حمایت مرد از زن در خانه الگویی برای سبک زندگی ایمانی
بلاگ سان: در خانواده ای که بر پایه سبک زندگی دینی شکل گرفته، نقش پدر تنها به تامین مالی خلاصه نمی گردد. او باید همراه، حامی و الهام بخش در راه رشد فکری، معنوی و عاطفی اعضاء خانواده باشد.
خبرگزاری مهر،
گروه جامعه؛
نقش پدر در خانواده ای که در یک جامعه دینی زندگی می کند اهمیت ویژه ای دارد. این جامعه دینی بدنبال تحقق سبک زندگی الهی است؛ سبکی که در آن ارتباطات میان افراد مبتنی بر پیوندهای دینی باشد و همه یکدیگر را خواهر و برادر دینی بدانند. بر طبق این دیدگاه، افراد باید نسبت به یکدیگر توجه و احترام ویژه ای داشته باشند.
انسیه برومندپور پژوهشگر قرآن و فعال حوزه زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در جامعه ای که بر پایه ارزش های دینی بنا شده، خانواده به عنوان سلول بنیادین اجتماع نقشی بی بدیل در ترویج سبک زندگی الهی ایفا می کند. در چنین جامعه ای، ارتباطات انسانی نه فقط مبنی بر منافع فردی، بلکه بر پایه پیوندهای دینی شکل می گیرد؛ جایی که افراد یکدیگر را «برادر» و «خواهر دینی» می نامند و در مقابل هم احساس مسئولیت دارند.
وی اضافه کرد: در طول تاریخ ۴۷ ساله انقلاب اسلامی، هرگاه جامعه با بحران هایی چون بیماری کرونا روبه رو شده، این روحیه دینی و پیوندهای ایمانی میان مردم احیا و تقویت شده است. مردم، بدون اتکا به دولت، با روحیه ای جهادی و خودجوش به کمک یکدیگر شتافته اند و بار دیگر برادری مؤمنانه را به معرض نمایش گذاشته اند.
آغاز تربیت دینی از بستر خانواده
برومندپور در ادامه با اعلان اینکه تمرین این پیوندهای عاطفی و ایمانی ابتدا باید از نهاد خانواده شروع شود اظهار داشت: خانواده، محیطی است که محبت بی دریغ، پایه ریزی تربیت عاطفی و دینی را شکل می دهد. در چنین محیطی، زن و مرد با پذیرش مسئولیت ها و تعهدات متقابل، بستر رشد فرزندان را فراهم می آورند.
به گفته وی برمبنای آموزه های دینی، مرد وظیفه تامین نیازهای مادی و امنیت بیرونی خانواده را برعهده دارد، در صورتیکه زن عهده دار آرامش معنوی، عاطفی و روانی درون خانه است. این تقسیم نقش ها مکمل یکدیگرند و در کنار هم ساختار سالمی را برای خانواده رقم می زنند؛ محیطی که فرزندان در آن با آرامش، محبت و تربیت دینی رشد می کنند. هر یک باید قابلیتهای خودرا به بهترین نحو به کار گیرد: مرد در تامین امنیت مادی و مالی و زن در ایجاد امنیت معنوی و عاطفی.
والدین در مقابل تربیت فرزندان مسئولیت مشترک دارند و انتقال این مسئولیت فقط به یک طرف (زن یا مرد) برخلاف روح دین و فرهنگ اسلامی است
وی همین طور اظهار داشت: در چنین ساختاری، والدین در مقابل تربیت فرزندان مسئولیت مشترک دارند و انتقال این مسئولیت فقط به یک طرف (زن یا مرد) برخلاف روح دین و فرهنگ اسلامی است. متاسفانه برخی رسوم ناصواب، همچون انتقال کامل تربیت کودک به خانواده یکی از طرفین، در بعضی جوامع دیده می شود که با مبانی اسلامی سازگار نیست. طبیعی است که وقتی پیوند عاطفی بین زن و شوهر به درستی برقرار شود، زمینه ایجاد یک خانواده سالم و مستحکم فراهم می گردد.
