قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل:

همسایگان اولویت ایران در برنامه های بین المللی سازی آموزش عالی

به گزارش بلاگ سان قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مركز همكاریهای علمی بین المللی اظهار داشت: در بخش بین المللی سازی آموزش عالی كشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه ای قرار دارند و جزء كشورهای هدف ما هستند.

همسایگان اولویت ایران در برنامه های بین المللی سازی آموزش عالی
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالارآملی در نشست مجازی مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر که با حضور روسای دانشگاه ها و اعضای اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر برگزار شد، اظهار نمود: امیدوارم این جلسه به اهداف عالیه خود در گسترش دانش در بین اعضا و انتقال تجربیات علمی و فناوری فی درخلال موفق باشد.

وی اضافه کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از برنامه ها و کوشش های اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر حمایت کرده، آنرا موفق می داند؛ بااینکه انتظار تحرک و پیشرفت و جدیت بیشتری را نیز دارد.

به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، برگزاری این جلسه در اوج بیماری کووید -۱۹ گویای عزم و اراده مسئولان علمی و دانشگاه های کشورهای عضو است که هیچ نوع خللی را در امتداد توسعه علم و فناوری و تبادل دانش نمی پذیرند. ما همگی اعتقاد داریم که زندگی بهتر مردم، مبارزه با افراط گری، مبارزه با فقر و بسترسازی توسعه پایدار کشورها تنها بر پایه توسعه علم و دانش امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۵ سال اخیر بیشترین رشد علمی دنیا را برمبنای ایندکس های SIS و Scopus داشته ایم و در بخش فناوری بعنوان یک مثال می دانید که در طول چندماه اخیر توانستیم ماهواره تولید شده خودرا توسط ماهواره بر ایرانی بر روی مدار زمین قرار دهیم.

وی اشاره کرد: سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمدتاً بر پایه سه اصل کلی آوردن علم و دانش دانشگاهی برای رفع نیازهای جامعه، توسعه دوره های فنی- حرفه ای و بین المللی سازی آموزش عالی کشور پایه ریزی شده است.

سالارآملی اضافه کرد: در بخش بین المللی سازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما هستند. البته محورهای عملیاتی بین المللی سازی آموزش عالی، در چند شاخه مهم پیگیری می شود که از آن جمله می توان به تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی، دوره های آموزشی مشترک و آشنایی و توسعه زبان و ادبیات و فرهنگ دیگر کشورها و آشنا کردن جامعه نخبگانی این کشورها درباب فرهنگ و زبان فارسی اشاره نمود. تبادل استاد به صورت ترددی، تدریس دوره های کوتاه مدت و تدریس مجازی نیز مورد حمایت است.

وی عنوان کرد: اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر می تواند در امتداد توسعه صلح و برادری و رفع فقر در جامعه و حفظ محیط زیست کمک شایانی به ملت های اطراف دریای خزر کند. مجله محیط زیست کاسپین یک نمونه از توجه جدی نخبگان دانشگاهی برای تبادل تجربیات دراین زمینه و وجود چندین پروژه تحقیقاتی نیز از اراده ما برای رفع معضلات منطقه می گوید.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اشاره کرد: این مجمع عمومی بااینکه به صورت مجازی است، اما می تواند نقش اساسی خود در منطقه را به صورت اثرگذار و در بین بالاترین سطوح مدیریتی تبیین کند.

وی اضافه کرد: گام نخست می تواند نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر و تبیین سیاست های کلان میان مدت و طولانی مدت باشد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی آن اعلام آمادگی می کند. فراخوان دیگر دانشگاه های منطقه به خصوص از حوضه آبریز دریای خزر یعنی کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه بعنوان عضو ناظر یا همکار می تواند در تعمیق و گسترش کارهای علمی شما و اثرگذاری منطقه ای و جهانی آن موثر باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در آخر ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات رئیس دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه هایی که برای برگزاری این جلسه اقدام نموده اند، ابراز امیدواری کرد که در راه پیشرفت، هم گرایی و پشتیبانی علمی از توسعه پایدار منطقه موفق و سربلند باشند.



1399/09/07
23:33:49
5.0 / 5
537
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تدریس , دانشگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
sunblog