رئیس دانشگاه مشهد عنوان كرد

سرپیچی برخی موسسات آموزش عالی از مصوبات وزارت عتف

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاكید بر اینكه اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی و سایر طرح های كلان نیازمند اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه های مادر و معین است، اظهار داشت: متأسفانه برخی موسسات آموزش عالی به مصوبات وزارت عتف گوش نمی دهند و همچنان دنبال توسعه كمی بر طبق مطالبات منطقه ای خود هستند.

سرپیچی برخی موسسات آموزش عالی از مصوبات وزارت عتف
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمد کافی در نشست روسای دانشگاه های معین که امروز دروزارت علوم و به صورت مجازی برگزار شد، به بخشنامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی استانها اشاره نمود و اظهار داشت: شواهد نشان میدهد که اگر ما در حوزه آموزش عالی برنامه ساماندهی مراکز آموزشی را انجام ندهیم یعنی طی این مدت هیچ اقدامی انجام نداده ایم و من فکر می کنم تا زمانی که دولت، مجلس و سایر ساختارها در اجرای این طرح هماهنگ نشوند در اصل یک موقعیت باارزش برای اجرای طرح ساماندهی را از دست می دهیم.
ایشان سپس با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آمایش آموزش عالی باید بطور دقیق و خوب اجرا شود اظهار داشت: اجرای دقیق این طرح نیازمند یکسری حمایت ها است. در واقع درباب طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی از قبل یکسری اختیاراتی به روسای دانشگاه ها دادند اما بلافاصله این اختیارات از دانشگاه ها گرفته شد که بنظر می رسد سلب این اختیارات به سبب فشارهایی که وارد می شد از دانشگاه ها گرفته شد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد: ما از حدود چهار سال پیش شبکه جامع دانشگاه های استان را در خراسان رضوی تشکیل دادیم و آنرا بعنوان یک مرکز در سطح وزارت کشور ثبت کردیم حتی دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری و سایر نهادها از این طرح حمایت کردند و هدف ما این بود که نقش آفرینی دانشگاه ها در توسعه استان را افزایش دهیم.
دکتر کافی افزود: در تشکیل شبکه جامع دانشگاه های استان رضوی شورای حل اختلاف دانشگاه نیز از قوه قضاییه مجوز دریافت کرد اما با تمامی اقداماتی که صورت گرفت متأسفانه چندین سال است که حتی مراکز تحت مدیریت وزارت علوم به مصوبات این وزارتخانه درباب این شوراها توجه نمی کنند و دنبال توسعه کمی مراکز خود هستند و بر طبق مطالبات منطقه ای حرکت می کنند.
رئیس دانشگاه فردوسی اشاره کرد: متأسفانه در این استان خیلی از موسسات آموزش عالی گسترش یافتند. این خلاف مصوبات وزارت علوم بود بدین سبب ما باید ابتدا برای اجرای طرح های کلان وزارت علوم همچون ساماندهی آموزش عالی ابتدا جای پای خودرا محکم نماییم و بعد برای اجرای آن طرح تصمیمات لازم را بگیریم به همین جهت لازم است برای جلوگیری از توسعه افسارگسیخته مراکز آموزش عالی واجرای طرح های این چنینی اختیارات لازم به دانشگاه ها داده شود و نباید فقط دنبال ابلاغ وظایف و ماموریت ها به دانشگاه های بزرگ دراین زمینه باشیم.
در ادامه دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه در دهه های ۷۰، ۸۰، ۹۰ دانشگاه ها توسعه کمی یافتند، اظهار داشت: بااینکه این مساله مزایایی چون کارآفرینی و افزایش سطح علمی کشور را همراه داشت اما هم اکنون با مشکلاتی نظیر کاهش دانشجو و... مواجه شدیم.
وی با تاکید بر اینکه ما چاره ای جز ساماندهی مراکز آموزش عالی نداریم، اظهار داشت: ما در دانشگاه تبریز از اواسط سال قبل با تشکیل جلسات ساماندهی کوشیدیم از خرد جمعی استفاده نمائیم و جلساتی نیز در حوزه های مختلف برگزار کردیم و سعی کردیم تصمیم گیری هایی دراین زمینه انجام دهیم.
دکتر مجیدی تصریح کرد: در دانشگاه تبریز ساماندهی آموزش عالی از ساماندهی رشته ها، گروه ها و دانشکده ها شروع شد اما به سبب عدم اختیارات لازم در اجرای این امر با مشکلاتی مواجه شدیم.
رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: مثلا به سبب کاهش دانشجو مجبور بودیم در بعضی از رشته ها نظیر رشته معماری که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز دایر است را ادغام نماییم اما در عمل سازمان سنجش طبق روال قبلی دانشجو پذیرش کرد و نتوانستیم تصمیمات را اجرائی نماییم.
دکتر مجیدی با تاکید بر اینکه تمرکززدایی در آموزش عالی از سال ها قبل مطرح می شود، اظهار داشت: وقتی این مساله در عمل مطرح می شود متأسفانه مسئولیت های لازم به دانشگاه ها داده می شود بدین سبب باید پیش از هر تصمیمی اختیارات دانشگاه های معین را بیشتر نماییم.



1399/09/04
11:33:44
5.0 / 5
544
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دانشگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
sunblog