قوامیت مرد؛ مسئولیتی فراتر از تامین مالی
برومندپور در ادامه به اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: واژه «قوام» که در آیه ۳۴ سوره نساء به آن اشاره شده، به مفهوم ایستادگی، استواری و پشتیبانی است. کلمه «قوام» از ریشه قَوَمَ است که در مقابل «قعود» (نشستن) قرار دارد و به مفهوم ایستادگی، استواری و ثبات است. «قوام» به مفهوم حالتی است که شخصی بسیار محکم، استوار و مقاوم باشد؛ کسی که تکان ناپذیر است و مانند دیواری محکم یا ستونی استوار عمل می کند که گیاهان به آن تکیه می کنند و رشد می یابند.
وی همین طور اظهار داشت: مرد به عنوان «قوام خانواده»، مسئول حمایت جامع از اعضاء خانواده در حوزه های مالی، معنوی، فکری و روانی است. این حمایت ها موجب می شود که زن و اعضاء خانواده رشد کنند و در راه کمال قرار گیرند. این نقش، محدود به تامین هزینه های زندگی نیست، بلکه شامل فراهم کردن بستری امن برای رشد و تعالی همسر و فرزندان نیز می شود.
مرد به عنوان «قوام خانواده»، مسئول حمایت جامع از اعضاء خانواده در حوزه های مالی، معنوی، فکری و روانی است
این فعال حوزه خانواده بیان کرد: امام خمینی (ره) نیز بر نقش حمایت گر مرد در راه رشد معنوی زن و خانواده تاکید داشتند و مردان را تشویق می کردند تا برای پیشرفت معرفت و آگاهی زنان خانواده بکوشند. مرد باید نقش خودرا به عنوان پدر، برادر، همسر یا حتی پدربزرگ، به عنوان حمایت گر و حامی در راه رشد معنوی، فکری و اعتقادی زنان خانواده به خوبی ایفا کند. همانطور که در ادبیات حضرت آقا آمده است، «صلاح زنان مقدم بر صلاح مردان است»، در همین جهت، رهبر معظم انقلاب نیز زنان را به مطالعه و علم آموزی دعوت کرده اند و مردان را موظف به فراهم کردن این فضا دانسته اند.
وی اظهار داشت: نمونه ای روشن از این رویکرد، رفتار شهید سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب الله لبنان است خواهرش تعریف می کرد که یک دفعه من و همسرم همراه با خانم و پسرش که بعداً شهید شدند، در خانه مشغول کارهای خانه بودیم. سید عباس وارد خانه شد و پرسید: «مگه کلاس حوزه نداشتید؟» خانم ها گفتند: «آره، داشتیم ولی کارهای خانه مانده بود، به همین خاطر نرفتیم.» سید عباس اظهار داشت: «کلاس شما خیلی مهم تره، کارهای خانه را من انجام می دهم، شماها بروید کلاس.» این یعنی مردی که متوجه است باید به رشد فکری زنان نزدیکش توجه کند؛ این یکی از جلوه های ویژه قوام مرد است.
قوامیت در عمل: مردِ مسئول، پدرِ حامی
برومندپور با اشاره به این که قوامیت مرد در خانواده تنها زمانی معنا پیدا می کند که او مسئولیت خودرا به عنوان پدر، همسر، برادر یا حتی پدربزرگ با جدیت ایفا کند، بیان کرد: مردی که رشد فکری، اعتقادی و معنوی زنان خانواده اش را حمایت می کند، در حقیقت مسیر استواری خانواده و جامعه را هموار می سازد.
از منظر این پژوهشگر قرآن در آموزه های اسلامی، مرد موظف است حتی بعد از مرگ نیز نفقه همسرش را بوسیله ارث تامین کند. این نشانه ای از مسئولیت پذیری فراگیر مرد در ساختار خانواده است. بنابراین، اگر مردی قوام خانواده است، باید در کنار تامین مالی، در راه تربیت، رشد فکری و صیانت اخلاقی از خانواده نیز کوشا باشد.
