قاسم پور در نشست كارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار:

اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار پایدار نیست

به گزارش بلاگ سان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: یکی از نگرانی هایی که در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار وجود دارد این است که اشتغالزایی برای آنها پایدار نیست و این مورد مهمی است.

اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار پایدار نیست
به گزارش بلاگ سان به نقل از خانه ملت، نشست کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با حضور مسؤلان دستگاههای مربوطه شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الاوصیا، بنیاد کرامت امام رضا (ع) و بنیاد احسان و فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و به ریاست فاطمه قاسم پور برگزار گردید. فاطمه قاسم پور رئیس کمیته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کمیسیون اجتماعی مجلس در این جلسه ضمن اشاره به تکالیفی که در تبصره ۱۶ در حوزه اشتغالزایی با اولویت زنان سرپرست خانوار بر عهده دستگاه ها و نهادهای مختلف قرار داده شده است، اظهار داشت: لازم است در این عرصه به یک نگاه جامعی در مورد طراحی الگوی اقدام و عمل برسیم، ازاین رو دستگاههای مختلف در ارتباط با اقداماتی که در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام داده اند، گزارش دهند. وی افزود: از تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زن سرپرست خانوار دهک های کمتر برخوردار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خدمات حمایتی دستگاه ها بهره مند شده و یک میلیون و ۱۰۰ نفر فاقد بهره مندی از خدمات حمایتی هستند، ضمن این که نیازهای زنان سرپرست خانوار متفاوت بوده اما همگی در نداشتن درآمد مشترک هستند. رئیس کمیته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: به رغم حمایت های دستگاههای حمایتی از این قشر، اما ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار دهک های یک تا ۴ از اقدامات حمایتی این دستگاه ها بی بهره هستند که این امر می طلبد دولت هم در برای کمک به این زنان اهتمام ویژه ای داشته باشند. قاسم پور خاطرنشان کرد: الان یکی از دغدغه های موجود در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار این است که با چه الگوی اقدام و عملی بتوان وضعیت معیشتی آنها را ارتقاء داد، ازاین رو تصمیم گرفتیم برای تحقق این مهم، یک تقسیم کاری برای دستگاه ها بوجود آورده و این الگوی ملی را برپایه آن طراحی نماییم. وی تصریح کرد: اگر مقرر است زنان سرپرست خانوار به طرز مطلوبی مورد حمایت و توانمندسازی قرار گیرند باید با کمک گروه های مردمی محقق شود ضمن این که پشتیبانی از آنها تنها نباید در چارچوب مالی بوده، بلکه باید از ابعاد عاطفی، آموزشی و عرضه خدمات مشاوره ای هم مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ضمن اشاره به اهمیت تقسیم کار بین دستگاههای مختلف، اظهار داشت: ما باید از ظرفیت بنیاد علوی، بنیاد احسان، قرارگاه امام رضا (ع) و قرارگاه خاتم الانبیاء، کمیته امداد و سازمان بهزیستی که دغدغه پشتیبانی از این زنان را دارند در جهت ارتقاء وضعیت آنها بهره مند شویم. قاسم پور اضافه کرد: پوشش بیمه تأمین اجتماعی، پیشنهاد خوبی برای پشتیبانی از زنان سرپرست خانوار بوده اما برای خانمهایی که از سن پایینی برخوردار می باشند می تواند مانعی در راه اشتغال آنها باشد، ازاین رو باید برای افرادی که در سن کار قرار دارند، زمینه اشتغالشان فراهم گردد. رئیس کمیته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه از نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا