مهر بررسی می كند؛

لزوم رعایت شأن بانوان محجبه در جامعه

مدیر شبکه ایران زنان درباب برخورد با بانوی محجبه در آزمون استخدامی اظهار داشت: چنین اقدامی مصداق بارز خشونت مقابل زنان است به ویژه در این مسئله که یک موضوع عقیدتی است.

لزوم رعایت شأن بانوان محجبه در جامعه

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، حفظ حجاب همیشه بخش عمده ای از رسالت انبیاء و اولیاء ادیان الهی بوده است به گونه ای که یکی از وظایف علمای دین و جامعه مقوله عفاف و حجاب است؛ بر طبق باورهای دینی و مذهبی کشور ما نیز احکام در رابطه با پوشش زن نیز با این فسلفه و حکمت حکیمانه تعیین شده است.
نوع پوشش و حجاب زنان ما از صدر اسلام تا حالا تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است؛ حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشری بشمار می رود چونکه رعایت این مهم سبب می شود تا انسان از لطمه های اجتماعی دور بماند؛ فلسفه حجاب اسلامی در حقیقت توجه به تهذیب و تزکیه نفس است که قرب الهی را فراهم ساخته و رشد معنوی فرد را به دنبال خواهد داشت.
یکی از کارکردهای مهم حجاب در زمینه اجتماعی است چونکه انسان را از معاشرت های بی بند و بار محفوظ می دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و سبب جلوگیری از انحلال زندگی مشترک و به طبع آن افزایش امنیت اجتماعی خواهد شد.
اخیراً نیز چنین برخورد و تفکری گریبان بانوی محجبه ای که در آزمون استخدامی سال قبل شرکت کرده بود را گرفته است و همچنان این پرونده در راه تصمیم گیری است.
اما ماجرا چه بوده است؟
در سال قبل در اقدامی عجیب از طرف مدیر و مراقبان محل برگزاری آزمون استخدامی، بانویی محجبه از بیم تقلب مجبور به برداشتن چادر خود می شود و در این خصوص تحت فشار قرار می گیرد.
این در حالی است که بگفته فعالان فرهنگی و اجتماعی نظیر این مساله در استانهای دیگر و برخی دیگر از امتحان ها هم اتفاق افتاده است.
خانوم ابوالحسنی معتقد می باشد که اصل گفتار و رفتار این مدیر اشکال داشته است و اقدام وی سبب سلب آسایش از او و سایر افراد چادری حاضر در آزمون شده است و برخورد درست با این مدیر می تواند از تکرار اتفاقات مشابه در آینده پیشگیری کند چونکه بانوان چادری به دلیلهای واهی نظیر امکان همراه داشتن تقلب از پوشش دلخواه خود محروم می شوند.
برخوردهای سلیقه ای با حجاب؛ مصداق بارز خشونت است
توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران زنان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب این اتفاق اظهار داشت: چنین اقدامی جای تاسف دارد چونکه از اساس این که فردی در جایگاه مدیر برگزاری یک آزمون به خود اجازه دهد که درباب پوشش افراد ورود کند جای بحث بسیاری دارد و باید برخورد جدی با این مسئله شکل گیرد.
مدیرشبکه ایران زنان اضافه کرد: چنین اقداماتی متاسفانه محدود به همین یک مورد نمی گردد بلکه اخیراً خبری در خصوص ایجاد مزاحمت و محرومیت از ورود به یک آزمون برای یک خانم حامله خبر رسید.
وی اظهار نمود: نمی توان اجازه داد که برخوردهای سلیقه ای برگزار کنندگان به مسئله پوشش، لباس و از این قبیل موارد ورود کند چونکه هرکسی که بخواهد تقلب کند با هر پوششی امکان این کار را دارد و این مورد تنها به تصورات و ذهنیت برگزار کننده این آزمون بازمی گردد و این کار دقیقاً تخلف و خشونت مقابل زنان است.
ولی مراد اشاره کرد: اگر یک زن می خواهد که پوشش کامل و حجاب برتر داشته باشد و این مسئله در فرصت های اجتماعی برای او محرومیتی ایجاد نکند آن مدیر نباید اجازه داشته باشد که برای او مزاحمت بوجود آورد.
مدیر شبکه ایران زنان اشاره کرد: موضوع نیت خوانی این مدیر نیست بلکه الگوی رفتاری است و اگر با این مسئله برخورد نشود این رفتار می تواند در فرم های دیگر ادامه یابد.
وی بیان کرد: زنی که می خواهد پوشش چادر را داشته باشد می تواند انتخاب خودش را داشته باشد و نباید برخوردی با وی صورت گیرد.
ولی مراد عنوان کرد: جا دارد که معاونت امور زنان ریاست جمهوری و امور زنان آموزش و پرورش به این مسئله ورود کنند و با آن برخورد جدی کنند چونکه چنین اقدامی مصداق بارز خشونت مقابل زنان است به ویژه در این مسئله که یک موضوع عقیدتی است.
مدیر شبکه ایران زنان اضافه کرد: نوع پوشش این خانم چادر بوده است و این اقدام نوعی توهین و برچسب زنی به چادر این خانم است چونکه هر کسی با هر وسیله و پوششی می تواند مبادرت به تقلب کند؛ بدین سبب چنین اقدامی جای تاسف دارد و باید با این مسئله برخورد شود.

1400/10/12
13:49:53
0.0 / 5
541
تگهای خبر: آموزش , شبكه , شركت , فرهنگی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
sunblog