خزعلی تاكید كرد

ضرورت عرضه گزارشهای ۶ ماهه جمعیتی از جانب معاونت امور زنان

به گزارش بلاگ سان رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بر ضرورت عرضه گزارشهای ۶ ماهه جمعیتی از جانب معاونت امور زنان ریاست جمهوری تصریح كرد

ضرورت عرضه گزارشهای ۶ ماهه جمعیتی از جانب معاونت امور زنان
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، کبری خزعلی ظهر امروز در نشست خبری با مبحث زنان و خانواده اظهار داشت: سال جاری با عنایت به شرایط خاص شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژه ای برای برگزاری مراسم ها داریم اما مراسم ها با شیوه خاص به پرشوری گذشته برگزار خواهیم کرد. یک راه این امر توسعه برنامه ها است یعنی هر خانه و هر خودرو موکب خواهد بود که طی چند روز آینده پلاک هایی برای خانه و سر بندهایی برای افراد به منظور تغییر چهره و فرارسیدن ایام محرم توزیع می شود. خزعلی با اشاره بر برخی اقدامات انجام شده حوزه زنان اظهار داشت: در آغاز حرکت انقلاب حضور همه دستگاه ها و مردم را دیدیم و در اوج جنگ در سال ۶۵ جایگاهی فوق سه قوه برای زنان در نظر گرفته شد و با حضور حضور امام خمینی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تأسیس شد. در مبحث خانواده به صورت خاص، طی چندین هزار ساعت جلسه مطالبی در شورای زنان تدوین و در سال ۸۳ در شورایعالی انقلاب فرهنگی در چارچوب سیاست های تحکیم و تشکیل خانواده تصویب گردید.

