وزیر علوم در جشنواره فارابی مطرح كرد

ایجاد فضای گفت و گو در حوزه علوم انسانی با شبكه سازی

به گزارش بلاگ سان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر اینكه نقش جشنواره فارابی در ایجاد شبكه سازی میان پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی اظهار داشت: با شیوه ویروس كووید-19 بیش از هر زمان دیگری به حضور پژوهشگران این حوزه برای كاهش نگرانی ها، توسعه آموزش های مجازی و تحولات سبك زندگی نیازمندیم.

ایجاد فضای گفت و گو در حوزه علوم انسانی با شبكه سازی
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی که به صورت مجازی برگزار شد، با اعلان اینکه برگزاری این جشنواره این توفیق را حاصل کرده است که بتوانیم در بین تعدادی از عالمان کشور حضور یابیم و از آنها تقدیر نماییم، اضافه کرد: محوریت کارهای جشنواره فارابی حوزه تخصصی علوم انسانی است تا از این طریق بتوانیم به شناخت اساتید این حوزه همت بگماریم و این توفیقی است که در 11 دوره جشنواره فارابی نصیب ما شده است.
وی با اعلان اینکه در این مراسم تنها بخشی کوچکی از پژوهشگران حوزه علوم انسانی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، اظهار نمود: پشتیبانی از تداوم برگزاری این جشنواره بین المللی راهی است برای تحقق اهداف مهمی چون تقدیر از پژوهشگران حوزه علوم انسانی و تشویق و ترغیب استعدادهای جوان که نقش خطیر و موثری در حوزه علوم انسانی و در فرآیندهای برنامه ریزی های ملی دارند و کمک به کاربردی کردن این علوم است.
غلامی اشاره کرد: این امید و انتظار وجود دارد که بوسیله عرضه دستاوردها و آثار پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی، زمینه سازی برای رشد ثمرات این رویداد را بیش از پیش نصیب ما کند.
وی ضمن تشکر از همه دستگاه هایی که در ارتقای این جشنواره نقش داشته اند، جشنواره فارابی را رویدادی توصیف کرد که در آن تعداد زیادی از اساتید، پژوهشگران، انجمن های علمی معتبر حضور دارند و افزود: باتوجه به چنین ظرفیتی خودرا موظف به پشتیبانی از هر گونه فعالیتی که سبب دلگرمی جامعه علمی کشور می شود، می دانم.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایران با آن مواجه می باشد را نیازمند همراهی پژوهشگران حوزه های علوم انسانی دانست و اظهار داشت: در هر نوع شکوفایی که در کشور به وجود آمده است، رد پایی از نویسندگانی بوده که با رویکرد مستقل و توجه به رویدادهای اطراف خود، به صورت دلسوزانه اندیشیده اند؛ بدین جهت هر نوع اظهاری باید امکان بروز و ظهور داشته باشد.
وی با اعلان اینکه عدم مداخله در بین پژوهشگران توانمند می تواند اثر شکوفایی گرانقدری را به دنبال داشته باشد، اشاره کرد: این رویکرد سبب می شود تا از گوشه نشینی صاحبان فکر جلوگیری شود، به این علت جشنواره بین المللی فارابی تمام تلاش خودرا به کار برده تا پشتیبان علوم انسانی بماند و سهم خودرا در معرفی آثار اساتید و پژوهشگران ایفا کند.
غلامی افزود: علاوه بر آن بررسی نتایج یازده دوره جشنواره که پایش منظم کوشش های پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی و برآوردی از وضعیت این حوزه است، بیان کننده آن خواهد بود که باید به کیفیت آثار علوم انسانی و اسلامی توجه بیشتری صورت گیرد؛ بدین جهت برنامه ریزی برای کاهش مشکلات و نگرانی های این حوزه باید معطوف به تنظیم بسته‎های سیاستی مناسبی چون پاسداشت اساتید و رعایت اخلاق در پژوهش باشد.
وزیر علوم با اعلان اینکه این بسته های سیاستی باید منجر به حفظ استقلال دانشگاه ها شود، تصریح کرد: مهمترین اقدام در امتداد حفظ استقلال دانشگاه ها و مراکز علمی خصوصاً در شرایط خطیر حال حاضر، تقویت کلیه نخبگان حوزه علوم انسانی و گسترش کارهای علمی در این حوزه می باشد.
غلامی با تاکید بر اینکه برای تحقق این هدف جشنواره فارابی باید منعکس کننده همه نظرات در حوزه علوم انسانی و اسلامی باشد، اظهار نمود: جشنواره فارابی می تواند از این طریق و با همکاری انجمن های علمی مبادرت به ایجادشبکه ای از پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی کند و از این طریق فضای گفت و گو درباره مسایل کشور فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به انتشار بیماری ناشی از شیوع ویروس کووید-19، اظهار داشت: با این اپیدمی جنبه های مختلف زندگی جوامع متاثر از این شرایط شده است و همه دنیا درگیر آن هستند؛ بدین جهت بیش از گذشته نیاز به عالمان حوزه علوم انسانی و اسلامی برای گذر کم هزینه از این شرایط احساس می شود.
غلامی، کاهش نگرانی، تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست، توسعه آموزش های مجازی و سیاستگذاری علمی را از مسایلی دانست که پژوهشگران حوزه علوم انسانی می توانند با تاکید بر تجربیات ملی و جهانی کشور را راهنمایی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری چنینی جشنواره هایی زمینه ارتباط گسترده تر جامعه علمی با پژوهشگران و اساتید و صاحب نظران علوم انسانی را فراهم آورد.




منبع:

1399/05/27
21:56:31
5.0 / 5
1245
تگهای خبر: اساتید , برنامه , جشنواره , دستگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
sunblog