رونمائی از دفترچه بررسی تربیتی محصولات رسانه ای کره جنوبی

به گزارش بلاگ سان، دفترچه بررسی تربیتی محصولات رسانه ای کره جنوبی( کی دراما و کی پاپ) رونمایی گردید.

رونمائی از دفترچه بررسی تربیتی محصولات رسانه ای کره جنوبی
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، سامانه هدایت مصرف کدومو وابسته به مؤسسه فرهنگی هنری تبیان با تشکیل کارگروه ارزیابی محصولات کره ای و انجام پژوهش بر آنها، از نتیجه این پژوهشها در چارچوب دفترچه بررسی تربیتی محصولات رسانه ای کره جنوبی (کی دراما و کی پاپ) رونمایی کرد؛ این مراسم با حضور اساتید دانشگاهی و تعدادی از اساتید حوزه رسانه در سالن جلسات مؤسسه فرهنگی تبیان برگزار گردید. حسین حق پناه معاون کودک و نوجوان مؤسسه فرهنگی و هنری تبیان اظهار داشت: معتقدیم مباحث حوزه نوجوان دارای رویه و زیره متفاوت است؛ اگر درگیر رویه بحث و ظواهر نوجوانان امروز شویم امکان دارد کاملاً گرفتار خطاهای شناختی و قضاوت های غلطی که از دل تجربه ها و پیش شنواهای خودمان بیرون می آید، شویم. وی با اشاره به اینکه تلاش ما در کارگروه کدومو این بود که نگاه علمی، واقع بینانه و مبتنی بر تجربیات واقعی نوجوانان داشته باشیم و نتیجه اش این شد که نگاه منصفانه ای تری نسبت به موج کره ای در ایران داشته باشیم، اضافه کرد: اگر خانواده، معلم، مربی و حتی دانش آموز نسبت به حقیقت موج کره ای آگاه شود خودش توانمند است که با این مسأله چه با تهدیداتش و چه فرصت ها برخورد کند. همینطور آئین رونمایی از دستینه محصولات رسانه ای کره جنوبی با حضور عبدالله بیچرانلو و مرضیه ادهم و تعدادی از اساتید حوزه رسانه برگزار گردید. سجاد سامانی مدیر کدومو از معاونت کودک و نوجوان تبیان که اجرای این رونمایی را بر عهده داشت در ابتدا سخنانی در مورد معرفی کدومو و اهداف آن ایراد کرد سپس مریم رحیمی پور عضو کارگروه کره جنوبی در رابطه با نحوه شکل گیری دستینه ی محصولات رسانه ای کره ی جنوبی (کی دراما و کی پاپ) اظهار داشت: ما در کارگروه خود بیشتر از ۱۰۰ اثر سینمایی و سریال کره ای را مورد ارزیابی قرار دادیم که در کنار آن به بررسی دغدغه و ابعاد مختلف موج کره ای و مخاطبین آنها هم پرداختیم. ماحصل کار به انتشار چندین مقاله در سایت کدومو و در نهایت با عنایت به نیاز موجود خصوصاً برای والدین و قشر نوجوان، تولید این دستینه ی محصولات رسانه ای کره ی جنوبی (کی دراما و کی پاپ) را منجر گردید. او همینطور در ادامه توضیحاتی در مورد دو بخش اصلی گردآوری شده در این دستینه که شامل بررسی آثار ساخته شده کی دراما و کی پاپ بود، پرداخت و اظهار داشت: دغدغه اصلی کدومو اطلاع رسانی به صورت مدون در جهت روشنگری خانواده هاست همینطور بررسی تاریخچه مواجه ایرانیان با آثار کره ای و مقایسه آنها با آثار جهانی و بررسی وجه تشابه و تمایز آنها از دیگر بخش های این دستینه است. بعد از آن بیچرانلو ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کدومو در حوزه بررسی محصولات رسانه ای کشور کره جنوبی اظهار داشت: سریال های کره ای چندوجهی هستند که البته کارکردهای زیادی هم برای نوجوانان ما داشته اند همچون ایجاد علاقه به درس، آشنایی با فضای کسب و کار آن هم در یک فضای رقابتی مثبت که محوریت انجام کارها به صورت گروهی بوده است. این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که فرهنگ امروز ما بسیار غنی تر از فرهنگ کره است و خانواده گرایی در دل فرهنگ ایرانی جای دارد بنابراین بنده عقیده ندارم مواردی مانند مهاجرت و همجنسگرایی و مباحثی از این قبیل در کی دراما و کی پاپ برای فرهنگ ما یک تهدید به حساب می آید چونکه نگاه ایرانی همواره پویا بوده است. مبحث اصلی که مطرح است نمایشی کردن مباحث است بعنوان مثال اگر ما به فرهنگ خودمان توجه بیشتری داشته باشیم خیلی از همین چالش های به وجود آمده حل خواهند شد. بنابراین ما باید نگاه زیبایی شناسی به فرهنگ خودمان داشته باشیم که مطمئناً