معاون آموزشی وزارت علوم:

نگاه دانشگاهیان به آموزش الكترونیكی مثبت شده است

نگاه دانشگاهیان به آموزش الكترونیكی مثبت شده است

به گزارش بلاگ سان کرمانشاه به قول معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نگاه دانشگاهیان به آموزش های الکترونیکی مثبت شده است.


علی خاکی صدیق در مراسم افتتاحیه بیستمین دوره کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران که امروز(۱۹ خرداد) به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، بابیان این که آموزش عالی کشور طی سال های اخیر دستاوردهای بزرگی داشته، اظهارکرد: اگر به تمام پهنه کشور نگاه نماییم، می بینیم که آحاد جامعه در ایران به آموزش عالی دسترسی دارند و در هر استان یک و گاها دو دانشگاه جامع و تعدادی دانشگاه و موسسات آموزش عالی داریم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در تمامی زمینه ها و تخصص ها چه در حوزه آموزش های تخصصی و چه آموزش های مهارتی در دانشگاه های و موسسات آموزش عالی کشور تدریس صورت می گیرد و هر آموزش جدید تقاضا محوری که بخشی از جامعه، صنعت، دولت و بخش خصوصی به آن نیاز داشته باشد، به سرعت و باکیفیت راه اندازی می شود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: امروز می بینیم ده ها برنامه تقاضا محور از جانب بخش های مختلف به آموزش عالی کشور داده می شود تا بتواند بخشی از نیازهای کشور را حل کند.
وی یادآورشد: همینطور دانشگاه های ما در بعضی از برنامه ها و پژوهشها در مرزهای دانش هستند و تلاش دارند تا بتوانند به ارتقاء علمی کشور کمک کنند که در این بخش هم دانشگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند.
خاکی صدیق اضافه کرد: رتبه های خیلی خوب جهانی در چاپ مقاله داریم و در رشد تولیدات علمی هم وضعیت کشور بگونه ای است که نشان دهنده عملکرد موفق نظام آموزش عالی است.
وی در ادامه به ورود ادبیات دانشگاه فناور و کارآفرین به دانشگاه های کشور طی یک دهه گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند که این گفتمان مدت زمان زیادی نیست که به آموزش عالی ما وارد شده، اما در این زمان مراکز در رابطه با فناوری و کارآفرینی خوبی درتمامی دانشگاه های کشور راه اندازی شده و در چارچوب دانشکده ها، پژوهشکده ها، مراکز رشد و فناوری، پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان فعالیت می نمایند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در نظام های رتبه بندی بین المللی هم برخی از دانشگاه های ما جایگاه های خوبی دارند که نشان داده است دانشگاه های ما در آن حوزه هم خوب عمل کرده اند.
وی تصریح کرد: به صورت کلی در کشورمان به یک زیست بوم فناوری دست پیدا کرده ایم که کشور را در مقابل تهدیدها مقاوم می کند و این زیست بوم فناوری از آموزش شروع شده و به پژوهش، فناوری، تبدیل فناوری به ثروت و حتی خدمات فرامرزی رسیده است.
خاکی صدیق یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه های کشور را نقش آنها در مقابله با شیوع بیماری کرونا دانست و اضافه کرد: اسفند سال 1398 که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، در کشور برای مواجه و مقابله با این بحران هیچ گونه آموزشی ندیده بودیم، با این وجود همه بسیج شدند تا این بحران را مدیریت کنند و الان به اذعان بسیاری ایران جزو کشورهای موفق در برخورد با این بیماری بوده که بخشی از این موفقیت به کارهایی بر می گردد که در دانشگاه ها انجام شد.
