رئیس دانشگاه تهران خبر داد

ایجاد ائتلاف استراتژیک بین دانشگاه تهران با نهادهای موفق

به گزارش بلاگ سان رییس دانشگاه تهران از ایجاد شراکت و ائتلاف راهبردی بین این دانشگاه با نهادهای موفق آگاهی داد و اظهار داشت: فضاهای جدیدی که در دانشکده مدیریت ایجاد می شود که این فضاها در اختیار اساتید و دانشجویان مشتاق فعالیت در زمینه تجاری سازی قرار خواهند گرفت.

ایجاد ائتلاف استراتژیک بین دانشگاه تهران با نهادهای موفق
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی امروز در آیین کلنگ زنی مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با یادآوری هدفگذاری برای افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور در دانشگاه تهران، اظهار نمود: بعد از گذشت حدود دو دهه از فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، هم اکنون کمتر از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر است.
رئیس دانشگاه تهران، تحقق هدفگذاری دانشگاه برای ایجاد و استقرار ۲۰۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور را با اکتفا به منابع مالی دانشگاه تهران ممکن ندانست و تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی دانشگاه تهران به منظور فراهم آوردن زیرساخت های لازم جهت راه اندازی واحدهای فناور، ایجاد شراکت ها و ائتلاف های استراتژیک بین دانشگاه تهران با نهادهای موفق، شرکتهای کارآفرین و محیط صنعت است.
وی با اشاره به اینکه راهی غیر از تجاری سازی و توسعه فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار وجود ندارد، ایجاد ساختار و چارچوب های لازم در زمینه مذاکره بین نهاد دانشگاه با کارآفرینان، حامیان و خیرین حوزه علم و فناوری را ضروری دانست و اظهار داشت: ایجاد تعادل بین انتظارات صنعت از دانشگاه با خواسته های دانشگاه از صنعت، مستلزم یک مدل مذاکره منحصر به فرد است که تجربه هایی نظیر جلب حمایت کارآفرینان برای ایجاد مرکز نوآوری کسب و کار و همینطور راه اندازی مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می تواند الگوی موفقی در این حوزه باشد.
دکتر مقیمی درباره جزئیات بسترها و موقعیت هایی که مقرر است با راه اندازی مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ایجاد شود، اظهار نمود: علاوه بر جلب حمایت کارآفرینان حامی فعالیتهای علمی و فناورانه برای راه اندازی ساختمان مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی در دانشکده مدیریت، تجربه هایی که در حوزه فناوری دارند را هم به دانشگاه می آورند و مجموعه ای از خدمات شرکتهای دانش بنیان و نوآور در دانشکده مدیریت ایجاد می کنند که اساتید و دانشجویان می توانند از سناریوهای آن استفاده کنند.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: بخشی از فضاهای جدیدی که در دانشکده مدیریت ایجاد می شود در اختیار اساتید و دانشجویان علاقه مند به فعالیت در حوزه تجاری سازی قرار می گیرد. خیلی از افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه های فناوری، نوآوری و تجاری سازی، از هنر و مهارت برداشتن گام های آغازین ورود به فعالیتهای استارتاپی بی بهره هستند؛ مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی با هدف ایجاد امکانات و آمادگی های لازم در این عرصه راه اندازی می شود.
وی مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی را محلی برای شکل گیری منظومه و زنجیره فناوری و نوآوری دانست و تصریح کرد: در این مرکز، افرادی که علاقه مند به راه اندازی شرکت دانش بنیان هستند اما ریسک پذیری لازم را برای این کار ندارند، در شرکتهای در رابطه با حوزه تخصصی شان وارد می شوند تا مهارت ها و جسارت لازم را به دست آورند و از دل این موارد، شرکتهای زایشی هم ایجاد شوند.
رئیس دانشگاه تهران، یکی از لازمه های توجه به نیروی انسانی کشور و نگهداشت نخبگان را ایجاد زمینه فعالیت مناسب برای آنها برشمرد و اظهار داشت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم، اقبال دیگر کشورها به متخصصین حوزه فناوری در کشور است؛ حتی آنها فعالان نوپای این حوزه را هم با در اختیار گذاشتن امکانات به سمت خود جذب می کنند. این درحالیست که وظیفه ما است تا با ایجاد جاذبه هایی در داخل کشور، به حفظ این ظرفیت ها بپردازیم. مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در واقع حرکتی موثر در زمینه نگهداشت نخبگان و شکل گیری کسب وکارهای دانش بنیان برای آنها است.
همچنین، دکتر طاهر روشندل اربطانی، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هم در حاشیه این مراسم، اظهار داشت: پروژه راه اندازی مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی به متراژ ۲۵ هزار مترمربع برای استقرار استارتاپ ها و مراکز فناوری و ایجاد امکانات جانبی نظیر تالار و سالن های ورزشی، بزرگترین پروژه عمرانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تاریخ دانشکده است که بر مبنای تفاهمنامه با کارآفرینان حامی نهاد علم، طی ۳ سال راه اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با رویکرد دانشگاه کارآفرین به دنبال نهادسازی در دانشکده مدیریت هستیم، تصریح کرد: به دنبال ایجاد نهادهایی در دانشکده مدیریت هستیم که پیوندگاه هایی برای ارتباط با صنعت شوند؛ چونکه بدون این اقدام، شعار دانشگاه در خصوص «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی» محقق نمی گردد.
دکتر روشندل، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را بهترین پلتفرم برای ارتباط صنعت و دانش دانست و اظهار داشت: هرگاه فناوری ها با نبوغ مدیریتی همراه شده اند، خلق ارزش رقم خورده است. در خیلی از زمینه ها که دانش قابل توجهی هم تولید می شود، ولی تجاری سازی خاصی انجام نمی گیرد. اعتقاد داریم دانشکده مدیریت بهترین محمل برای تجاری سازی دانش در همه حوزه ها شامل فنی، پزشکی و غیره است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم تفاهمنامه ای در میان رئیس دانشگاه تهران و سید ایمان میری کارآفرین حامی فعالیتهای فناورانه و نوآورانه منعقد شد که بر مبنای آن مرکز مدیریت فناوری و تجاری سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در جهت مسئولیت اجتماعی و مشارکت دانشگاه و صنعت برای ارزش آفرینی راه اندازی می شود. کلنگ راه اندازی این مرکز امروز دوشنبه ۲ خرداد ماه با حضور رئیس دانشگاه تهران به زمین زده شد.




منبع:

1401/03/03
22:34:29
0.0 / 5
482
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
sunblog