انجام چنین کاری در دراز مدت نتیجه خواهد داد. وی بیان داشت: اما از این نکته هم نباید بگذریم که وجود دنیای دیگر در فرهنگ کره خصوصاً محصولات رسانه ای آنها به وطور کل نفی شده و ازاین رو موفقیت گرایی حداکثری جزو ارزش های برجسته در آثار کره ای به حساب می آیند چون محوریت اصلی محصولات آنها حول این جهان می گردد که مواردی مثل تناسخ از همین دست هستند، بنابراین انگیزه بخشی و رسیدن به حداکثر کامیابی در این جهان و عدم پرداختن به زندگی در جهان بعدی باید برای نوجوانان لازم بوده و باید روشن شود. این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: این نکته را هم خاطر نشان می کنم که آثار کره ای بعداز جهانی شدن به سمت سفارشی شدن رفته اند. به عبارتی اثری که مقرر است از نتفلیکس پخش شود باید به مواردی مانند همجنس گرایی هم بپردازد که این همان جنبه سفارشی شدن محصول عرضه شده را به همراه خواهد داشت. بعد از آن مرضیه ادهم از دیگر کارشناسان این مراسم ضمن تشکر و تقدیر از زحمات معاونت کودک و نوجوان تبیان، کدومو را بعنوان یک مرجع و تسهیلگر بین نوجوانان و والدین خواند و اظهار داشت: کدومو برای نوجوانان منصفانه عمل کرده است و در واقع یک زبان مشترکی را بین والدین و نوجوانان در حوزه رسانه و سواد رسانه بوجود آورده است. چون که پیش از این و تا کنون کسی توجهی به این قشر نداشته است. این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یکی از خصوصیت خوب فرهنگ رسانه شرق توجه به همه اقشار، سنین و … است. بعنوان مثال کشور ژاپن در حوزه انیمه برای قشر سالمندانش هم رده بندی سنی دارد. ازاین رو ما نه تنها نباید در مقابل آثار و محصولات کره ای عقب نشینی داشته باشیم بلکه باید نسبت به سیاستگذاری های محصولات آنان هم یک قدم فراتر باشیم. امروزه توجه به محصولات حوزه سی پاپ و جی پاپ هم بسیار دیده می شود چون که پشتوانه محصولات کره، فرهنگ و افسانه های چینی بوده ضمن این که رقابت کشور کره با کشور ژاپن را هم نباید فراموش نماییم. ایشان در ادامه همینطور به انجام کارها به صورت گروهی در آثار کره ای اشاره داشت و اضافه کرد: فرهنگ ما از بسیاری جهات با فرهنگ کره شباهت دارد بعنوان مثال درست کردن غذای کره ای مثل کیمچی به صورت گروهی، بسیار شبیه به فرهنگ غذا پختن ما ایرانی ها در جاهای مختلف کشور ایران است یا جشن نوروز ما از بسیاری جهات شباهت به جشن نو شدن سال جدید آنها دارد که متأسفانه ما در این حوزه تلاشی برای نمایش این آئین و رسوم در آثار رسانه ای خویش را نداریم. ازاین رو وجود این شباهت ها به خودی خود توانسته یکی از همین انتخابهای بوجود آمدن موج کره‎ ای باشد. این استاد دانشگاه افزود: من عقیده دارم این فرایندی را که کدومو در پیش گرفته بسیار شبیه به یک کار مدنی است چونکه نوجوانی که همیشه به خاطر علاقمندی هایش مورد مؤاخذه قرار گرفته حالا دارد از راه همین کدومو برای خانواده اش به رسمیت شناخته می شود و می تواند در رابطه با علاقمندی و دغدغه هایش با والدین خود گفتگو کند. بنابراین ما باید از مرحله انکار و تهدید خارج شویم و به مرحله تعامل برسیم. امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد. محسنی فرد مسئول کارگروه نوجوان کدومو از دیگر کارشناسان حاضر در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت مبحث چگونه نگاه کردن به زنان اظهار داشت: توجه نوجوانان امروز ما به این دست از محصولات رسانه ای چه در حوزه فیلم و چه در حوزه سریال نشأت گرفته از همین نگاه بوده است. نوجوانان ما قشری هستند که یا دیده نشده اند یا کمتر به آنها و مسائل آنها پرداخته شده و کمترین سهم در پژوهش های صورت گرفته متعلق به همین نوجوانان بوده است، بنابراین به اعتقاد من اهمیت دادن به نظر نوجوانان در آثار و محصولات رسانه کشور کره جنوبی اهمیت ویژه ای دارد.


منبع:

1402/01/06
14:24:04
0.0 / 5
320
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
sunblog