وی ادامه داد: در هدف ۳ و هدف ۴ این سیاست ها تمام چرخه تولد و رشد فرزند را در نظر گرفته شده است. عصاره ای از این مسائل از جانب رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ و مرداد ۹۵ در چارچوب سیاست های کلی جمعیت و خانواده هم ابلاغ گردید. در سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب تعیین شده بود که گزارش ۶ ماهه از دستگاه ها خواسته شود. این سیاست های خانواده از جانب دو رئیس جمهور ابلاغ گردیده اما عملی نشده و قرار بوده گزارشات آن ۶ ماه یک مرتبه از جانب معاونت زنان به دولت، مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی داده می شده که انجام نشده است. وی افزود: در این راستا وظایف شورایعالی نشان دادن دورنما و راهبرد اهداف، سیاست گذاری، نظارت است.
خزعلی اضافه کرد: مبحث بعدی در حوزه زنان و خانواده، نقش مجلس و دولت می باشد که در این خصوص قانون جامع جمعیت و خانواده چهار بار از جانب دولت به مجلس آمده و سه بار هم از جانب خود مجلس ارسال شده اما همچنان بعد از ۸ سال این طرح باقی مانده است. هم اکنون هم باردیگر به کمیسیون فرهنگی رفته و اعلام شده از این کمیسیون خارج می شود. این در شرایطی است که با این روش این طرح به عمر مجلس یازدهم هم قد نمی دهد چون که برخی دست ها و انگیزه ها برای عدم اجرای آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حوزه جمعیت هم وضعیت ما بسیار خطرناک می باشد چون که تا سال ۱۴۳۰ کاهش شدید جمعیت را خواهیم داشت و جمعیت کاملاً پیر خواهد شد. این در شرایطی است که ما در حال حرکت بر طبق برنامه سند ۲۰۲۰ هستیم و با کاهش شدید نیروی کار، نخبگان، جوانان و غیره روبرو خواهیم بود. از طرفی باید منابعی برای نگهداری از یک جمعیت پیر داشته باشیم. در نتیجه جمعیت تا سال ۱۴۳۰ مهاجرپذیر شده و حتی تابعیت ما به سمت تغییر خواهد رفت. با این وجود طرح جامع تعالی خانواده و جمعیت همچنان در مجلس معطل است. اگر این طرح از کمیسیون خارج نشود، کمیته فرهنگی مقرر است به آن رسیدگی کند.
وی با اشاره به قانون تنظیم خانواده تصریح کرد: این قانون یک مرتبه در سال ۷۲ تصویب گردید و قرار بود برپایه آن جمعیت ما در سال ۹۰ به رقم مدنظر کاهشی برسد. این در شرایطی است که سال ۹۲ هم بار دیگر این مصوبه در مجلس تصویب گردید و با وجود مصوبات رهبری و اعلام نظر مسئولین و کارشناسان نسبت به بحران جمعیت باز هم به مبحث تنظیم خانواده رأی داده شد. در قانون مصوب سال ۹۲ هم تنها مبحث عرضه خدمات بهداشتی به مادران شاغل دارای فرزند چهارم منتفی شد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: هم اکنون امتحان اول مجلس این است که این طرح را به نتیجه برساند چون که آنان وعده سه ماهه داده اند که از خرداد زمان آن شروع شده و یک ماه دیگر از زمان به نتیجه رسیدن آن باقی مانده، در صورت عدم رسیدگی مجلس هم کمیسیون اصل ۹۰ به این مورد ورود خواهد نمود. به صورت کلی کمیسیون اصل ۹۰ باید تمامی مصوبات کشور را بررسی و در صورت کم کاری و یا عدم انجام آنها را به قوه قضائیه ابلاغ کند. چون که عمل نکردن به مصوبات، کم کاری و جرم است. خوشبختانه هم اکنون هم حرکات خوبی از جانب قوه قضائیه انجام شده است.
خزعلی با اشاره به اینکه مبحث کنترل جمعیت در کشور ادامه دارد، اظهار داشت: هم اکنون اقلام کنترل جمعیت با عنوان های دیگری همچون بهداشت باروری و یا فاصله گذاری مطلوب در حال توزیع است و به بهورزان هم مشوق هایی برای توزیع این اقلام داده می شود.
وی با اشاره به مبحث سقط غیرقانونی اظهار داشت: مبحث سقط های غیرقانونی در کشور فاجعه آمیز است و قوه قضائیه به این مورد وارد شده است. طبق قانون مجازات سقط عمدی ۳ تا ۵ سال حبس و پرداخت دیه است و حتی در صورت تأیید عدم وجود مشکل در فرزند و عمدی بودن سقط امکان قصاص هم وجود دارد. مطبوعات هم باید این قوانین را نشر دهند تا مردم با اطلاع از مجازات ها دست به این امر نزنند. متأسفانه هم اکنون پزشکان با رقمی معادل ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان مبادرت به سقط می کنند و وضعیت زن را به مرحله مرگ، بستری در بیمارستان یا بروز عوامل فراوان می رسانند. ما هم طی بررسی های خود ۱۱ مرکز را که مبادرت به سقط غیرقانونی می کردند در کرج یافتیم که با کمک قوه قضائیه با آنها مقابله شد. این مورد از بعد اقتصادی و قضائی در حال پیگیری است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: معاون وزیر بهداشت هم اعلام نمود که سالانه ۶۰۰ هزار سقط انجام می شود که این رقم معادل روزانه دو هزار قتل است. این در شرایطی است که الان در کشور شاهد فوت شماری از هموطنانمان در اثر کرونا هستیم و همه به این مورد توجه می کنند اما به مرگ روزانه دو هزار جنین توجهی نمی گردد. نظارت این امر بر عهده وزارت بهداشت است و ما هم از تمامی پرسنل خدوم این وزارتخانه برای تلاشهای خود در درمان بیماران کرونایی تشکر می نماییم.
