رئیس دانشگاه تهران:

واکسیناسیون، آموزش حضوری را ضمانت نمی کند

بلاگ سان: رییس دانشگاه تهران از شروع واکسیناسیون دانشجویان دکتری این دانشگاه از هفته جاری آگاهی داد و اظهار داشت: آموزش حضوری ما در دانشگاه تهران از مهر امسال با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی شروع خواهد شد و به اعتقاد من دانشجویان کارشناسی تا آبان آموزش حضوری نخواهند داشت.

واکسیناسیون، آموزش حضوری را ضمانت نمی کند
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در نشست خبری که بمنظور تشریح کارهای دانشگاه تهران طی دو سال شیوع ویروس کرونا ویروس برگزار شد، با اعلان اینکه دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳ هزار نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه در خوابگاه ها مستقر هستند.
وی در ادامه از شروع واکسیناسیون دانشجویان دکتری از هفته جاری آگاهی داد و اشاره کرد: امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد حضور این دانشجویان در دانشگاه باشیم.
رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد: منتظر هستیم واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی نیز توسط وزارت بهداشت شروع شود. بااینکه انجام واکسیناسیون شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه را ضمانت نمی کند، اما در مورد آموزش حضوری دانشجویان باتوجه به شرایط جامعه تصمیم گیری خواهیم کرد.
نیلی، پروسه واکسیناسیون دانشگاهیان را تابع شرایط و تامین واکسن در کشور دانست و اظهار داشت: ما در باشگاه دانش آموزی دانشگاه، واکسیناسیون را شروع کردیم و لاین های بیشتری را برای این مورد تامین می نماییم تا واکسیناسیون کارمندان و اساتید به اتمام برسد. همانطور که عنوان شد واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان دکتری مستقر در خوابگاه از هفته جاری شروع می شود و دانشجویان شهرستانی در شهر خود واکسینه می شوند.
وی اشاره کرد: اگر واکسن مورد نیاز تامین گردد ما این امکان را داریم کارهای خودرا عرصه واکسیناسیون گسترش بدهیم اما زمان واکسیناسیون بستگی به تامین واکسن و اقدامات وزارت بهداشت دارد. همین طور هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت در اختیار ما بگذارد استفاده خواهیم کرد، در ابن راستا تا حالا واکسن سینوفارم و برکت را در اختیار ما قرار دادند و مانیز آنها را به دانشجویان ارائه کرده ایم، بدین سبب ما در این بخش تصمیم گیر نیستیم.
دکتر نیلی اشاره کرد: اولویت ما در دانشگاه تهران شروع آموزش حضوری دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است بمحض اتمام واکسیناسیون آماده پذیرش دانشجویان در خوابگاه ها هستیم، دوست داریم دانشجویان جدیدالورود نیز دانشگاه را حتی بصورت سمبلیک تجربه کنند اما هنوز امکان این کار را نداریم.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: البته ستادی برای شروع سال تحصیلی در دانشگاه شکل گرفته و اگر بتوانیم به شکل نمادین برخی از دانشحویان جدیدالورود را به دانشگاه دعوت خواهیم کرد؛ بدین سبب متناسب با شرایط کشور میزبان دانشجویان خواهیم بود.
رئیس دانشگاه تهران با اعلان اینکه آموزش الکترونیک قسمتی از آموزش این دانشگاه شده است، اظهار داشت: این که چه میزان از کلاس ها به شکل حضوری و چه تعداد ارائه دورس به شکل الکترونیکی باشد را منوط به بررسی نظر اساتید گذاشتیم. اما این که در مهر امسال قسمتی از آموزش ما حضوری و بخشی نیز به شکل الکترونیک باشد؛ قطعی است. بدین سبب اگر امکان آموزش حضوری فراهم گردد از مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود آموزش حضوری کارشناسی دیرتر از مهر و آبان خواهد بود.
