دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

تصویب رشته كارشناسی ارشد روابط عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی

به گزارش بلاگ سان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب رشته کارشناسی ارشد روابط عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آگاهی داد و اظهار داشت: روابط عمومی و امور اجتماعی، روابط عمومی و امور بین الملل، روابط عمومی و امور فرهنگی، روابط عمومی و صنعت و تجاری و روابط عمومی و رسانه های اجتماعی ۵ گرایش این رشته است.

تصویب رشته كارشناسی ارشد روابط عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی، اظهار داشت: روابط عمومی در زمان زندگی می کند و دانش فهم زمانه است. زبان موفقیت و عدم موفقیت سیاست های اجتماعی در این است که چقدر در زمان زندگی می کنیم؛ هرچقدر در زمان زندگی نماییم به همان میزان همزیستی مسالمت آمیز و فهم اجتماعی منتهی به درک متقابل عمیق تر است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: روح کلی روابط عمومی در مفهوم ساده درک و احترام همگان است. بنابراین روابط عمومی دانش بهره مندی از همه ظرفیت های فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه ای است. به تعبیری روابط عمومی، انسان است بنابراین موجودیت معطوف به عاطفه، شناسایی و توسعه ارتباطات دارد. از منظر فناوری های نو، روابط عمومی صنعتی است که تلاش می کند با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این ارتباط با همگان را تأمین کند.
روابط عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: روابط عمومی دانش پرکردن خلأ است. خلأ ندانستن، به حساب نیاوردن و ندیدن در سازمان، واحد یا حتی خانواده. در واقع خلأ جایی است که ارتباط برقرار نمی گردد و ارتباط گر و ارتباط گیر در یک کانال قرار نمی گیرند. بدین جهت روابط عمومی امکان و ظرفیت در یک استمرار پایدار می باشد. روابط عمومی ها معمولاً ًروابط عمومی لحظه اند، روابط عمومی روز هستند و روابط عمومی رویداد، نه روابط عمومی استمرار.
دکتر عاملی اضافه کرد: آرمان روابط عمومی تقویت حس عضویت ذینفعان و عرضه خدمت دوست داشتنی است. در واقع روابط عمومی وقتی مجهز به هوش مصنوعی می شود ماشین عاطفه، احترام و عشق است و صنعت حس داشتن است. روابط عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است؛ بنابراین فقط به جامعه ذینغعان سازمانی یا واحد مرتبط نیست بلکه به همسایگان، محیط زیست و پیرامون خود مسئولیت دارد.
عضو شورایعالی فضای مجازی با تاکید بر نسل پنجم فناوری های نو اظهار داشت: کامپیوتر های نسل پنجم به دنبال ایجاد نظام گسترده محاسباتی موازی در یک منطق فازی هستند و خدمات خویش را عرضه می دهند و این ابر رایانه ها با نگاه به توسعه هوش مصنوعی ساخته شده اند. وقتی کامپیوتر بزرگ اولیه (Mainframe computer) در فیلادلفیا ساخته شد ۵هزار لامپ در کامپیوتر کار می کرد و برق فیلادلفیا را تحت تاثیر قرار می داد؛ اما هم اکنون به گوشی تلفن های همراه منتقل شده و کارکردهای آن بیشتر، متنوع تر، پرسرعت تر و با قابلیت دسترسی همگانی شده است.
عاملی اظهار داشت: نسل جدید کامپیوتر ها به منطق انسانی و زبان برنامه ریزی پرولوگ نزدیک تر شده اند و از انسان بهره برده اند. زبان پرولوگ نزدیک به منطق رفتاری انسان است و تلاش می کند که از انسان بیاموزد؛ بنابراین منطق فازی، همان نسبیت، انشعاب و انعطافی که در انسان وجود دارد را در زبان پرولوگ مدنظر قرار می دهد؛ برخلاف نظام برنامه ریزی لیسپ که صنعتی است. در نظام پرولوگ مهم می باشد که به چه کسی خدمات می دهد. مبنای رتبه بندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیت های دیگر برپایه هوش مصنوعی شکل می گیرد.
