در گزارش بلاگ سان مطرح شد؛

ضرورت ایمن سازی خانواده در مقابل امواج مسموم فضای مجازی

یزد ـ عضو شورای فرهنگ عمومی یزد یكی از لزوم هایی كه لازم است در حوزه خانواده اتفاق بیفتد را ایمن سازی خانواده ها در مقابل امواج مسموم رسانه و فضای مجازی دانست.

ضرورت ایمن سازی خانواده در مقابل امواج مسموم فضای مجازی

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، ۲۵ ذی الحجه الحرام، روز نزول سوره مبارکه «هل اتی» یا همان سوره انسان یا دهر است که در فرهنگ اجتماعی ما بعنوان روز خانواده معرفی شده است.
بر مبنای این سوره، خانواده در فرهنگ دینی و اجتماعی ما نقش بسیار مهم و اساسی دارد که این نقش در ابعاد گوناگون و از زوایای مختلف قابل بررسی است.
خانواده اولین و مهمترین نهاد تربیتی است که انسان را تحت تاثیر قرار داده و شاکله تربیتی وی را سامان می دهد و از روشن ترین، جلوه گاه های رحمت و مودت است که به علت مناسبات و روابط ویژه عاطفی، پایدارترین تأثیرات روحی، اخلاقی و رفتاری را در ساختار تربیتی انسان به جای می گذارد.
علاوه بر این، بر مبنای تعالیم اسلامی می توان ریشه عدالت اجتماعی و کارایی و مسئولیت پذیری در جامعه را در روش های تربیتی که در خانه شکل گرفته است دانست؛ به صورتی که مساله روش های تربیتی در واگذاری مسئولیت های اجتماعی همواره مورد توجه عمیق بزرگان دین بوده است.
به همین مناسبت گفتگوی مهر با آیت الله محمدکاظم مدرسی یزدی، عضو شورای فرهنگ عمومی و استاد حوزه علمیه یزد و امام جمعه محمدآباد یزد را بخوانید.
* در بین صدمه های مختلفی که خانواده ها را تهدید می کند، کدام نقش خانواده را حائز اهمیت بیشتری می دانید؟
نقش تربیتی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و همه این نقش ها از خانواده تاثیر اساسی و جدی می پذیرند و بر جامعه اثر می گذارند. یعنی خانواده برای این نقش ها زمینه ساز و عنصری پایه ای و زیرساختی به حساب می آید. در موازات این نقش ها و کارکردهای ارزشمند؛ نهاد خانواده این مجموعه کوچک اما ریشه دار و پر اهمیت از جانب آفت ها و صدمه های فراوانی مورد تهدید قرار گرفته است.
بسیاری از محققان و جامعه شناسان دلسوزانه کم و بیش به این آفت ها و صدمه ها پرداخته اند و این مسائل را گوشزد کرده اند اما مهم ترین مسئولیت اساسی خانواده عبارت است از نقش تربیت، پیشگیری، بازدارندگی و در نهایت حرکت به سمت ارزش ها که نیازمند حمایت و زمینه سازی برای رشد هر چه بیشتر از جانب دستگاه های متولی است.

زیرا خانواده اولین و با ارزش ترین نهاد تربیت انسان است، نهادی که در جامعه ما از جانب دولتمردان کمتر به آن توجه شده و گاهی هم نسبت به این جایگاه مهم سهل انگاری صورت گرفته است. دلیل آن هم عدم توجه به ازدواج های آسان و تسهیلاتی است که در این حوزه باید دولت در اختیار مردم و جوانان قرار می داد.
* خانواده سالم و مؤثر بر چه مبنا و اصولی پایه ریزی می شود؟
اگر ما بخواهیم خانواده سالم و مؤثر و مفید همراه با تربیت دینی و کارآمد را داشته باشیم حتما باید شغل مناسب را برای خانواده تعریف نماییم و اگر زیرساخت آن در اختیار دولت می باشد، آماده سازی شود. امنیت روانی و اقتصادی برای اعضای خانواده ایجاد نماییم، خانواده ها را به ایجاد فضای محبت آمیز، معنوی و شاد تشویق و ترغیب نماییم و برنامه هایی اساسی، کاربردی و مداوم در این حوزه هم باید در نظر گرفته شود.
نگذاریم خانواده تحت تاثیر برخی امواج آلوده و مسموم برخی فضاهای رسانه ای و مجازی قرار گیرد و زندگی خویش را بر اساس آنچه در این فضا مطرح می شود بنا کند همینطور باید محیط های آموزشی و رشته های دانشگاهی را مورد توجه قرار داد و مبتنی بر دیدگاه های کارشناسی و لزوم های اجتماعی بازتعریف کرد.
* دولت ها و نهادهای مختلف چه نقشی می توانند در ایجاد خانواده سالم داشته باشند؟
نهادهای تربیت کننده جامعه و نقش آفرین در بسترهای فرهنگی و آموزشی همچون صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مدارس را باید به سمت و سویی سوق دهیم که مردان و زنانی را تربیت کنند تا بتوانند در تراز جمهوری اسلامی باشند و با محوریت خانواده برای ایفای سایر نقش های خود هم موفق عمل کنند.
نقش شوراهای فرهنگی همچون شورای فرهنگ عمومی هم در این حوزه بسیار مؤثر است. تقویت بنیان خانواده و سامان بخشیدن به موضوعات مرتبط به این زیرساخت مهم فرهنگی همچون بحث جمعیت با عنایت به نرخ پایین رشد و تقریبی منفی از مواردی است که باید در اولویت برنامه های شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.
البته همه این ها به صورت یک پازل است و باید در همه ابعاد به نهاد مرکزی خانواده توجه داشته باشیم و اگر هر بخشی مورد بی توجهی قرار گیرد، قطعا ما به نتیجه مطلوب و اثربخش در این عرصه نخواهیم رسید.


منبع:

1399/06/03
14:20:16
5.0 / 5
1251
تگهای خبر: برنامه , جوانان , دستگاه , رسانه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
sunblog