یك روانشناس تشریح كرد

دو عامل روانشناختی برای كنترل استرس كنكوری ها

به گزارش بلاگ سان یك روانشناس با اشاره به تغییر چندین باره زمان برگزاری كنكور و احتمال بروز تنش برای داوطلبان این آزمون بزرگ، به دو عامل روانشناختی برای كنترل استرس كنكوری ها اشاره نمود و اظهار داشت: برای كنترل شرایط استرس زا دو عامل روانشناختی یعنی ˮكنترل پذیریˮ وˮپیش بینی پذیریˮ نقش مهمی دارند، هر اندازه توانمندی برای كنترل بیشتر باشد و بتوانیم كنترل خویش را در شرایط مبهم افزایش بدهیم و در عین حال پیشبینی نماییم كه وضعیت به چه صورت خواهد شد، از تبعات منفی روانی دور خواهیم شد.

دو عامل روانشناختی برای كنترل استرس كنكوری ها
دکتر ابوالفضل محمدی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، به تبعات روانشناختی شرایط و فشارهای ناشی از شیوع کرونا بر داوطلبان آزمون سراسری اشاره نمود و اظهار داشت: واقعیت این است که وضع موجود یک شرایط مبهم را در سطح جامعه بوجود می آورد و ابهام و عدم قطعیت هم همواره باعث نگرانی و اضطراب افراد خواهد شد. از سویی اضطراب و استرس مداوم هم بر سلامت روانشناختی افراد تأثیر جدی دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون افراد جامعه ما علاوه بر اینکه درگیر استرس های ناشی از انتشار کرونا هستند، در معرض استرس های دیگری که از وضعیت زندگی نشات می گیرد هم قرار دارند. ازاین رو ما در شرایط خیلی پیچیده و حادی از نظر فشار روانی در سطح جامعه قرار داریم. در چنین شرایطی بیشتر از یک میلیون داوطلب کنکور و با احتساب خانواده های آنها حدود پنج تا شش میلیون نفر با استرس کنکور و فشار ناشی از آن مواجهند. بنابراین، این شرایط تبعاتی را برای سلامت روان افراد جامعه بوجود می آورد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: استرس خاصیت تجمیعی دارد. تصور کنید که ۱۰ واحد استرس از جانب کنکور و ۱۰ واحد هم از جانب شرایط اجتماعی ناشی از کرونا را تحمل نماییم. در این شرایط این استرس ها در همدیگر جذب نمی شوند بلکه تجمیع می شوند و در اصل یک فرد ۲۰ واحد استرس را تحمل خواهد نمود.
این روانشناس تصریح کرد: شرایط روانی فعلی می تواند بر روی داوطلبان کنکور که در شرایط سنی حساسی قرار دارند، تاثیرات جدی داشته باشد. با عنایت به این که امکان دارد خیلی از این افراد توانمندی لازم برای مدیریت این استرس ها را نداشته باشند، تبعات سنگینی در آینده متوجه آنها خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای کنترل شرایط استرس زا دو عامل روانشناختی یعنی کنترل پذیری و پیشبینی پذیری نقش مهمی دارند، هر اندازه توانمندی برای کنترل بیشتر باشد و بتوانیم کنترل خویش را در شرایط ابهام افزایش بدهیم در عین حال پیشبینی نماییم که وضعیت به چه صورت خواهد شد، از تبعات منفی روانی دور خواهیم شد، چون که احساس توانمندی در شرایط کنترل استرس بیشتر می شود.
محمدی تصریح کرد: تصمیمات سریع و بیان بدون ملاحظه آن در مورد زمان برگزاری کنکور شرایط فوق را تشدید می کند. بهتر بود این شرایط را پیشبینی نماییم و با دوراندیشی بیشتری در مورد موضوعات این چنینی اظهار نظر نماییم. اظهار نظرهای متفاوت در مورد کنکور، ابهام و بلاتکلیفی در مورد مبحث را بیشتر می کند و در نتیجه استرس های زیادی به افراد و خانواده ها وارد خواهد نمود.
به گفته این روانشناس، وقتی هدف این است که داوطلبان با ورود به دانشگاه ها شرایط بهتری را کسب کنند، پس نمی خواهیم با تصمیم گیری های آنی مشکلات و استرس های زیادی را به آنها وارد نماییم. در صورتی که با اظهار نظرهای ناگهانی و بدون برنامه این اتفاق می افتد. ضمن اینکه لازم است مسئولیت مهم تصمیم گیران، توجه به سلامت روان جمعیت جوان کشور باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در شرایطی که مسئولین کمتر به فکر تبعات روانشناختی تصمیمات خود هستند، خانواده ها نقش مهمی در بهتر کردن شرایط برای داوطلبان کنکور دارند. آنها می توانند با به کارگیری سه راهکار، فشار و استرس فرزندان خویش را کاهش دهند و در عین حال حمایت و کمک های خویش را به داوطلب بالا برند. در این رابطه درک و همدلی با افراد یکی از راهبردهایی است که خانواده ها می توانند فضای استرس زا را از داوطلبان دور کنند. برای مثال مدام اینگونه مطرح نکنند که "زمان ما شرایط بدتر بود". به جای آن و در این زمان کوتاه بهتر است خانواده ها متمرکز بر شرایطی باشند که داوطلب آنها در حال تجربه آن است و از آنها بخواهند نگرانی های خودشان را مطرح کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: درک و همدلی با داوطلب کمک می نماید که ما بتوانیم دنیا را از دید آنها تجربه نماییم و آنها را به سمت احساس خودکارآمدی سوق بدهیم و کمک نماییم توانایی خویش را مورد توجه قرار بدهند و موقعیت هایی که در گذشته توانسته اند به خوبی از پس آن بر بیایند را پررنگ کنند.
محمدی همینطور تصریح کرد: احساس توانمندی و کارآمدی توان فرد را در دنیای واقعی بیشتر خواهد نمود. نکته دیگر تقویت تاب آوری داوطلبان است. شرایط سخت گاهی می تواند افراد را قوی تر کند و تحمل آنها را در موقعیت ها و شرایط مشابه افزایش دهد. ازاین رو تقویت برخی جوانب مثبت زندگی، کمک به افراد و حمایت هایی که از جانب اطرافیان می شود می تواند تاب آوری داوطلبان در موقعیت فعلی را افزایش دهد. پس خانواده کنکوری ها تلاش کنند در این فرصت باقیمانده همدلی، کارآمدی و تاب آوری فرزندان و عزیزان خویش را تقویت نمایند.




منبع:

1399/05/24
22:24:01
5.0 / 5
1288
تگهای خبر: برنامه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
sunblog