كارشناس حوزه جمعیت:

تك فرزندی سبب سندروم آشیانه خالی می شود

به گزارش بلاگ سان یک پژوهشگر حوزه جمعیت و تک فرزندی با اعلان اینکه هم اکنون الگوهای غربی بر زندگی مردم ایران حاکم شده است، اظهار داشت: نتیجه حاکمیت این الگوها جا افتادن فرهنگ بی فرزندی یا تک فرزندی است.

تك فرزندی سبب سندروم آشیانه خالی می شود

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، ناهید دیناروند پژوهشگر و کارشناس حوزه جمعیت، در برنامه چشم انداز رادیو گفت و گو با اعلان اینکه فرزندآوری سبب سلامت جسمی و روانی زن و مرد می شود، اظهار داشت: جمعیت یک مقوله چند وجهی است که نیاز به عزم ملی و سیاسی دارد چونکه از مؤلفه های اقتدار نیز شمرده می شود.
وی در پاسخ به این پرسش موانع اصلی فرزندآوری هم اکنون چیست، اظهار نمود: طبق تحقیقات، «مشکلات اقتصادی»، «اشتغال بانوان» و همین طور ادامه تحصیل همچون موانع دراین زمینه بر شمرده می شود.
در قدیم امتیاز زنان فرزندآوری بود
دیناروند در ادامه با اعلان اینکه مهارت های زندگی می بایست به بانوان جامعه آموزش داده شود، اظهار داشت: از آنجایی که اساساً زن نقش محوری در جامعه و خانواده دارد، می بایست بحث آموزش به بانوان در این راستا جدی گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه پیش تر امتیاز یک خانم فرزندآوری بوده است، اشاره کرد: در سبک زندگی ایرانی – اسلامی قدیم، طبق هنجارهای دینی و ‏اجتماعی، بزرگترها زوج ها را برای بچه دار شدن، تشویق می کردند.
این پژوهشگر حوزه جمعیت اضافه کرد: اما متأسفانه امروزه به سبب تغییر نگرش در سبک ‏زندگی ایرانی اسلامی، زندگی ها به سمت الگوهای غربی رفته است.
دیناروند‬ در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به این مساله که کشورهای غربی فقط ‏یک یا دو فرزند را مناسب می دانند، اظهار داشت: اینکه نبود فرزند موجب لذت زندگی و جمع کردن ثروت می شود، دیدگاه درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه تک فرزندی از دیدگاه یک روانشناس سبب بروز مشکلاتی است، اظهارداشت: بعنوان مثال، والدین درست در سنینی که نیاز به نگهداری و توجه فرزندان دارند، گرفتار سندروم آشیانه خالی می شوند.
دیناروند افزود: این یعنی تک فرزندشان ازدواج کرده ‏‏و سراغ زندگی خویش می رود، حالا این پدر و مادری که سال ها زحمت کشیده اند، عملاً دستشان خالی است.
این کارشناس حوزه جمعیت همین طور با اعلان اینکه والدینی که تک فرزند دارند، همیشه به فرزند خود سرویس داده و او را بدعادت کرده اند‏، اظهارداشت: از نظر روانشناسی فرزندانی که خواهر یا برادر ندارند از تاب آوری پایینی برخوردار می باشند و این مساله در بزرگسالی برای این طیف مشکلاتی را به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: این در حالیست که اگر تعداد فرزندان در خانواده زیاد باشد، فرزندان با یکدیگر تربیت می شوند.‏
دیناروند، ‏ با اعلان اینکه بخش عمده ای از جامعه در حوزه جمعیت درگیر مساله ناباروری هستند، اظهار داشت: دلیلهای این قضیه، می تواند ازدواج در ‏سنین بالاتر، وجود استرس زیاد در خانم ها، مواد شیمیایی و آلودگی های محیطی باشد.
وی همین طور با اشاره به اینکه در ‏گذشته بیمه ها، ناباروری را جز بیماری محسوب نکرده و هزینه آنرا تامین نمی کردند، اظهارداشت: حالا متخصصان زنان اذعان کرده اند که ناباروری زوج ها، یک نوع بیماری است و بیمه باید تقبل کند.‏
این کارشناس حوزه جمعیت در آخر ‏اضافه کرد: یک زوج نابارور در گذشته می بایست به خارج از کشور مسافرت می کردند؛ اما ‏امروزه از صفر تا ‏صد این بیماری، داخل کشور قابل درمان خواهد بود برای اینکه امکانات لازم و ‏پزشکان ‏حاذقی در ایران موجود است.


منبع:

1399/10/24
23:43:39
0.0 / 5
395
تگهای خبر: آموزش , برنامه , رمان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
sunblog