وی ضمن اشاره به کتاب در دست انتشار «دانشنامه اصطلاحات فضای مجازی» در دانشگاه تهران اظهار داشت: پنج نوع وب داشته ایم. وب ۱ بیشتر دیدن اطلاعات است و بیشتر دیدن کاتالوگ بود. وب ۲ به سمت تعامل و ارتباطات رفت و شبکه های اجتماعی و خرید و ویکی ها در آن عنوان شد. وب ۳ به سمت وب زمینه ای رفت و زمینه های هوش مصنوعی در جستجو و خرید هوشمند و واسطه کاربری هوشمند به وجود آمد، مانند آگهی هایی محیطی که برپایه حوزه جستجوی فرد و علایق فرد ارسال می شدند. وب ۴ به سمت اینترنت همه پدیده ها رفت و از وب ۵ هم تعبیر به وب یکپارچه و وب افکار می شود؛ اینجا هوش جمعی معنا پیدا کرد. این وب یک انسان را نمایندگی نمی کند بلکه میلیاردها انسان را نمایندگی می کند و هوش جمعی همه جهان را در بر می گیرد و توانش جمعی بوجود می آورد.
استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به دسته بندی نیلسون از این ۵ وب در سه عرصه کسب و کار، ارتباطات و سرگرمی ها اضافه کرد: هوش مصنوعی برخاسته از دوره خوارزمی و الگوریتم است اما در دوران جدید جان مک کارتی آنرا به کار گرفت و در معنای تکنولوژی جدید خود یک نماد پیشرفتگی شد.
عاملی افزود: مبنای رتبه بندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیت های دیگر برپایه هوش مصنوعی شکل می گیرد؛ بنابراین در رقابت های جهانی باید با هوش مصنوعی مبتنی بر داده های بسیار در مقابل رقیب ایستادگی کرد نه با هوش انسانی. هوش مصنوعی دارای سطوحی است. در سطحی مانند سیستمی است که شبیه انسان فکر می کند و سطحی دیگر شبیه انسان عمل می کند مانند رفتارهایی که در بانکداری الکترونیک دارد و مانند انسان رفتار کرده و دریافت و پرداخت صورت می گیرد. در سطحی فکر کردن و قابلیت های ذهنی مانند انسان است؛ همینطور در سحطی به صورت منطقی عمل می کنند و در سطحی دیگر هوش مصنوعی سیستم هایی هستند که هم فکر و هم عمل می کنند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به سهم هوش مصنوعی در تولید ناخالص جهان اظهار داشت: کسب و کار هوش مصنوعی در دنیا روز به روز درحال بزرگ شدن است. برپایه گزارش گاردنر در سال ۲۰۱۹ در پیمایشی که صورت گرفته از بیشتر از ۳۰۰۰ مدیراجرایی در ۸۹ کشور، تعداد شرکت هایی که در چهار سال قبل از هوش مصنوعی استفاده کردند ۲۷۰ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: آمار سال ۲۰۱۷ می گوید میزان سرمایه گذاری در این عرصه 39/5 میلیارد دلار بوده ولی کارکرد ناخالصی که داشته از مرز ۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ گذشته است و پیشبینی می شود که ۱۵ بیلیون دلار را به خود اختصاص دهد. از ۳۰ شرکت اصلی هوش مصنوعی ۲۶ شرکت متعلق به بخش خصوصی است و بخش خصوصی عامل اصلی رشد هوش مصنوعی است.
دکتر عاملی ضمن اشاره به انواع کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت، قوانین و مقررات، حکمرانی، تحقیق و توسعه، اشتغال، امنیت، مدیریت دولتی، فرهنگ، اخلاق، کسب و کار، محیط زیست و امثالهم به ۵ کارکرد مهم هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: هوش مصنوعی روابط عمومی یادگیری ماشینی را مبتنی بر داده های موجود خلق می کند؛ بنابراین برپایه داده ها یادگیری دارد و بازخورد می دهد. نمونه ساده آن تشخیص اخبار جعلی یا درست است که با استفاده از شناخت منبع اخبار می تواند به جعلی بودن اخبار برسد یا تشخیص عضو یا غیرعضو در سازمان را انجام دهد.
روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر و روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: روابط عمومی برنامه ریزی منطقی، نظام تصمیم گیری بدون اجبار رفتار اضافی را ترسیم می کند. زایده های رفتاری و فرآیندهای دیوانسالاری زاید را حذف می کند و مزاحمت های روی دوش ذینفع را می کاهد.
وی به دیگر کارکردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: روابط عمومی فازی به معنای شناور بودن و منعطف بودن است.
