رئیس سابق انجمن ریاضی:

آموزش وپرورش اصالت سوابق تحصیلی را تضمین کند

به گزارش بلاگ سان، رییس سابق انجمن ریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شیوه برگزاری کنکور به شکل جدید و دو نوبته شدن آن و حذف دروس تخصصی اظهار داشت: جداسازی دروس تخصصی و عمومی با هدف توجه به دروس تخصصی در دستور کار قرار گرفته، برای اینکه شیوه قبلی کنکور سبب شده بود که دروس تخصصی مورد بی مهری واقع شوند.

آموزش وپرورش اصالت سوابق تحصیلی را تضمین کند
دکتر سید منصور واعظ پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که برگزاری و بطور کلی وجود کنکور، عدالت آموزشی را زیر سوال می برد، افزود: برخی مدارس غیرانتفاعی در بعضی از مناطق شهر تهران از معلمان تراز اول بهره می برند و مباحثی که برای دانش آموزان این مدارس ارائه می شود، گاهی اوقات بالاتر از سطح دبیرستان است.
وی افزود: سوالات کنکور برای دانش آموزان این مدارس تمرین و تکرار می شود. بجای این که درس خواندن را به دانش آموزان این مدارس آموزش دهند، نحوه و هنر تست زدن را به آنها می آموزند. بطور معمول، نفرات برتر کنکور از این مدارس هستند و تعداد افراد برتر که اهالی شهرهای دیگر هستند، کمتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اعلان اینکه با برگزاری کنکور، آموزش تحت تاثیر کنکور قرار میگیرد و این یکی از معضلات آزمون ورودی دانشگاه ها به حساب می آید؛ توضیح داد: در این صورت بجای این که فرض در آموزش وپرورش بر یادگیری دانش آموز باشد بر هنر تست زنی متمرکز است که این مسئله در درس ریاضی بیشتر به چشم می خورد و نمود دارد. افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی از اهداف آموزش ریاضی در مدارس است و در کنار این مسائل، برای دانش آموزان نیز کاربردهایی در آینده دارد. بجای این که به این مولفه ها توجه نمایند، در کانون توجه قراردادن هنر تست زنی سبب می شود که اهدافی مانند افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی از بین برود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: با این شیوه، معلم فقط انتخاب گزینه صحیح را به دانش آموزان می گویند اما چرایی و صحیح بودن یک گزینه را بیان نمی کنند. بطور کلی طی این سالها توجه به تست زنی و شیوه قدیم برگزاری کنکور، آموزش و عدالت آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده بود.
وی با اعلان اینکه مادامی که دانشگاه هایی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران و رشته هایی مانند پزشکی و دندان پزشکی وجود دارند، نمی توان کنکور را از میان برداشت؛ اضافه کرد: رقابت برای ورد به این دانشگاه ها و تحصیل در رشته هایی از این دست زیاد است. معتقدم باید یک امتحان مجزا برای ورود به دانشگاه وجود داشته باشد.
دکتر واعظ پور با اعلان اینکه شیوه برگزاری کنکور باید به هر نحوی اصلاح می شد، اشاره کرد: به عنوان عضو انجمن ریاضی ایران به همراه برخی از همکارانم چندین سال بدنبال اصلاح کنکور بودیم. ما بدنبال توجیه کردن اصلاح کنکور بودیم. برای اینکه با برگزاری کنکور کوشش های چندین سال دانش آموز فقط در عرض چند ساعت سنجیده می شد که این از معضلات شیوه قدیم برگزاری کنکور بود. همین طور بطور قطع، داوطلبان کنکور در زمان برگزاری آزمون ورود به دانشگاه ها استرس بسیار شدیدی را تجربه می کنند و این احتمال وجود دارد که دانش آموزان در روز آزمون با چالش هایی مواجه شوند.
رییس اسبق انجمن ریاضی افزود: بروز چنین مسائلی سبب می شود که نتایج چندین ساله تلاش دانش آموز در عرض چند ساعت از بین برود و داوطلب به ناچار یک سال برای کنکور بعدی به انتظار بنشیند. بروز چنین شرایطی یک معضل بود، بدین سبب تعدد دفعات برگزاری کنکور می تواند برای حل مشکلات یاد شده اثربخش باشد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: افزایش تعداد دفعات کنکور سبب می شود هنگامی که دانش آموزان از نظر روحی در وضعیت مساعدی قرار داشتند در کنکور شرکت نمایند. طرح افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور از طرف انجمن ریاضی ارائه شد و ما این مساله را مطرح کردیم می شود کنکور افزایش حداقل 2 بار در سال اجرا شود.
وی اشاره کرد: برگزاری کنکور 2 مرتبه در سال از نقاط قوت تغییرات کنکور بشمار می رود و به عدالت آموزشی کمک می نماید. برخی بر این باور هستند، برگزاری کنکور 2 بار در سال مختص دانش آموزان مقطع دوازدهم است اما دروس این افراد به انتها نرسیده و باید در آزمون تیر ماه شرکت نمایند. البته ممنوعیتی در خصوص شرکت در مرحله اول وجود ندارد و آنها می توانند بصورت آزمایشی در نوبت اول شرکت نمایند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد: بررسی ها حاکی از آن که بیش از 60 درصد داوطلب هر کنکور، داوطلبانی آزمون های قبلی هستند. با شیوه برگزاری کنکور یک دفعه در سال، این داوطلبان، یک سال به انتظار کنکور بعدی می نشستند و در طول این مدت تحت تاثیر شدیدترین فشارها قرار می گرفتند. کاهش فاصله زمانی برگزاری کنکور هیچ اشکالی ندارد و از این طرح طرفداری می کنم.