وی افزود: فعالیتهای پژوهشی و فناوری که در دانشگاه ها و شرکتهای وابسته به آنها صورت گرفت و حجم محصولاتی که در این زمان توسط دانشگاه ها عرضه شد، حیرت آور و تحسین برانگیز است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در این زمان فعالیتهای شبانه روزی صورت گرفت تا مسائل در ارتباط با ویروس کرونا و پخش آن در جامعه حل شود. این که باوجود تحریم های دشمنان توانستیم یکسری از ملزومات اولیه مقابله با بیماری را تهیه نماییم، اتفاق کمی نبود و این حاصل تلاش خیلی از محققان و پژوهشگران بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه ها بود.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به عملکرد آموزش عالی در این عرصه نمره بدهیم، برپایه آمارها و اطلاعات و خروجی داده و محصولاتی که برای حل مشکلات داشته ایم، میتوان نمره خوبی داد.
وی در ادامه به وضعیت آموزش دانشجویان در مدت شیوع بیماری کرونا هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرد، در دو راهی ادامه آموزش ها و یا تعطیلی آن قرار گرفتیم، چونکه اولویت آموزش عالی کشور، حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها بود، ازاین رو یا باید مانند خیلی از کشورهای دنیا آموزش را تعطیل می کردیم و یا این که به شکل دیگری ادامه بدهیم.
وی افزود: باوجود این که اغلب دانشگاه ها زیرساخت های لازم را نداشتند، اساتید آموزش موردنیاز را ندیده بودند و کارشناسانی هم که بخواهند آموزش الکترونیک را مدیریت کنند، نداشتیم، با همتی که خانواده آموزش عالی کشور داشت، ظرف مدت دو تا سه ماه پس از انتشار کرونا در 80 تا 90 درصد دانشگاه های کشور زیرساخت های لازم فراهم گردید.
خاکی صدیق اذعان کرد: البته در ترم اول برپایه بررسی ها و نظرسنجی ها آموزش های الکترونیک کیفیت و استاندارد لازم را نداشت، اما در بهمن 99 که آخرین نظر سنجی را انجام دادیم، شاهد یک تغییر رویکرد بین خیلی از دانشگاهیان نسبت به نظرسنجی اردییهشت 99 بودیم و اغلب کسانی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند معتقد بودند که این نوع از آموزش ها خوب است و می تواند در ارتقاء کیفیت آموزش عالی مفید باشد و نباید این شیوه را در پساکرونا هم رها کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مهم ترین چالش های پیش روی آموزش عالی کشور پرداخت و با اشاره به اینکه کلیدی ترین این چالش ها مقوله کیفیت است، اضافه کرد: هرچند طی سال های گذشته در بحث کمیت آموزش عالی موفق بوده ایم، اما در بحث کیفیت آن مشکلات جدی داریم.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: پدیده ای که در ایران رخ داده، گسست کیفیت در سطوح مختلف آموزش عالی است، یعنی باوجود این که دانشگاه هایی داریم که کیفیت آموزش و پژوهش در آنها به نحو خوبی عرضه می شود و با استاندارد های بین المللی همراه می باشد، اما در مقابل دانشگاه هایی هم داریم که این کیفیت را ندارند.
وی تصریح کرد: به جهت اینکه بتوانیم چالش کیفیت را در آموزش عالی حل نماییم، برنامه هایی همچون ساماندهی ظرفیت پذیرش ها، توجه به آموزش الکترونیک در پساکرونا و تغییر در قوانین را در دستور کار قرار داده ایم.
خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به مبحث برگزاری این کنفرانس به همت گروه مهندسی برق دانشگاه رازی، به نقش مهندسین در مقابله با بیماری کرونا پرداخت و اظهار داشت: سیستم های مهندسی در مقابله با بحران کرونا نقش کلیدی داشته اند.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه هنوز حوزه های دیگری هست که جای کار دارد و مهندسین ما می توانند به آن ورود کنند، اضافه کرد: باید با اعتماد بنفس، امید به آینده و تلاش و تسلیم نشدن گام برداشت و در جوزه های صنعت برق، نفت، پتروشیمی و مخابرات کارهای خوبی را انجام داد.





منبع:

1400/03/21
12:33:33
0.0 / 5
189
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
sunblog