رئیس دانشگاه تهران همین طور شیوع ویروس کرونا ویروس را یکی از با اهمیت ترین چالش های دو سال اخیر دانشگاه ها همچون دانشگاه تهران دانست و اظهار داشت: بااینکه در حقیقت چالش بزرگی با شیوع ویروس کرونا در جامعه به وجود آمد اما در کنار آن فرصتی نیز برای دانشگاه ها و مراکز علمی فراهم نمود تا ما بتوانیم بر طبق آن، این چالش را به فرصت تبدیل نماییم و استفاده مطلوبی از شرایط داشته باشیم.
دکتر نیلی تاکید کرد: ما دراین زمینه ابتدا کوشیدیم تبعات منفی شیوع ویروس کرونا در دانشگاه را به حداقل برسانیم و نخستین نقشی که دانشگاه می تواند دراین زمینه ایفا کند استفاده از دانش، علم و تخصص خود برای مبارزه با کرونا بود در نتیجه کوشیدیم با تشکیل کارگروه هایی مشترک از حوزه های تخصصی مختلف خود به همراه دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دانشگاه های کشور به موضوع درمان، تشخیص و واکسن ورود پیدا نماییم و اقداماتی را انجام بدهیم.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: البته من همیشه این نقد را داشتم که ما در کشور به شکل متمرکزتر و هماهنگ تر می توانستیم از منظر علمی و تخصصی مبارزه با این ویروس را دنبال نماییم و حوزه هایی از دانشگاه ها کمتر مورد استفاده قرار گرفت در صورتیکه می توانستیم اثرات منفی و جنبی این پدیده را کاهش دهیم چونکه این ویروس فقط یک امر بهداشتی و درمانی نیست و یک موضوع اجتماعی و اقتصادیست و همه ارکان جامعه را تحت تأثیر قرار داد و این ظرفیت ها در دانشگاه ها بود که از حوزه های دیگر نیز به کمک کشور بیاید.
وی از تشکیل کارگروه های اقتصادی، اجتماعی و... در این دانشگاه برای مقابله با کروناویروس آگاهی داد و اظهار داشت: ما اقدامات خودرا در قالب خوشه های مشترکی که بوسیله دانشگاه های بزرگ تشکیل داده بودیم، انجام دادیم و نتایج آنرا به مسئولان کشور منعکس کردیم.
دکتر نیلی تاکید کرد: در وضعیت شروع کرونا ما باید به بحث های آموزش و پژوهش توجه ویژه ای می کردیم و خوشحالیم که در زمینه آموزش حدودا از لحاظ کیفیت و کمیت عقب افتادگی در دانشگاه نداریم بااینکه ارزیابی مباحث کیفی هنوز زود است اما با نظرخواهی از صحبت های دانشجویان خوشبختانه از لحاظ محتوای آموزشی، دانشگاه بطور کامل پوشش داده شد و اگر در ماه های اول شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی از نظر زیرساخت ها و امکانات بود امروز اساتید، دانشجویان و کارمندان ما کاملا به این حوزه مسلط هستند و همه برنامه های دانشگاه در زمان خود و با برنامه مشخص اجرائی شد.
رئیس دانشگاه تهران با اعلان اینکه همچنان بر ضعف آموزش حضوری بر یادگیری تاکید داریم، اظهار داشت: امیدواریم این فرصت فراهم گردد تا همه دانشجویان بتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. بااینکه از همان شروع کوشیدیم برخی از دانشجویانی که می توانستند بر طبق پروتکل در دانشگاه حضور پیدا کنند شرایط را برای حضور فراهم کردیم و همانطور که عنوان شد برخی از دانشجویان در خوابگاه ها مستقر هستند و برنامه های خودرا دنبال نمودند و دانشجویانی هم بوسیله امکانات مجازی کارهای پژوهشی و آموزشی خودرا پیگیری کردند و ما هر بار بعد از بروز هر موجی از کرونا کوشیدیم تعداد بیشتری از دانشجویان را در خوابگاه ها پذیرش کردیم و هم اکنون واکسیناسیون اساتید و کارکنان در دانشگاه ها شروع شده است.