خزعلی افزود: مدتی پیش وزیر بهداشت در نامه ای به رهبر انقلاب از تغییرات و دستکاری ها در آمارهای جمعیتی اطلاع داد و مصوباتی را برای اقدام در زمینه افزایش جمعیت تعیین کرد. اما متأسفانه آیین نامه ها و مصوبات وزیر در مدیریت میانی وزارتخانه با مانع روبرو شده و معلوم نیست که به کجا رسیده است. چون که هنوز برخی در کشور به دنبال اجرای طرح های کنترل جمعیت هستند.
وی با اشاره به قوانین حوزه خانواده هم تصریح کرد: در بحث خانواده سال ۹۰ مصوبه ای از جانب رئیس جمهور ارسال شد و سال ۹۳ هم بار دیگر این مصوبه ارسال شد که برپایه آن برای پشتیبانی از ازدواج و جوانان طرح هایی در نظر گرفته شده بود. کمک هزینه جهیزیه، اشتغال، عرضه تسهیلات رفاهی، در نظر گرفتن صندوق حمایتی برای جوانان و غیره همچون این مصوبات بود و قانون تسهیل ازدواج هم سال ۸۸ تصویب گردید. اما تابحال اجرا نشده است. این قانون سه سال حمایت همه جانبه از زوجین را در نظر گرفته و هر استانی باید یک ستاد نظارتی برای عرضه گزارش عملکرد در این خصوص داشته باشد. این در شرایطی است که هیچکدام از این موارد، اجرا نشده است.
خزعلی اظهار داشت: متأسفانه تمامی این موارد و دشوار شدن شرایط ازدواج باعث کاهش رقم ازدواج ها شده و مجرد ماندن جوانان زمینه بروز هر گونه فسادی را بوجود می آورد. بعنوان مثال اگر یک دانشجو بداند که برای دوران شیردهی امکان دو سال سنوات تحصیلی و مرخصی تحصیلی دارد می تواند از این فرصت استفاده نماید اما متأسفانه اغلب دانش جویان از این مطلب بی اطلاعند. بنده از سال ۸۸ میان اساتید برتر کشور بودم اما حتی آنها هم اطلاعی از این مصوبات ندارند و همین مساله سبب می شود که مطالبه ای صورت نگیرد اما خبرنگاران باید این موارد را از مسئولین مطالبه کنند تا امکانات ازدواج برای جوانان فراهم گردد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: باید در جامعه تسهیلاتی داشته باشیم که جوان در آغاز احتیاج به ازدواج امکانات آنرا داشته باشد و این امکانات از جانب جامعه، دولت و غیر دولت یعنی از جانب نهادهای مردمی عرضه شود. هم اکنون شاهد برگزاری رزمایش همدلی از جانب گروه های مردمی و جهادی هستیم و همین گروه ها می توانند موانع ازدواج را کاهش دهند.
خزعلی در مورد اشتغال بانوان، افزود: بعضی می گویند اگر برای بانوان تسهیلات متفاوتی همچون بیمه مادران، مرخصی زایمان و غیره در نظر گرفته شود کارفرما گرفتار ضرر خواهد شد. این در شرایطی است که باید طبق قانون کارفرما برای نیروی زن هزینه بیشتری کند و کار اصلی نظارت بر اجرای این موارد، با سازمان مدیریت و معاونت زنان است. حتی آیین نامه جزئیات این موارد و رسیدگی به صدمه های اجتماعی هم در نظر گرفته شده است و در برنامه ششم توسعه درباره درصد کاهش طلاق، اعتیاد، سن ازدواج و غیره مواردی در نظر گرفته شده که هیچکدام عملی نشده است و کمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضائیه باید این موارد را پیگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه نحوه نظارت بر قانون، تعیین شاخص ها، وظایف دستگاه ها و غیره اعلام شده که باید توسط معاونت زنان و خانواده و سازمان اداری استخدامی کشور، آیین نامه های آن نوشته می شد این در شرایطی است که هیچکدام عملی نشده و نظارتی بر روی آن وجود ندارد. حتی در مبحث نرخ باروری هم باید به رقم ۲.۷ می رسیدیم اما هم اکنون این عدد به زیر یک رسیده و دلیل آن هم رها شدگی مبحث جمعیت و فشارها برای اجرای سیاست های تنظیم خانواده است. حتی سقط ها هم رها شده و رقم سقط های درمانی از ۶ هزار مورد به ۹ هزار مورد رسیده است.


منبع:

1399/06/01
22:37:51
5.0 / 5
1242
تگهای خبر: اساتید , برنامه , جوانان , دستگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
sunblog