وی در پاسخ این پرسش "هنگامی که کنکور یک دفعه در سال برگزار می شد، خیلی از داوطلبان کنکور تر جیح می داند که یک سال دیگر درس بخوانند و شانس خودرا بار دیگر در کنکور امتحان کنند اما تعدادی از رشته های دانشگاهی بطور مثال رشته های علوم پایه را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب نکنند. برگزاری 2 بار کنکور در سال بر این روند چه تاثیری دارد؟" اظهار داشت: تعدادی از داوطلبان، 4 سال در کنکور شرکت می کردند و سپس به این نتیجه می رسیدند که توانایی پذیرفته شدن در رشته پزشکی را ندارند. برگزاری کنکور 2 بار در سال سبب می شود که این گروه از داوطلبان بعد از 2 سال به این نتیجه برسند که می توانند و یا نمی توانند در رشته پزشکی پذیرفته شوند. برگزاری کنکور ۲ بار در سال هیچ ضرری برای رشته های علوم پایه مانند ریاضی ندارد.
استاد دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر افزود: کسانی که رشته ریاضی را انتخاب می کنند مشتاق این رشته هستند و کسانی که به اجبار این رشته ها را انتخاب نموده اند، هیچ وقت موفق نمی شوند. اگر برگزاری کنکور 2 بار در رشته های علوم پایه را تحت تاثیر قرار می داد، انجمن ریاضی برای برگزاری کنکور 2 بار در سال گام برنمی داشت.
دکترواعظ پور درباره ی تحت تاثیر قرار گرفتن عدالت آموزشی با شیوه برگزاری جدید کنکور اظهار داشت: خیلی از مناطق حتی مناطق مرزی، مطالعات تعدادی از دروس تخصصی مانند ریاضی را در سبد مطالعاتی خود نداشتند. داوطلبان ترجیح می دادند زمانی که برای خواندن دروس ریاضی و فیزیک درنظر گرفته اند برای دروسی عمومی که آسان تر است، صرف کنند و نمره بهتری کسب کنند. به این ترتیب، طی سالها توجه به دروس تخصصی و اصلی کم شد و توجه به دروس عمومی افزایش پیدا کرد. همین طور مشاوران به دانش آموزان سفارش می کردند که برای بالابردن درصد خود روی دروس عمومی متمرکز شوند.
رییس سابق انجمن ریاضی اشاره کرد: تعدادی از داوطلبان کنکور که در رشته های مهندسی دانشگاه های متوسط پذیرفته می شوند، درس ریاضی را صفر درصد زده اند. پذیرش در رشته های مهندسی با نمره دروس عمومی به دست آمده، این جریان به رشته های دانشگاهی ضربه شدیدی وارد میکند. بدین سبب لازم بود که نقش دروس عمومی در تعیین رشته کم شود. با شیوه فعلی، تعیین رشته برمبنای دروس نمره تخصصی است و این مساله سبب می شود که دانش آموزان به دروس تخصصی بیشتر توجه نمایند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکوری ها توسط آموزش وپرورش اجرا می شود، اشاره کرد: این مساله قابل بحث است. انجمن ریاضی پیشنهاد نمود که کنکور برای دروس عمومی و تخصصی بصورت مجزا برگزار شود؛ هنگامی که داوطلب نمره ای در کنکور عمومی کسب نمود تا 2 سال بتواند تنها در کنکور دروس تخصصی شرکت نماید. اما دست اندرکاران برگزاری کنکور تصمیم دارند تاثیر دروس عمومی برمبنای ارزشیابی دروس مدرسه صورت گیرد. من بر این باور هستم که این موضع تاثیر بر عدالت آموزشی ندارد چونکه دانش آموزان می توانند دروس عمومی را بخوانند و با درصد بالا بزنند.
وی با اعلان اینکه انتقادهایی نسبت به جداسازی دروس عمومی از تخصصی مطرح می شود، اشاره کرد: من بر این باور هستم که هیچ ایرادی نسبت به شیوه برگزاری کنکور نیست. بااینکه توجه به دروس تخصصی در کنکور مهمست اما این پرسش "آیا آموزش وپرورش می تواند امتحانات یکسان برگزار کند و امنیت امتحان را تضین کند؟" مطرح می شود. برای اینکه معتقدم آموزش وپرورش باید جلوگیری از تقلب و تصحیح درست اوراق امتحانی را تضمین کند.
وی افزود: ما اعضای انجمن ریاضی چندین جلسه با مسئول سنجش آموزش وپرورش صحبت کردیم، آنها وعده دادند که اصالت امتحانات را تضصمین کنند و تیمی نیز برای این مساله درنظر گرفته اند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه به نحوی ۲ سازمان سنجش در برگزاری کنکور امسال نقش دارند، توضیح داد: ۶۰ درصد نمره کنکور در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور و 40 درصد در اختیار آموزش پرورش است که به سابقه تحصیلی دانش آموزان مربوط می شود. سازمان سنجش برای برگزاری کنکور از ساختار و دستگاه های بسیاری استفاده می نماید و هزینه خرید دستگاه های تصحیح پاسخنامه، هزینه طراحی سوالات و برگزاری کنکور را از محل حق شرکت در آزمون تامین می کند. سازمان سنجش می تواند قسمتی از حق ثبت نام دریافتی از داوطلبان را برای تصحیح اوراق امتحانی به آموزش وپرورش اختصاص دهد. برای اینکه با وجود اینکه ۴۰ درصد تعیین نتیجه کنکور در اختیار آموزش وپرورش است اما بایت هزینه های این کار هیچ پولی دریافت نمی نماید.




منبع:

1402/01/11
15:04:12
0.0 / 5
373
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , دستگاه , شركت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
sunblog