انتقاد رئیس سازمان سنجش از اعمال 60 درصدی سوابق تحصیلی در كنكور
به گزارش بلاگ سان رئیس سازمان سنجش از اعمال 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور انتقاد نمود و اظهار داشت: طی سالهایی که امتحانات نهایی دانش آموزان برگزار می گردد ما هنوز 30 درصد تاثیر سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به 60 درصد راه زیادی داریم.
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم خدایی در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه سازمان سنجش آموزش کشور به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی که به کنکور مرتبط هست شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار می دهند، اظهار داشت: این شورا به لحاظ اشرافیت باید به این مساله ورود کند. در حقیقت سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و این طرح در امتداد سیاست های کلی سنجش و پذیرش اجرائی می شود که جز سیاست های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون ها، استقلال دانشگاه ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون ها است.
وی در ادامه اشاره کرد: در کنکور دو کلمه کلیدی "سنجش و پذیرش" را داریم. سنجش به مدلول آزمون های استاندارد و پیشرفت تحصیلی و استعداد تحصیلی تشخیص موفق بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام دنیا برای رشته های پر متقاضی انجام می شود. پذیرش هم به مدلول اختصاص دادن صندلی است.
معاون وزیر علوم اضافه کرد: در وضع موجود این دو مؤلفه را داریم و آزمونی گرفته می شود که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می کند و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش نیاز به نیروی متخصص در برهه هایی از زمان در بعضی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و…، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه ای و تغییر ترکیب بوده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تفاوت های جذب دانشجو در ایران با سایر کشورها اضافه کرد: ما تنها کشوری هستیم که در آن همه می خواهند وارد آموزش عالی شوند و کشوری با آموزش جزیره ای (انجام آموزش بصورت تکه تکه در چند وزارتخانه) هستیم، کشوری هستیم که با بهره گیری از سیستم سنجش و پذیرش نیرو استخدام می نماییم و تنها کشوری هستیم که سیستم متمرکز داریم.
وی اظهار داشت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. همچون نقاط قوت آن شفاف، پاسخگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و همچون نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تأثیر گذاری بر برنامه های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضاً متناقض در این عرصه، عدم توجه به نیازها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای مؤسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.
خدایی توضیح داد: در سال ۴۷ تا ۵۷ پذیرش برمبنای آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه ای و آزاد بیشتر نداشتیم ولی به مرور ۱۹ سهمیه در کنکور به وجود آمد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب گردید. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب گردید که بجای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام نمود از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام گردید هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش بجای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.
به گفته ی این مقام مسئول، سال ۹۲ مجلس این قانون را به سبب عملیاتی نشدن عوض کرد و اعلام نمود که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد: برمبنای طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش برمبنای سه مؤلفه انجام می شود. به این صورت که آزمون اختصاصی را سازمان سنجش برگزار کند، هوش و استعداد تحصیلی را سازمان سنجش برگزار و امتحانات نهایی را آموزش و پرورش برگزار کند. همین طور گفته شده سهم کنکور ۴۰ درصد و تأثیر سوابق تحصیلی ۶۰ درصد باشد و برای آزمون هوش و استعداد سهمی در نظر گرفته نشده ولی حق وتو به آزمون هوش در مقابل نتایج دو آزمون دیگر داده شده است. به این صورت که داوطلب اگر در آزمون استعداد حداقل نمره را کسب نکند حتی اگر در دو آزمون دیگر نمره مناسب را کسب کند، قبول نمی گردد.
معاون وزیر علوم توضیح داد: در این طرح به دانشگاه ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره تعیین کند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته های کم متقاضی با بهره گیری از سوابق تحصیلی همچون این سیاست ها است. اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه ها بوسیله سوابق تحصیلی دانشجو جذب می کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرائی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این راه که مصوب دستگاه های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سالهای قبل موفق به قبولی نشده اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می خورند و پس تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: طی سالهایی که امتحان نهایی دانش آموزان برگزار می شود، ما هنوز به ۳۰ درصد اعمال سوابق تحصیلی هم نرسیده ایم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف سوابق تحصیلی استانها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد نماییم. در حقیقت نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده اند، اعمال شود.
منبع: بلاگ سان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب