تمهیدات وزارت علوم برای جلوگیری از تقلب و برخورد با خاطیان

وزارت علوم با ارسال بخشنامه ای به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور راهکارهای پیش گیری از بروز تقلب در امتحانات آخر ترم نیمسال دوم 1399 -1400 و شیوه های برخورد با خاطیان را شرح داد.

تمهیدات وزارت علوم برای جلوگیری از تقلب و برخورد با خاطیان
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، در بخشنامه دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاکید گردیده است که به منظور برطرف ساختن دغدغه های مقام معظم رهبری در مبحث امکان وقوع و افزایش تقلب و با عنایت به سهولت ایجاد کانال هایی در فضای مجازی برای سو استفاده از اجرای ارزشیابی تحصیلی به شیوه غیر حضوری که در ارتباط تصویری 21 اردیبهشت ماه جاری رهبری با نمایندگان تشکل های دانشجویی ابراز شد، لزوم دارد مدیران دانشگاهها نسبت به اجرای دقیق شیوه نامه ها و راهکارهایی که از بدو وقوع همه گیری کرونا و اجرای ناگزیر آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری، برای بهبود بخشیدن به اجرای آموزش غیر حضوری بخصوص در ارتباط با برگزاری آزمون های غیر حضوری ابلاغ گردیده، بر اجرای دقیق موارد؛ اعمال نظارت کنند.
معاون وزیر علوم در این بخشنامه آورده است که در مبحث چگونگی برگزاری امتحانات و گزارش دیگری با عنوان روش های اجرای آزمون غیر حضوری دانشگاه ها در خرداد ماه 99 برای پیشگیری از امکان وقوع تقلب در آزمون های فعلی تاکید می شود آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی اجرا شود و تکلیف یا تمرین به دانشجویان برای هر جلسه درسی هم عرضه شود. همینطور داشگاهها پروژه های متناسب با هر درس تعریف کنند.
در ادامه این بخشنامه سفارش شده استفاده از شیوه های صوتی و صوتی تصویری برای ثبت و ضبط فعالیتهای دانشجویی در طول نیمسال صورت بگیرد و امتحان کتبی یا شفاهی از راه ارتباط برخط بین استاد و دانشجو بخصوص در دوره های تحصیلات تکمیلی برگزار گردد.
همینطور از روش های مختلف برای ارزیابی نهایی دانشجویان که به صورت ترکیبی است، استفاده گردد و این روش ها در عرصه های حضور و فعالیت در کلاس بخصوص مشارکت در بحث ها، پرسش ها و پاسخ های کلاسی، حل تمرین های کلاسی و عرضه بموقع آنها، پروژه های پژوهشی مشروط به امکان اجرا در شرایط خاص حاکم بر نیمسال تحصیلی و ارزیابی شفاهی هر دانشجو مشتمل بر پرسش و پاسخ در طول نیمسال و آخر سال باشد.
همینطور در پورتال آموزش های الکترونیکی وزارت علوم به صورت خاص در قسمت راهنمایی و پشتیبانی و در قسمت وبینارها تشریح بیشتر روش های فوق در چارچوب فیلمهای آموزشی چند رسانه ای و هم کارگاه های آموزشی چند ساعته جهت درک بهتر و سهولت در اجرا قرار داده شده است که به آسانی قابل دسترسی است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرده است که با عنایت به مراتب فوق و این که طی سال قبل با فراهم آمدن زمینه اعطای وام دانشجویی برای خرید سخت افزارهای مورد نیاز بهبود نسبی زیرساخت های آموزشی در تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان از اینترنت رایگان، افزایش منابع درسی و کمک درسی الکترونیکی و تجربیات حاصل از برگزاری کلاس ها و ارزیابی های مستمر دانشجویان با استفاده از شیوه های الکترونیکی متنوع، متداول و معمول، انتظار می رود پدیده های غیر اخلاقی، رفتارهای نادرست در آموزش عالی کشور به حداقل ممکن تقلیل یابد و ارزشیابی تحصیلی دانشجویان به شیوه غیر حضوری منطبق با استانداردهای آزمون های حضوری صورت گیرد.
دکتر خاکی صدیق در انتها این بخشنامه درخواست کرده است در صورت مشاهده یا مواردی از رفتارهای نادرست لازم است مبحث با فوریت در کمیته های انضباطی و دیگر مراجع مرتبط مورد رسیدگی قرار گرفته و مبحث با جدیت برخورد شود.




منبع:

1400/03/07
15:50:23
0.0 / 5
334
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , اینترنت , پروژه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
sunblog