به نقل از ایشان، منطق فازی منطق صفر و یک را به هم زده و تنوعی از رفتارهای بین صفر و یک را بررسی می کند. این که فرد می تواند یا نمی تواند مطرح نیست و تدرج های بسیاری در این میان مطرح می شود. هوش مصنوعی مبتنی بر منطق فازی است. همینطور در روابط عمومی استدلال احتمالاتی که مبتنی بر منطق ریاضی و استقرائی است مدلی را برمصادیق مختلف تطبیق داده و طبقه بندی کرده و برپایه آن قیاس ها را صورت داده و تطبیق جز به کل انجام می دهد. آخرین کارکرد آن هم جنبه هستی شناسانه است؛ ظرفیت هستی شناسانه که از روش های هستی شناسانه مبتنی بر درک معانی و شبکه های ارتباطی آنها در مصادیق متنوع و متفاوت ظهور کرده و نمایندگی می کند.
دکتر عاملی در نتیجه گیری این بحث اظهار داشت: روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر. روز جهانی ارتباطات سال جاری برپایه پیشنهاد پاپ به «بیا و ببین» (come & see) نامگذاری شد. این منطق متعلق به همه ادیان الهی است، یعنی حس نزدیک داشتن در کنار پدیده، یعنی در کنار دیگران بودن با تمام وجود. روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند. ما باید جامعه با در جامعه بودن و با مردم بودن درک نماییم و روابط عمومی یعنی در میدان و در کنار دیگران بودن است. آیا سختی های کارگری، مشکلات پرستاری و التهابات بیماران درگیر با بیماری کرونا را درک می کنیم؟ بر اساس بیا و ببین که ماجرا چیست؟ حوزه دیگری از روابط عمومی تعریف می شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مهم شکل گیری تفکر همدردی انسان ها با استفاده از فناوری است، فناوری ها به زبان انسان در می آیند، هرچند برخی مواقع برای سلطه طراحی می شوند؛ اما نسل پنجم روابط عمومی در کنار فناوری نسل پنج، الهام بخش نوآوری و کارآمدی است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد به بعضی از برنامه های انتخاباتی اظهار داشت: انتظار داشتیم کاندیداهای محترم ریاست جمهوری توفیقات این ۴۲ سال جمهوری اسلامی ایران را که این همه زیرساخت برای آسایش مردم فراهم نمود برجسته و بیان می کردند. مهم ترین دستاورد ما انقلاب اسلامی و استقلال جمهوری اسلامی است که در این سطح بسیار از کشورهای جهان، قرار ندارد. پیشرفت های زیربنایی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات، کشاورزی پویا و توسعه بخش خصوصی دانش بنیان را حداقل اشاره ای می کردند.
وی ضمن اشاره به وضعیت کارتن خواب ها و آواره ها در بعضی کشورهای پیشرفته اظهار داشت: حتما نقد و مشکل و کاستی وجود دارد اما نباید بخاطر رأی آوردن مردم را ناامید کرد و نباید سنگی جلوی پا گذاشت که دیگر نتوان حرکت کرد. باید شرایط بگونه ای باشد که از بامداد که کارها را شروع می نماییم با امید وارد شویم. بالابردن توقعات اجتماعی جامعه یک خطای راهبردی است.
به قول عاملی، امروزه در دنیا به منظور زندگی، تلاش باکیفیت و سرسختانه و کار همراه با مسئولیت اجتماعی دارند که باعث زندگی باکیفیت می شود. امیدواریم آینده ای به مراتب درخشان تر در دوره بعد داشته باشیم و خط رشد و پیشرفت کشور عزیزمان رو به پیشرفت و رشد معطوف به کاهش مسائل و تأمین آسایش باشد.
دکتر عاملی به دست اندرکاران روابط عمومی خبر خوشی هم اعلام نمود: رشته کارشناسی ارشد روابط عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که دارای ۵ گرایش است؛ روابط عمومی و امور اجتماعی، روابط عمومی و امور بین الملل، روابط عمومی و امور فرهنگی، روابط عمومی و صنعت و بازرگانی و روابط عمومی و رسانه های اجتماعی که توسط دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد شده بود که بعد از این تصویب، تمامی دانشگاه های کشور می توانند برای اجرا، تقاضا دهند.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب های «روابط عمومی ۸ ثانیه ای» و «مدیریت گردهمایی» از برخی مدیران برتر در حوزه روابط عمومی سازمان ها و شرکتهای دولتی و خصوصی تقدیر به عمل آمد.




منبع:

1400/03/25
22:24:09
0.0 / 5
403
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
sunblog