:40:43
5.0 / 5
1809
تگهای خبر: رمان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
sunblog