لزوم تبدیل پژوهش های حوزه بانوان به اقدامات میدانی مؤثر

به گزارش بلاگ سان، معاون راهبری استانهای امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: دانش حوزه زنان به سود خود بانوان به کار گرفته نمی شود و مخاطب ما از نتایج پژوهش های حوزه زنان بهره ای نمی برد.

لزوم تبدیل پژوهش های حوزه بانوان به اقدامات میدانی مؤثر

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛

با وجود تولید گسترده محتوای علمی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه زنان، هنوز فاصله ای محسوس میان دانسته های نظری و عرصه عمل وجود دارد و این دانش به بهبود واقعی وضعیت بانوان منجر نشده است. نبود سازوکار مشخص برای تبدیل تحقیقات به سیاستها و اقدامات اجرایی، سبب شده مسایل زنان در سطح دغدغه باقی بماند و کمتر به برنامه های میدانی و قابل سنجش تبدیل گردد.
فاطمه قلانی معاون راهبری استانهای امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه جلسه بررسی رویداد حل مسئله یاقوت در گفتگو با خبرنگار مهر، با تکیه بر لزوم رویکرد مسئله محور در سیاستگذاری های در رابطه با زنان اظهار داشت: واقعیت اینست که خیلی از این کنشگران، بااینکه فعال فرهنگی به مفهوم رسمی نیستند، اما دغدغه مندان حوزه زنان اند. امید داریم که رویداد یاقوت بتواند در میدان عمل، پاسخگوی مسایل و چالش های حوزه بانوان باشد و برکات آن بزودی در استان ها و میان مخاطبان جاری شود.
وی با اشاره به حجم گسترده تولیدات علمی و پژوهشی در حوزه زنان اضافه کرد: در حوزه بانوان، از نظر محتوایی کمبود نداریم؛ تحقیقات، رساله ها و پایان نامه های فراوانی دراین خصوص وجود دارد، اما آن چه در میدان عمل مشاهده می شود، کمتر نشانی از این مطالعه ها دارد. علت اصلی آن است که ما فضایی طراحی نکرده ایم تا دانش تولیدشده در حوزه زنان به سود خود بانوان به کار گرفته شود. مخاطب ما از نتایج پژوهش های حوزه زنان بهره چندانی نمی برد و در استان ها و شهرستان ها، این فاصله بیشتر مشهود است.
قلانی با اشاره به ضرورت توانمندسازی عملی در حوزه بانوان گفت: در بحث توانمندسازی، باید یاد بگیریم که چه طور طرحنامه بنویسیم و اقدامات مؤثر طراحی نماییم. مسیر باید از معرفت به عمل و از محتوا به عملیات باشد. تعریف دقیق از مسئله زنان یعنی تبدیل دغدغه عمومی به یک موضوع قابل سنجش در سه لایه فردی، خانوادگی و اجتماعی.
وی اضافه کرد: مسایل حوزه زنان باید مسئله محور باشد نه شعارمحور. به جای کلی گویی در رابطه با مظلومیت زنان، باید موقعیت ها و شرایط خاص ظلم را مشخص کرد؛ بعنوان مثال در استانهای محروم یا حوزه های خاص اجتماعی. همینطور ضروری است شاخصهای سنجش پذیر تعیین شوند؛ مانند نرخ مشارکت اقتصادی بانوان، تعداد کنشگران حوزه زنان، یا سهم زنان در مدیریت نهادهای فرهنگی. با این شاخصها میتوان عملکرد را دقیق تر تحلیل کرد و از خطاهای محاسباتی جلوگیری نمود.
این کارشناس حوزه زنان و خانواده تاکید کرد: تعریف مسئله باید دارای ابعاد چندگانه باشد؛ از لایه های حقوقی، فرهنگی، روانی و امنیتی گرفته تا توجه به عزت نفس بانوان. همینطور باید ذی نفعان مشخص شوند؛ این که آیا فقط زنان مخاطب ما هستند یا خانواده، نهادهای حاکمیتی و رسانه ها نیز جزو ذی نفعان اند.
قلانی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مسئله زنان فقط دغدغه ای اجتماعی نیست، بلکه پدیده ای چندلایه و پیچیده با ابعاد حقوقی، فرهنگی، روانی و اقتصادیست. ازاین رو تعریف مسئله باید به زبانی صورت گیرد که برای نهادهای اجرایی و سیاست گذار قابل فهم باشد تا امکان مداخله در سیاستهای اجرایی فراهم گردد.
وی با اشاره به تجربه همکاری میان نهادهای مختلف اضافه کرد: تبدیل مسئله به سیاست اجرایی نیازمند تعامل با نهادهای مختلف است؛ همان گونه که برخی نمایندگان مجلس و فعالین استانی درحال انجام آن هستند. برای این منظور باید سه گام را جدی گرفت: استخراج داده ها از منابع مختلف، شناسایی خلأهای قانونی و فرهنگی، و توجه به ابعاد روانی و اجتماعی مسایل بانوان.
قلانی افزود: در طراحی مدل سیاست گذاری، هدف باید مشخص و قابل اندازه گیری باشد. برای مثال میتوان تعیین کرد که تا سال آینده، نرخ ترک تحصیل دختران دانش آموز در یک منطقه مشخص، ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. منابع مالی، نیروی انسانی و ظرفیتهای نهادی نیز باید بر مبنای واقعیت موجود تعریف شوند تا طرح قابلیت اجرا پیدا کند.
وی همینطور بر اهمیت طراحی عملیات فرهنگی و ارتباط با نهادهای تصمیم ساز تاکید کرد و اظهار داشت: ترجمه داده ها به زبان سیاستگذاری خیلی مهم است. قبل از ارایه طرح ها به نهادهای بالادستی، ضروری است سناریوهای مشخصی طراحی و هماهنگی لازم با شوراهای فرهنگی، معاونت های زنان و نمایندگان مجلس صورت گیرد. از سیاست سازی و سیاست بازی باید پرهیز کرد، چونکه این رویکردها روند حل مسئله را مخدوش می کند.
در پایان، این کارشناس حوزه زنان تصریح کرد: در پروژه های فرهنگی، مسئله محوری باید اصل باشد. تجربه نشان داده است که مناسبت محوری، بااینکه امکان دارد آورده کوتاه مدت و تبلیغاتی داشته باشد، اما تأثیر ماندگاری در میدان عمل ندارد. تنها با نگاه مسئله محور میتوان به تحول پایدار در حوزه زنان رسید.
1404/08/23
10:47:29
0.0 / 5
12
تگهای مطلب: بازی , برنامه , پروژه , حقوقی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

sunblog