گزارشی از روند اجرای پنجره واحد برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار عرضه نماید. قاسم پور با اشاره به اینکه برپایه خوداظهاری تابحال مشخصات ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار به ثبت رسیده و روز به روز این آمار در حال افزایش می باشد، خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۶ آمده است، مجموعه هایی که از ظرفیت اشتغالزایی برخوردار می باشند، باید حداقل ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار زیر پوشش دستگاههای حمایتی را به کار گیرند، ضمن این که برای نخستین بار در تبصره ۱۴ قانون بودجه ردیف جداگانه ای برای این زنان تعیین شده است، با تکیه بر این که با همراهی نهادهای مردمی تا آخر سال ۱۴۰۰ بتوانیم به یک الگوی مناسبی در حوزه ساماندهی این زنان دست یابیم. وی ادامه داد: یکی از نگرانی هایی که در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار وجود دارد این است که اشتغالزایی برای آنها پایدار نیست و این مورد مهمی است چون که نحوه عرضه این نوع خدمات معمولا همراه با زنجیره ارزش نیست و متأسفانه از این قشر شریف بعنوان نیروی ارزانقیمت استفاده می شود، ازاین رو باید ارتقاء آنها بگونه ای باشد که کرامتشان حفظ شود. ‬ ‬ ‬ ‬ ‬ ‬ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن تاکید بر این که نشست آینده این کمیته با میزبانی بنیاد برکت صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام در جهت ساماندهی زنان سرپرست خانوار و تکمیل الگوی اقدام و عمل در این حوزه باید این باشد که مجموعه هایی که قدمت بیشتری در این عرصه دارند، الگوهایشان را با ما به اشتراک گذارند تا بتوانیم در این حوزه به یک نگاه مشترک برسیم، همینطور باید زمینه دسترسی دستگاه ها به بانک رفاه ایرانی ها فراهم گردد. استفاده از ظرفیت استان ها برای تکمیل الگوی اقدام و عمل در ادامه علی آبادی از طراحان الگوی اقدام و عمل در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار، اضافه کرد: این الگو برای توانمندسازی و پشتیبانی از این افراد طراحی شده ضمن این که مطالعاتی که در این حوزه شکل گرفته نشان داده است به رغم زحماتی که دستگاههای حمایتی برای ساماندهی از این قشر کشیده اند اما حمایت صرف از آنها به گسترش جمعیت هدف منتهی شده، ازاین رو توانمندسازی سبب کاهش آمار زنان نیازمند به حمایت این دستگاه ها منتهی می شود. وی خاطرنشان کرد: گام اول برای طراحی این مدل شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالافعل و گروه های کارآفرین و استارت آپ هایی که در استانهای مختلف می توانند در جهت آموزش و عرضه خدمات شغلی کمک کنند، صورت گرفته است، ضمن این که ما باید برپایه یک مدل جهادی بتوانیم ظرفیت های استان ها و شهرستان ها را در این حوزه در چارچوب یک شبکه به یکدیگر متصل نماییم. ۲ نقص موجود در حوزه ساماندهی زنان سرپرست خانوار در ادامه، خدرویسی معاون سلامت و خانواده کمیته امداد امام خمینی ضمن قدردانی از مجلس برای ارتقاء وضعیت زنان سرپرست خانوار در قانون بودجه ۱۴۰۰، اضافه کرد: ما در ایران در حوزه ساماندهی این زنان با ۲ نقص مواجه هستیم که تابحال برای آنها چاره اندیشی نشده است به این صورت که اطلاعات اقتصادی خانوارها با ضریب خطای ۲۰ درصدی در هیچ پایگاه اطلاعاتی ثبت نشده همینطور سامانه ای وجود ندارد که نحوه عرضه خدمات حمایتی به این افراد در آن ثبت شده باشد. وی ادامه داد: ما در کمیته امداد بعنوان متولی این بخش به دنبال تکمیل این دو فرایند هستیم کما این که در حوزه شناسایی آنها سامانه رفاه ایرانی ها و سامانه های سایر دستگاههای دارای صلاحیت فعال در این حوزه را به یکدیگر وصل کرده ایم که به دنبال آن اطلاعات موردنظر با ثبت کد ملی افراد قابل دسترسی خواهد بود. نماینده کمیته امداد امام خمینی خاطرنشان کرد: انتظاری که در این عرصه از مجلس داریم این است که متولی ساماندهی زنان سرپرست خانوار در کشور را مشخص کنند، همینطور پیشنهاد می دهیم بهترین و ماندگارترین خدماتی که میتوان به آنها عرضه داد، بهره مندی از بیمه تأمین اجتماعی است تا این زنان بتوانند مستمری دریافت نمایند. وی تاکید کرد: ما طی تفاهمنامه ای ۵۰ هزار نفر از همسران زندانیان را زیر پوشش بیمه قرار دادیم. بی توجهی به زنان بدسرپرست یک معضل جدی است در ادامه مسعودی فرید از سازمان بهزیستی حاضر در این جلسه، اضافه کرد: بی توجهی به زنان بدسرپرست یک معضل جدی است، ضمن این که فراگیر شدن بیمه تأمین اجتماعی موضوعی است که شیوع ویروس کرونا، توجه جدی به آنرا یادآوری کرد. وی خاطرنشان کرد: بالای ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار، همسرشان به علت بیماری های قلبی عروقی، تصادفات و یا سرطان فوت کردند، ضمن این که سالانه ۱۲۰ هزار خانوار به این قشر اضافه می شوند که در چارچوب برنامه ای جامع میتوان از آن پیشگیری کرد. نماینده سازمان بهزیستی تصریح کرد: الان حدود ۳۰ درصد زنان سرپرست خانوار زیر پوشش دستگاههای حمایتی یا دارای معلول بوده و یا خود معلولیتی دارند که برای پشتیبانی از آنها و ممانعت از هدررفت منابع باید به یک ادبیات مشترکی در حوزه ساماندهی آنها برسیم. راه اندازی ۱۱۸ هزار طرح اشتغال خانگی در پشتیبانی از زنان سرپرست خانوار در ادامه رضایی معاون اشتغال بنیاد برکت، اضافه کرد: ما ۱۱۸ هزار طرح اشتغال خانگی راه اندازی کردیم که ۴۰ درصد آن در ارتباط با بانوان است، همینطور برای ۶ هزار و ۸۰۰ سرپرست خانوار اجرا شد که این تعداد تا آخر سال به ۱۰ هزار نفر می رسد. وی ادامه داد: با عنایت به این که بند الف تبصره ۱۸ منابع ۳۲ هزار میلیارد تومانی برای این بخش تعیین کرده باید مدلی عرضه شود که همگی با هم در جهت ساماندهی این قشر حرکت نماییم. در ادامه استادآقا، مدیرعامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی اضافه کرد: حمایت نیازمندان در این عرصه باید برپایه اولویت بندی صورت بگیرد ضمن این که بانک رفاه باید اطلاعات دقیقی در این حوزه عرضه نماید، ازاین رو تحقق این مهم به حمایت مجلس نیاز دارد. وی ادامه داد: ایجاد پیوست های فرهنگی و اجتماعی بخصوص برای زنان کمتر از ۳۰ سال از دیگر اقداماتی است که باید در این عرصه صورت گیرد، همینطور باید از ظرفیت های موجود قانونی در جهت توانمندسازی این زنان استفاده شود، چونکه آموزش فنی و حرفه ای بسیار گرانقیمت بوده و باید تدابیری در جهت عرضه این خدمات به صورت مجانی به زنان سرپرست خانوار اندیشیده شود. نماینده بنیاد کرامت آستان قدس رضوی ضمن یادآوری این که باید در پنجره واحد بهره مندی از ظرفیت خیریه ها و گروه های جهادی هم دیده شود، تاکید کرد: ما برای توانمندسازی این قشر اجرای یک مدل اشتغال پایدار را اجرا کردیم، کما این که در این حوزه با سازمان میراث فرهنگی تفاهمنامه ای بوجود آورده و اجرای آنرا از ۸ استان خراسان رضوی آغاز کردیم و اجرای آن برای ۸ استان دیگر را در دستورکار داریم. در ادامه دهقان مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی، اضافه کرد: ما سال قبل در این سازمان از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد اعتباری که از محل تبصره ۱۶ تخصیص داده شده بود، برای عرضه تسهیلات وام ۵۰ میلیون تومانی به این قشر استفاده کردیم که ۴۱ هزار نفر از آن بهره مند شدند، اما رفع مشکل تضامین بانکی همچون موضوع هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد همینطور در حوزه پیشگیری ۵۹۰ میلیارد تومان اعتبارات توزیع شد. وی ادامه داد: مشکل کنونی کشور ایجاد اشتغال برای این زنان نیست، بلکه زنجیره های ارزش و تأمین شکل نمی گیرد که می طلبد بنیاد برکت کمک نماید تا این زنجیره ها در ۵ کسب و کار شکل بگیرد. اشتغال تنها دغدغه زنان سرپرست خانوار نیست در ادامه نورمحمدی نماینده قرارگاه خاتم الاوصیا حاضر در این جلسه، اضافه کرد: اشتغال تنها دغدغه زنان سرپرست خانوار نیست، بلکه باید تأمین نشاط، امید، حمایت معنوی آنها هم مورد توجه قرار گیرد. ضرورت رفع تضامین بانکی در عرضه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار در ادامه رمضانی مدیرکل اشتغال کمیته امداد حاضر در این جلسه، اضافه کرد: تضامین بانکی در شرایطی که سقف عرضه تسهیلات وام برپایه تبصره ۱۶ و مصوبه شورای پول و اعتبار برای افراد به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده باید رفع گردد هر چند ما صندوق ضمانت را برای آنها ایجاد کردیم، اما مجلس باید در جهت تأمین اعتبارات لازم برای آن از ما حمایت کند. رمضانی خاطرنشان کرد: بعضی از این زنان شرایط ورود به محیط کسب و کار را ندارند، ازاین رو راهبری شغلی راهبرد اصلی در این حوزه می باشد، از طرفی تمامی استان ها باید مکلف شوند که فعالان اقتصادی را شناسایی کرده و در جهت راه اندازی کسب و کار خرد برای این زنان از ظرفیت آنها بهره مند شوند. لزوم ایجاد مشاغل پاره وقت برای زنان سرپرست خانوار دارای فرزند در ادامه کرم از بنیاد علوی اضافه کرد: مهم ترین چالش زنان سرپرست خانوار و دارای فرزند این است که تمام زمان خویش را باید به فعالیت در یک شغل اختصاص دهند ازاین رو باید برپایه قوانینی که برای کارگاه ها، صنایع تبدیلی و کارخانجات وجود داشته، شرایطی را برای ایجاد اشتغال در زمان کوتاه برای آنها فراهم گردد از طرفی این زنان هم باید از ظرفیت وام ازدواج بهره مند شوند. مشکلات زنان سرپرست خانوار باید اولویت بندی شوند در ادامه اختری از بنیاد کرامت امام رضا (ع)، اضافه کرد: مشکلات زنان سرپرست خانوار باید اولویت بندی شده و برپایه آنها خدمات دریافت نمایند ضمن این که خدمات باید برپایه نظام مسائل فردی، خانوادگی، حقوقی، اجتماعی، معیشت و اقتصادی باشد. وی با اشاره به اینکه یک نگاه سیستماتیک در این عرصه وجود ندارد، از نبود تعریف یکپارچه در حوزه زنان سرپرست خانوار و وجود نگاه های متفاوت به آنها که اغلب مساله محور جلو می رود و سبب ایجاد حلقه های مفقوده، موازی کاری نهادها در این عرصه شده است، انتقاد نمود و خاطرنشان کرد: نگاه های سیاست زده سبب می شود به علت مبحث برابری جنسیتی حقوق این قشر تضییع شود همینطور نبود تنظیم گر مانع از انجام اقدامات واحد در این عرصه شده است، ازاین رو پیشنهاد می دهم برپایه تجربه نگاری از الگوهای موفق در دنیا در جهت پشتیبانی از زنان صدمه پذیر استفاده گردد. اختری پیشنهاد کرد که مجلس از جایگاه نظارتی خود، دبیرخانه ای را برای تقسیم فعالیت ها در این عرصه تشکیل دهد. ایجاد شبکه پایش اطلاعات برای عرضه خدمات هدفمند به زنان سرپرست خانوار در کشور در ادامه حسینی نماینده بنیاد اضافه کرد: الگویی که ما در این حوزه طراحی کردیم، شبکه سازی بوده که از راه آن اسامی گروه های جهادی و خیریه ها ثبت شده ضمن این که هر استان ۴ نماینده مشخص می کند که واسطه ما با جامعه هدف باشند و این طرح در چند استان به صورت پایلوت در حال اجرا می باشد، ضمن این که در این طرح زیست بوم ها تغییر نکرده و برپایه آمایش سرزمینی با آنها برخورد می نماییم و نتیجه آنرا هم در نشست آتی این کمیته عرضه خواهیم داد.


منبع:

1400/05/03
14:41:42
0.0 / 5
433
تگهای خبر: آموزش , برنامه , حقوقی , خدمات
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
sunblog