وی همین طور با اعلان اینکه دانشگاه تهران عقب افتادگی در زمینه کارهای پژوهشی خود نداشت، اظهار داشت: آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه تهران در دوره شیوع ویروس کرونا فعال بود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانستند با رعایت پروتکل ها در این مراکز حضور پیدا کنند و در زمینه نوآوری و فناوری نیز توانستیم از این فرصت برای ارتقای آن استفاده نمائیم و برای تبدیل کارهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان و فناوری کوشش های بسیاری انجام شد.
دکتر نیلی همین طور به کارهای دانشگاه تهران در زمینه خوابگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: کیفیت خوابگاه های ما در سطح شهر مطلوب نبود به همین جهت به بازسازی و تعمیر این خوابگاه ها پرداختیم و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای خوابگاهی ما که اکثرا در سطح شهر هستند بازسازی و نوسازی شدند.
وی همین طور از افتتاح خوابگاهی با فضای ۳۳۰۰ مترمربعی آگاهی داد و اظهار داشت: این خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت طی چند روز گذشته راه اندازی شد ودر چند روز آینده نیز شاهد افتتاح خوابگاهی ۶۰۰۰ مترمربعی با ظرفیت ۲۹۵ تخت که قسمتی از آن توسط اعتبارات دانشگاه تامین شده است، افتتاح می گردد و در زمینه خوابگاه تا حدی که منابع دانشگاه اجازه می داد کارهای خوبی صورت گرفته است.
دکتر نیلی تاکید کرد: در این دوره شیوع کروناویروس باوجود صدماتی که همه کشور از جنبه های مختلف متحمل شد، دانشگاه اهتمام کرد وظایف خودرا در شئون مختلف انجام دهد و امیدواریم هر چه زودتر با تمهیداتی که به کار گرفته خواهد شد به روزهای عادی برگردیم.
رئیس دانشگاه تهران از اجرای برنامه دو وجهی این دانشگاه برای دانشجویان دوره کارشناسی آگاهی داد و اظهار داشت: بر طبق این برنامه دانشجویان می توانند ۲۰ واحد از واحدهای خودرا از رشته های غیر از رشته خود انتخاب کنند و ما احساس کردیم ممکنست دانشجویان علاوه بر رشته تخصصی خود به رشته های دیگر نیز علاقمند باشند. بطورمثال یک دانشجویی که رشته تحصیلی او مهندسی کامپیوتر است می تواند ۲۰ واحد از رشته درس ادبیات را انتخاب نماید و ما به شکلی آن ۲۰ واحد را انتخاب کردیم که فرد بتواند حداقل های لازم را درباب آن رشته کسب کند.
وی تاکید کرد: من فکر می کنم وقتی چنین دانشجویانی در دانشگاه تهران تربیت شوند انتظار دارد در دوره کارشناسی ارشد نیز این فرصت را داشته باشد تا از بین رشته فرعی و اصلی خود یک رشته دیگر را برای تحصیل انتخاب نماید، بدین سبب نظر دانشگاه تهران این است که دانشجویان بتوانند در رشته هایی غیر رشته تحصیل نیز حق انتخاب در دوره کارشناسی ارشد داشته باشند اما ممکنست در عین حال در بعضی رشته ها این امکان دانشجو را با مشکلاتی مواجه کند. بطورمثال تغییر رشته از علوم انسانی به علوم تجربی یا ریاضی مشکلاتی را به وجود می آورد و دانشجو با مشکلاتی مواجه می شود اما در رشته های علوم انسانی تغییر رشته باید امکان پذیر باشد.
دکتر نیلی تاکید کرد: پیشنهاد ممنوعیت تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد مصوب نشد و در وزارت علوم بررسی خواهد شد بدین سبب فعلا چنین مقرراتی وجود ندارد و امیدوارم با نظر کارشناسی بررسی دقیق تری دراین زمینه صورت بگیرد ولی در کل ما موافق هستیم که به دانشجو اجازه بدهیم در دوره کارشناسی ارشد یک دفعه دیگر برای رشته تحصیلی خود تصمیم بگیرد و متناسب با نیاز، مهارت و توانمندی خود رشته مورد نظر را انتخاب نماید.




منبع:

1400/05/18
10:24:16
0.0 / 5
531
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , برنامه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
sunblog