تاکید معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرایند آموزش

معاون آموزشی وزیر علوم در پیامی به مناسبت روز جهانی آموزش، بر آموزش اثربخش و ارزیابی فرایند آموزش تاکید نمود.

تاکید معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرایند آموزش
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خاکی صدیق در پیام خود به مناسبت ۲۴ ژانویه که بعنوان "روز جهانی آموزش"، از جانب سازمان ملل متحد نامگذاری شده است این روز را فرصت مغتنمی دانست تا مهم ترین موضوعات حسّاس و روزآمد آموزشی بازگویی شود.
متن کامل پیام معاون آموزشی وزیر علوم به شرح ذیل است:
آموزش بعنوان یک حق انسانی و در عین حال مسئولیت همگانی واجد جنبه ها و کارکردهای متنوعی در مقیاس فردی و اجتماعی است و نامگذاری روز ۲۴ ژانویه بعنوان روز جهانی آموزش، از جانب سازمان ملل متحد، معطوف به نقش آموزش برای صلح و توسعه پایدار می باشد.
از این منظر محتوای آموزش در تمام سطوح باید بگونه ای طراحی و به اجرا گذاشته شود که در درجه اول به فراگیران درس بردباری، تحمل دیدگاه های مختلف، هنر گفت و گو و تعامل با همدیگر را، بعنوان لازمه ایجاد جامعه ای مبتنی بر صلح، بیاموزد و از طرفی با توسعه دانش و مهارت های مورد نیاز مخاطبان در طول عمر خود، به شکستن چرخه فقر و نیل به توسعه پایدار کمک نماید.
به این لحاظ روز جهانی آموزش فرصت مغتنمی است تا مهم ترین موضوعااتحسّاس و روزآمد آموزشی بازگویی شود. در روزگار و زمانه‌ی ما «چیستی علم» معنای دیگری یافته است و محتوای علم، به «چگونگی تعلیم و تعلّم» آن وابستگی وثیقی پیدا کرده است. زمان، مبحث آفرین است و متغیّر. سرانجام این «انسان هوشمند» است که در پاسخگویی نیازهای زمانه متعهّد به انجام آن است. برآیند تمام فرآیندهای این سامانه مرهون «آموزه» و «آموزش» است. آموزه، میراثبان «اخلاق حرفه ای» است و آموزش، همزاد پژوهش و پرورش. «نیازسنجی» رکن رکین آموزه و آموزش است.
«آموزش اثربخش» آموزشی است که هم نیازسنجی دارد و هم نیازآفرینی؛ و این آموزش اثربخش است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می بخشد. آموزش اثربخش و اثربخشی آموزش، مدیون بینش انسان کیفیّت گرا و اخلاق مند است. از این دیدگاه، شایستگی کاربرد دانایی، کاربست مهارت و مدیریّت رفتار است. آموزش اثربخش، حلّ بهینه‌ی مساله است و در نهایت، اثربخشی، طیب خاطر آدمی از ابراز رفتاری سزاوار به نیازهای زیستی است
روش های متعدد آموزش (حضوری، مجازی، راه دور و سیّار)، شیوه هایی کارآمد و مجرّب برای برآوردن نیاز آدمی در برهه های زمانی است. نقش بنیادین و کارساز فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در هر روش آموزشی و در هر مکتب یادگیری (رسمی، غیررسمی و مادام العمر) خصوصیت روزگار و زمانه‌ی ماست. سخنی پرصلابت و حکیمانه است که افراد را برای زمان خود، پرورش دهید که در دگرگونی روزگار، جوهر انسان دانسته می شود.
«اثربخشی آموزش» به پایش شایسته و سنجش بایسته معنا می پذیرد. بنابراین، ارزیابی جزء جدایی ناپذیر فرایند آموزش است. بدون شک مهم ترین منبع سنجش اثربخشی آموزش، ارزیابی یادگیرندگان از آموزش دهندگان است. بهبود پیوسته‌ی فرایند آموزش، مرهون نگرش ارزیابی و نگارش تجربه های زیسته‌ی انسانی است. تجربه نگاری، بهترین راه غنی سازی شغلی در حوزه‌ی آموزش و پژوهش و پرورش است که اثربخشی را ماندگار می کند. معیار بشر معاصر از درک توفیق حرفه ای و زیستی، میزان اثرگذاری و اثربخشی رفتاری در جامعه‌ی انسانی برای اعتلای دانش و آموزش و ارتقای بینش و پرورش انسان است.




منبع:

1400/11/04
22:02:03
0.0 / 5
589
تگهای خبر: آموزش , هنر
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
sunblog