وی اظهار داشت: باتوجه به اقتضائات امروز جامعه، مردان باید نگاه گسترده تری نسبت به مسئولیت های خود داشته باشند. مردی که خود از نظر فکری و اعتقادی غنی باشد، می تواند نقش مؤثری در رشد همسر و فرزندانش ایفا کند. البته در این راه، زنان نیز باید مشتاق یادگیری و پیشرفت باشند. آیه قرآن می گوید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُم وَ أَهْلِیکُم ناراً»، یعنی ای آنهایی که ایمان آورده اید، خودتان و خانواده تان را از آتش حفظ کنید. مشکلاتی که در خانواده ها می بینیم، اغلب به سبب عدم توجه به این قوامیت است.
قوامیت بدون محبت، بی اثر است
وی در ادامه با اعلان اینکه مفهوم قوامیت با زورگویی یا تحکم بی جا متفاوت است، اظهار داشت: قرآن، مرد قوام را «محسن» می داند؛ کسی که همانند نگهبانی از دیوار یک قلعه، از خانواده اش محافظت می کند و اجازه ورود عناصر نامطلوب به فضای خانه را نمی دهد. در همین جهت، پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: «ما اکرم النساء الا کریم و لا اهانهن الا لئیم» یعنی زنان را گرامی نمی دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی کند، مگر شخص پست و بی مقدار.
رفتار امام خمینی (ره) با همسرشان نیز نشان از همین تکریم و محبت داشت؛ ایشان حتی اجازه نمی دادند سر سفره پیش از همسرشان بنشینند
وی اضافه کرد: رفتار امام خمینی (ره) با همسرشان نیز نشان از همین تکریم و محبت داشت؛ ایشان حتی اجازه نمی دادند سر سفره پیش از همسرشان بنشینند. چنین رفتارهایی است که سبب ایجاد گره های عاطفی محکم و تربیت مؤثر فرزندان می شود. از بیانات رهبر انقلاب این است که میراث معنوی جامعه بوسیله زنان به نسل بعد منتقل می شود. پس مردی که می خواهد این میراث را حفظ کند، باید اهل محبت و تکریم همسرش باشد. این احترام شامل کارهای کوچک و به ظاهر بی ارزش است که در حقیقت بسیار باارزش و هویت بخش هستند.
برومندپور اشاره کرد: اگر مردی نتواند رابطه ای عاطفی و گرم با همسرش بوجود آورد، فشارهای زندگی بر دوش زن سنگینی می کند و رابطه زوجین مبتلا به اختلال می شود. زن کارمند یا زیردست شوهر نیست، بلکه شریک زندگی اوست. مرد قوام، کارگزار خانواده نیست بلکه ستون محکم آنست. در نهایت، مردی که برای نسل آینده خود نگران است، نباید در کوتاهی در سه چیز باشد:
تأمین رزق حلال برای خانواده
حفظ خانواده مانند یک دیوار مستحکم
مراقبت از فضای خانواده و ممانعت از ورود هر چیزی که نامطلوب است
بازگشت به تفسیر صحیح از قوامیت
وی در آخر تاکید کرد که برداشت های ناصحیح از مفاهیمی چون «قوامیت» زمینه ساز رفتارهای غلط در بعضی خانواده ها شده است. قرآن کریم هیچگاه اجازه تحکم و زورگویی به مرد نداده و شیوه پیامبر اسلام (ص) سرشار از محبت، احترام و تکریم زنان بوده است.
برومندپور همین طور اشاره کرد: شیعه تفسیر خود از قرآن را با محبت شروع می کند و مرد قوام، بدون مهرورزی و احترام، حقی برای فرمان دادن ندارد. این نه از سر احساسات فردی، بلکه دستور دین و خواست الهی است. امید است با بازخوانی صحیح مفاهیم دینی، نهاد خانواده در جامعه دینی، مستحکم تر و سالم تر شود.
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب