رئیس دانشگاه خوارزمی:

دانشکده ها تا دو ماه آتی ماموریت های ویژه خودرا اعلام کنند

به گزارش بلاگ سان رییس دانشگاه خوارزمی از عدم تعریف ماموریت های ویژه و ورود دانشکده های دانشگاه دراین زمینه انتقاد نمود و اظهار داشت: انتظار داریم 16 دانشکده دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آتی تعیین کنند که در چه حوزه و ماموریت خاصی می توانند فعالیت داشته باشند.

دانشکده ها تا دو ماه آتی ماموریت های ویژه خودرا اعلام کنند
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر عزیزالله حبیبی امروز در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه خوارزمی که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، یاد و خاطره دو استاد فوت شده این دانشگاه طی دو سال اخیر را گرامی داشت و اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین محورهای فعالیت دو سال اخیر دانشگاه خوارزمی بحث آموزش مجازی دانشجویان بود که انصافا کوچ کردن حوزه آموزش عالی و آموزش وپرورش از یک فضای حضوری و رودررو به یک فضای مجازی در شرایطی که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن وجود نداشت، کار ساده ای نبود و خوشبختانه این اتفاق با همراهی و همدلی تمامی اعضای هیئت علمی صورت گرفت و تبعا این مساله بدون تلاش و دلسوزی و پشتوانه اساتید امکان پذیر نبود.
ایشان سپس اشاره کرد: ارزیابی وزارت علوم از وضعیت آموزش مجازی دانشگاه ما یک ارزیابی مثبت و قابل ذکر بوده است و این اتفاق با تلاش شبانه روزی مسئولان آموزشی دانشگاه در کنار مشکلاتی نظیر قطع اینترنت و نبود زیرساختارها و... فراهم گردید، بطوریکه در سایر حوزه ها نظیر پژوهشی، فرهنگی و... نیز تلاش ها صورت گرفت.
رییس دانشگاه خوارزمی به بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون سیاست وزارت علوم بر این قرار گرفته است که به دانشگاه هایی که در زمینه های خاص تخصص دارند و سرآمد هستند، ماموریت ویژه ای را اعطا کند که پشت سر این ماموریت های ویژه حمایت های خاص قرار دارد که دراین زمینه تعدادی از دانشگاه ها از گذشته و در زمینه های مختلف تخصصی کارهای خاصی را انجام دادند که به این دانشگاه ها مجوز انجام کارهای خاص داده می شود و حتی مورد ارجاع کشور قرار خواهند گرفت.
دکتر حبیبی تاکید کرد: دانشگاه خوارزمی هنوز در زمینه ماموریت گرایی نتوانسته تکلیف خودرا روشن کند. به هر حال باتوجه به اساتید گرانقدری که در ۱۶ دانشکده این دانشگاه وجود دارند باید مشخص شود چه باری از ماموریت های اجتماعی کشور را بر عهده بگیرند و کدام حوزه تخصصی باید مبنا و محور کارهای این دانشگاه قرار بگیرد و در زمینه علوم ما سراغ چه نوع علومی باید حرکت نماییم.
رییس دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: حرکت به سمت ماموریت گرایی و تخصص گرایی الزاماتی را برای دانشگاه ایجاد خواهدنمود و سبب حمایت های وزارت علوم خواهد شد که متأسفانه دراین زمینه هیچ کدام از دانشکده های ما باوجود این که از سال قبل در جلسات و شورای دانشگاه مطرح کردیم، اعلام نکردند و محور این مساله اساتید و تخصص های آنها هست و بخشنامه ای و ابلاغیه ای نیست، بدین سبب همکاران هیئت علمی باید بعنوان یک موضوع جدی به این امر دقت کنند و در اولویت کاری خود قرار دهند و دراین زمینه ها از ما انتظار کمک و حمایت داشته باشند تا ما نیز این حمایت ها را از وزارت علوم دریافت نماییم.
وی تاکید کرد: باتوجه به شرایطی که در دانشکده های ما وجود دارد، یک دورنمای متفرقی از ماموریت ها را باید انتظار داشته باشیم که باید دراین زمینه در چند بخش هدف گذاری داشته باشیم و بصورت هدفمند نقشی ملی و بین المللی را برای خود انتظار داشته باشیم. انتظار من این است که تا دو ماه آتی که تا اختتام ترم باقی مانده است، ما بازخوردی از دانشکده ها دراین زمینه دریافت نماییم و خروجی آنرا مبنای تصمیم گیری در شورای دانشگاه قرار دهیم و در نهایت مطالبه گری داشته باشیم.
رییس دانشگاه خوارزمی همین طور اشاره کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه در امتداد برنامه های راهبردی به ما کمک های فکری عرضه کنند و حتی اگر اصلاحیه ای برای برنامه راهبردی لازم باشد، آگاهانه این اصلاحات را اعمال نماییم.
دکتر حبیبی همین طور درباب استفاده از ظرفیت های قانون بودجه در دانشگاه ها نیز اظهار داشت: بر طبق این اصلاحات موضوع استفاده از یک درصد بودجه دستگاه های دیگر مطرح است که این دستگاهها نمی توانند این بودجه را هزینه کنند و این بودجه به خزانه برمی گردد و اگر آن دستگاهها با دانشگاه ها وارد تفاهم شوند و قراردادی امضا کنند، مبنایی برای انتقال آن پول به دانشگاه قرار می گیرد که دانشگاه علاوه بر بودجه سنواتی خود آن بودجه را هم دریافت می کند.
وی افزود: وزارت علوم در چند سال قبل متوجه شد حدود ۱۰۰ میلیارد از بودجه پژوهشی در خزانه قرار دارد و هیچ دانشگاهی سراغ این مساله نرفته است و فرایندی افتتاح شد که مبنای ایجاد تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها قرار گرفت. ما هم با شورای عالی عتف حدود ۱۵ قرارداد را منعقد کردیم و این قراردادها باید عملی شوند تا حامل آن بودجه فوق شویم که البته ما ظرفیت های زیادی همچون دانشگاه البرز و همین طور پارک آنجا را داریم و بایستی در درجه اول بودجه پژوهشی استان در اختیار دانشگاه آن استان قرار بگیرد و قرار شد جلساتی اجرا شود و جزو مصوبات قرار بگیرد، اما از جانب دیگر باید تعیین نماییم دانشکده های ما مقرر است در کدام حوزه فعالیت کنند و باید هر یک از دانشکده های ما مشخص کنند بصورت عملکردی در کدام حوزه فعالیت خواهند کرد. بدین سبب باید روی ماموریت گرا کردن پروژه ها بیش از زمان گذشته کار نماییم.
دکتر حبیبی در آخر اشاره کرد: انتظار داریم مدیران مختلف دانشکده و اعضای هیئت علمی بیش از گذشته تلاش کنند تا بتوانیم از همه ظرفیت های دانشگاه در حوزه های مختلف استفاده نمائیم تا در سطح جامعه آن طور که باید، دیده شویم.




منبع:

1401/02/07
17:43:16
0.0 / 5
393
تگهای خبر: آموزش , اساتید , اینترنت , برنامه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
sunblog