در گزارش بلاگ سان مطرح شد؛

ضرورت حضور فعال ستاد ملی زن و خانواده

به گزارش بلاگ سان مدیر شبکه ایران_ زنان اظهار داشت: متاسفانه مشکلات زنان و خانواده بر روی زمین مانده است و ستاد ملی زن و خانواده بعنوان یک هیئت ویژه برای زنان باید حضور فعال تری داشته باشد.

ضرورت حضور فعال ستاد ملی زن و خانواده

توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران-زنان در گفت و گو با خبرنگار مهر درمورد اهمیت فعالیت موثر ستادی مستقل برای توانمندسازی و حل مسائل و مشکلات زنان و خانواده اظهار داشت: در حوزه زن و خانواده مبحث اصلی که ذهن ها را به خود جلب می کند و سبب می شود که طرح ها و اقداماتی شکل گیرد این است که مسائل و مشکلات زنان و خانواده بر روی زمین مانده است؛ البته جریانات فکری مختلف باتوجه به موضوعات متفاوت می توانند از زوایای مختلف به این مسائل نگاه کنند و هرکس به موضوعی بپردازد اما متاسفانه حقیقت این است که مسائل زنان و خانواده همچنان حل نشده باقی مانده است و تکثیر می شود و از شکلی به شکل دیگر در می آید.
مدیر شبکه ایران- زنان اضافه کرد: بحث اأسیس وزارت خانواده مدت هاست که مطرح گردیده است و مطرح کنندگان با ذهنیتی قائل به این مساله هستند که اگر وزارت خانه ای داشته باشیم می توانیم به شکل متمرکز و بهتری بر روی این مسائل و مشکلات کار نماییم.
وی بیان نمود: به علت این که مشکلات در این عرصه بر روی زمین مانده است تصور می شود که ساختار فشل است، البته ساختار به نحو امروزی که رئیس جمهور یک معاون داشته باشد و بعد در وزارت خانه ها و دستگاه ها مشاوران امور زنان و خانواده باشند و بازوهای اجرایی معاون در وزارت خانه ها باشند با ضعف مواجهه خواهد بود، راه رفته و عملکرد این سه دهه گذشته نیاز به بررسی و صدمه شناسی و بازسازی دارد.
ولی مراد اظهار نمود: همانگونه که در این سی سال مشاهده شد معاون رئیس جمهور نتوانسته مأموریت، نقش و وظایف خودش را به درستی تعریف کند و وزارت خانه و دستگاه ها را بر همان اساس تقویت کند ازاین رو معاونت که یک جایگاه ستادی است به صورت صف ورود کرده است و گفته شده که ناظرانی را بر اجرای طرح داشته ایم اما این طرح ها باید ارزیابی شوند که اصلاً نه امکانات نظارت دارد نه امکانات ارزیابی!
وی بیان نمود: در این سه دهه به صورت کلی معاونت وارد فضا و جایگاه صف شده است و با عنایت به نقصها و اشکالاتی که وجود داشته است طرح وزارت خانه خانواده مطرح گردیده است.
ولی مراد اظهار داشت: متاسفانه ستاد ملی زن و خانواده هشت سال است که عملاً تعطیل بوده است و حضور فعال نداشته است؛ با این که در قانون ششم توسعه جلسات مستمر ستاد را خواسته است این جلسات تشکیل نشده باقی مانده اند؛ این بی توجهی سبب شده که چاره ای مثل وزارت خانه خانواده پیگیری شود اما یک سوال مهم وجود دارد و آن این است که ما وزارت خانه خانواده را برای چه می خواهیم، وقتی که ما هیئت دولت ویژه برای زنان و خانواده داریم؟
وی خاطرنشان کرد: ستاد ملی زن و خانواده یک هیئت دولت ویژه برای زنان و خانواده است، بدین شکل که ریاست آن با رئیس جمهور است و معاون اول آن در این ستاد حضور دارد و دبیر این ستاد با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است همینطور تعدادی از وزارت خانه ها که با حوزه زنان مرتبط هستند مثل وزارت کشور، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و غیره در این ستاد هستند ازاین رو کم کاری برای عدم حل مسائل زنان از جای دیگری است.
مدیر شبکه ایران- زنان تصریح کرد: اگر مشکلات زنان و خانواده بر روی زمین مانده است به این علت است که دولت های یازدهم و دوازدهم این ستاد را در جهت مأموریت های تعریف شده اش فعال نکردند و حتی مغایر قانون هم عمل کردند، چونکه در قانون ششم توسعه هم آمده است که جلسات ستاد باید مستمر تشکیل گردد و شاخصهای عدالت جنسیتی در ستاد تصویب شود اما این قوانین را دور زدند.
وی اظهار نمود: در این ستاد قوه قضاییه، فراکسیون زنان مجلس و کارشناسان حضور دارند و دقیقاً بالاتر از همه هیئت وزیران ویژه هستند به بیان دیگر یک مجموعه عالی با جایگاه قانونی اما باآنکه ما این گنجینه را برای رفع مشکلات زنان داریم ولی مشکلات همچنان روی زمین مانده است.
ولی مراد ضمن اشاره به این که ما باید ستاد ملی زن و خانواده را با حضوری پررنگ به میدان بیاوریم اظهار داشت: بدیهی است که حل مسائل و مشکلات زنان وابسته به اجرای قوانین است، ازاین رو باید ستاد ملی زن و خانواده را با حضوری پررنگ به میدان بیاوریم.
وی اضافه کرد: هم اکنون مسائل و مشکلات زیادی همچون مساله ازدواج جوانان، مساله سلامت و امنیت داخل خانواده و پیشگیری از صدمه دیدیگی زوجین را داریم که باید به هریک از آنها به صورت جداگانه ای پرداخت اما برای حل آنها نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم چونکه در مساله زندگی جوانان مسائلی مثل اشتغال و مسکن هم مهم هستند.
ولی مراد اظهار داشت: ستاد ملی زن و خانواده یک هیئت ویژه برای زنان است و باید حضوری فعال داشته باشد که بتواند طرح ها و پروژه هایی را که معاونت دنبال می کند اجرایی کند.
وی اظهار نمود: هم اکنون مجلس طرحی را با عنوان وزارت خانه امور اجتماعی خانواده و امور جوانان مطرح کرده است اما آیا میتوان برای همه این موضوعات یک مأموریت کلی تعریف کرد؟ طبیعتاً این کار انجام نشدنی است چونکه هرکدام از این مسائل یک بحث مجزا هستند.
مدیر شبکه ایران- زنان تصریح کرد: متاسفانه مساله جوانان که زیرمجموعه وزارت جوانان است تقلیل جایگاه پیدا کرده و جوانان را فقط با ورزش دیده که این خود ناشی از نقص است اما در مورد طرح مطرح مجلس باید گفت این طرح نقصها را دوچندان می کند چونکه نمی توانند مأموریت های این وزارت خانه را بشکلی که همه اجزا را پوشش دهد به صورت شفاف بیان کنند، همینطور مسائل و مشکلات زنان در این طرح گم شده است.
وی در آخر تصریح کرد: در این طرح به زنان پرداخته نشده است و هویت زنان محدود به خانه شده است همینطور به هویت فردی و اجتماعی مسائل زنان هم پرداخته نشده است و باید گفت این طرح از اساس اشتباه است.


منبع:

1400/09/10
11:44:21
0.0 / 5
531
تگهای خبر: آموزش , پروژه , جوانان , دستگاه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
sunblog