معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد

تصویب نظام نامه آموزش الكترونیكی

تصویب نظام نامه آموزش الكترونیكی

معاون آموزشی وزارت علوم از مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس های عملی به صورت حضوری اطلاع داد و اظهار داشت: امیدواریم با کاهش انتشار کرونا آزمون های ما هم به صورت حضوری برگزار گردد.


به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در همایش ملی یادگیری سیار که امروز به صورت مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به عملکرد دانشگاه ها در دوره انتشار کرونا ویروس اشاره نمود و اظهار داشت: در اوایل برخی فکر می کردند با یک هفته تعطیلی دانشگاه ها، مسئله حل می شود ولی پاندمی طولانی تر شد. فرصتی که آموزش الکترونیک برای کشور ما وجود آورد این بود که ما عملاً با تعطیلی جدی در آموزش رو به رو نشدیم و فقط در نیمه اول اسفندماه و نیمه دوم اسفندماه شاهد تعطیلی آموزش بودیم.
وی تصریح کرد: البته مقاومت هایی در بحث غیرحضوری شدن آموزش در بعضی لایه ها داشتیم اما در نهایت شاهد بودیم که از فرودین ماه به بعد آموزش مجازی در اغلب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ما ایجاد و جایگزین آموزش حضوری شد و توانست مشکل توقف آموزش در کشور را به خوبی حل کند.
معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: گزارشی در مورد تاثیر کرونا بر آموزش عالی در جهان حدود ۱۰ ماه گذشته انتشار یافته است که برپایه آن ۸۵ درصد دانشگاه ها در اروپا از آموزش غیرحضوری بهره برده بودند و ۱۲ درصد زیرساخت برای آموزش مجازی نداشتند ولی به سمت آن رفته بودند. سه درصد هم آموزششان را تعطیل کرده بودند. در آمریکا، سه درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند که پاندمی کرونا بر آموزش آنها تاثیر نداشته است. ۷۲ درصد از آموزش الکترونیک بهره برده بودند و ۲۳ درصد گفته بودند فعلاً زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری نداریم و می خواهیم جهت راه اندازی آن تلاش نماییم. ۳ درصد هم آموزش را تعطیل کرده بودند.
به قول خاکی صدیق، در آسیا و اقیانوسه هم یک درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند که پاندمی بر آموزش آنها تاثیر نداشته و ۶۰ درصد آموزش غیر حضوری داشتند و ۳۶ درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند زیرساخت را نداریم و ۳ درصد آموزش را کلاً تعطیل کرده بودند. در آفریقا ۳ درصد گفته بودند کرونا تأثیری بر آموزش آنها نداشته و ۲۹ درصد از آموزش غیرحضوری بهره برده بودند و ۴۳ درصد آموزش را متوقف کرده بودند ولی اعلام نموده بودند به سمت آموزش مجازی پیش می روند و ۲۴ درصد در کشورهای آفریقایی تعطیلی کامل داشتند.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: سیاست کلان وزارت علوم از همان اوایل اسفندماه با مشاوره با افراد متخصص و صاحب نظر این بود که به هیچ وجه نباید آموزش متوقف شود و به سمت آموزش غیرحضوری باید برویم. بنابراین به سمت اصلاح قوانین و انعطاف پذیری در آموزش رفتیم. به این صورت که اختیارات را به دانشگاه ها واگذار کردیم. توانمندسازی و فرهنگسازی در زمینه آموزش مجازی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. در واقع دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی توانستند نقش مسؤلیت اجتماعی خودشان را در این عرصه به خوبی ایفا کنند و اجازه ندهند که آموزش در کشور گرفتار بحران شود.
خاکی صدیق با اشاره به اینکه ۹۸ درصد کلاس های نظریه به صورت مجازی عرضه شد، اظهار داشت: ما در دو نوبت از دانشگاه ها درباره آموزش های الکترونیکی گزارش گیری کردیم که یکی نیمسال دوم ۹۸-۹۹ بود و دیگری اولین نیمسال ۹۹-۰۰ بود. ما از بیشتر از ۲۲۰ دانشگاه گزارش گرفتیم و از این تعداد بیشتر از ۷۸ دانشگاه ها دولتی بودند و بقیه مؤسسات غیردولتی همچون علمی کاربردی و فنی و حرفه ای و پیام نور. بیشتر از ۱ میلیون دانشجو در این گزارشها مشارکت داده شدند و عملکرد ۷۱ هزار هیأت علمی در این گزارش ها عرضه شده است.
وی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد کلاس های عملی، مجازی برگزار شد، اضافه کرد: بر اساس این گزارش ها بیشتر از ۹۸ درصد کلاس های نظریه های ما به صورت مجازی عرضه و بیشتر از ۷۷ درصد کلاس های عملی دانشگاه ها به صورت الکترونیکی در ترمی که گذشت، اجرا شده است. بر پایه آمارهای دریافتی کلاس های برخط با حضور همزمان استاد و دانشجو بیشتر از ۸۵ درصد از مجموعه ساعات رسمی کلاس ها را شامل می شده است.
به قول معاون آموزشی وزارت علوم، در حالیکه قبل اسفندماه آمار کلاس های برخط با حضور استاد و دانشجو به زیر ۲ درصد رسیده بود. بیشتر از ۹۷ درصد دانشجویان ما در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از آموزش های الکترونیکی بهره مند شوند. حدود ۷ درصد از دروسمان به صورت برون خط یا آف لاین برگزار شده است.
خاکی صدیق تصریح کرد: ما در دانشگاه ها به علت اهمیتی که رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات به بحث کیفیت در این حوزه می دهند، حدود ۵۸۰ نظرسنجی در طول نیم سالجاری داریم که یک آمار بسیار مفیدی برای مطالعه است. ما به مدیران دانشگاه ها و آموزش عالی خود افتخار نماییم که علیرغم تمام مشکلات همچون تحریم ها و مشکلات بودجه ای، توانستند بخشی از بودجه را به این قسمت هدایت کنند و کارشناسان را آموزش دهند و برنامه های توانمندسازی برای اساتید اجرایی کنند. امیدوارم این روند با نظام نامه آموزش الکترونیکی که اخیراً در شورای گسترش به تصویب رسید؛ ادامه یابد.
او در آخر از صدور مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس های عملی به صورت حضوری در ترم پیش رو اطلاع داد و اظهار داشت: امیدواریم با کاهش انتشار کرونا به سمت آزمون های حضوری برویم و کلاس های عملی را برگزار نماییم. ضمن اینکه هفته گذشته ستاد کرونا در پاسخ به وزارت علوم مجوز محدودی برای برگزاری کلاس های عملی و آزمایشگاهی داد.



1399/11/30
21:18:53
0.0 / 5
126
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
sunblog