رئیس دانشگاه تهران:

نگاه علمی به گردشگری را ترویج نداده ایم

بلاگ سان: رییس دانشگاه تهران با اعلان اینکه متاسفانه نتوانسته ایم از مزیت های کشور در زمینه گردشگری برای خلق ثروت بهره ببریم، اظهار داشت: شاید یکی از ریشه های اصلی عدم بهره برداری مناسب از ظرفیت های گردشگری این است که نگاه علمی را نسبت به این مساله در کشور ترویج نداده ایم.

نگاه علمی به گردشگری را ترویج نداده ایم
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در آیین افتتاح نخستین ساختمان دانشکده گردشگری دانشگاه تهران که در محدوده طرح توسعه دانشگاه قرار دارد، اظهار داشت: دانشکده گردشگری در امتداد استراتژی جدید دانشگاه در خصوص جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی راه اندازی می شود.
دکتر مقیمی اضافه کرد: یکی از مسئولیت های مهم دانشگاه این است که دانشگاه بتواند از منظر علمی برای حل چالش های کشور راهکار ارائه نماید. راه اندازی دانشکده گردشگری هم با این رویکرد و در امتداد جاری کردن رویکرد علمی در حوزه کمک به ایجاد کسب وکارها و استفاده از مزیت ها و ظرفیت های کشور در زمینه گردشگری صورت گرفته است.
رییس دانشگاه تهران ضمن اشاره به مزیت های قوی رقابتی کشور در زمینه گردشگری، اشاره کرد: بررسی آمار بودجه ریزی کشور نشان داده است که سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی، در جایگاه شایسته ای قرار ندارد. این درحالیست که کشورمان از نظر جاذبه ها و فرصت های گردشگری، میراث فرهنگی و طبیعی و … دارای جایگاه بسیار فوق العاده ای در دنیا است.
رییس دانشگاه تهران با تکیه بر این که جهت راه اندازی دانشکده گردشگری، دیدگاه های استادان، صاحب نظران و فعالان این حوزه را دریافت کردیم، اشاره کرد: وقتی یک کار علمی می خواهد صورت بگیرد، توقع و انتظاری که از دانشگاه تهران وجود دارد، این است که بصورت کارشناسی و دیدگاه خبرگی کار را پیش ببرد. ما نیز در دانشگاه تهران با برگزاری نشست های متعدد، دیدگاه های فعالان این حوزه را دریافت کردیم و با هم اندیشی استادان این حوزه، برنامه ها و ماموریت های دانشکده گردشگری تهیه شد.
وی با تکیه بر نگاه کارآفرینانه در دانشکده گردشگری، اظهار داشت: هدف ما این نیست که فقط یک دانشکده ای ایجاد نماییم که فقط علاقه مندان علمی بتوانند مباحث تئوریک و نظری را در آن بیاموزند و فارغ التحصیلانی با دانش تئوریک محض داشته باشیم. بلکه دانشکده گردشگری دارای ماهیتی میان رشته ای است و باید ماهیت نظریه و عملی آن بصورت توأمان دیده شود. رویکردمان در دانشکده گردشگری، رویکرد کارآفرینانه است و ما می خواهیم کسب وکارهای گردشگری را در ایران توسعه دهیم.
رییس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تکیه بر تعامل دانشکده گردشگری با کسب وکارهای فعال در زمینه گردشگری، اظهار نمود: برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های معتبر دنیا در دستور کار دانشکده گردشگری قرار دارد و تفاهم ها و پیشرفت های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.
دکتر مقیمی ضمن اشاره به این که رویکرد در دانشکده گردشگری مبتنی بر نگاه کارآفرینانه و تعامل و همکاریهای بین رشته ای است، اظهار داشت: این دانشکده از ظرفیت و توان علمی دانشکده ها و رشته های مختلف مانند جغرافیا، محیط زیست، تربیت بدنی، مدیریت، کارآفرینی و پزشکی برای تربیت متخصصان در زمینه گردشگری استفاده می نماید.
وی با ابراز علاقه مندی برای ایجاد شعبه های دانشکده گردشگری در سراسر کشور، توضیح داد: هم اکنون، تقاضاهایی برای ایجاد شعبه این دانشکده در کیش، بندر انزلی، ارس، یزد و اصفهان وجود دارد. رویکرد ما هم این است که بتوانیم آموزش ها را به کانون های گردشگری ببریم تا این دانشکده بتواند نقطه عطفی در توسعه گردشگری در ایران باشد و شاهد باشیم که به مرور سهم و جایگاه گردشگری در تولید ناخالص ملی افزوده می شود.
رییس دانشگاه تهران، گردشگری را یکی از راه های قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و همین طور ایجاد اشتغال برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه تهران بهترین مکان برای تحقق نگاه علمی به گردشگری می باشد. امیدوار هستم کسانی که در شروع این دانشکده و در گام اولین بصورت معنوی و مادی از این دانشکده حمایت کردند، این حمایت ها را استمرار دهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، بعد از افتتاح فاز نخست دانشکده، مراسم کلنگ زنی ساختمان اصلی دانشکده گردشگری در کارگر شمالی با حضور رییس دانشگاه، مسئولان دانشکده گردشگری و تعدادی از فعالان حوزه گردشگری اجرا شد.




منبع:

1400/12/10
18:58:15
0.0 / 5
422
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دانشگاه , رمان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
sunblog