تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی

بلاگ سان: در جلسه 158 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، بر اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تاکید گردید.

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک ایام الله فجر بیان کرد: امیدوار هستم شادی که برای پیروزی انقلاب اسلامی و این فتح المبین تجربه کردیم، منتهی به ظهور حضرت حجت(عج) شود و توفیق درک آن دوره را داشته باشیم. همین طور با عرض تسلیت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی باید گفت ایشان جزو شخصیت هایی است که در مقاطع مختلف در شورای نگهبان و مجلس خبرگان همراه نظام بودند و در زمره ی علمای بزرگی بودند که خدمات بسیاری به حوزه های علمیه کشور کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب سند ملی امنیت غذایی گفت: هفته پیش با وزیر جهاد کشاورزی صحبتی داشتم و ایشان یک فرصتی خواسته اند تا کارهای لازم را در وزارتخانه نهایی کنند و بعد به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور منتقل کنند. ایشان حامی طرح سند ملی امنیت غذایی است اما باید یک بررسی نهایی انجام دهند.
استاد دانشگاه تهران گفت: «سند و نقشه راهبردی صنایع دانش بنیان» در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی کارشناسی شود تا طرح مسئله روشن تری داشته باشیم و نیز باتوجه به مطالبه رهبری معظم و آمادگی فضای کشور یک جدول زمانبندی تهیه کنید تا در کوتاه ترین مدت آنرا به سرمنزل مقصود برسانیم. وزیر صنایع و وزرای در رابطه با موضوع را در جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دعوت نماییم تا در آن جلسه به جمع بندی روشنی با ذی نفعان موضوع برسیم. دراین زمینه کارهایی شده است و منابع مطالعاتی و پژوهشی از میدان این کار داریم و خوشبختانه جهاد دانشگاهی نیز در این عرصه دیدگاه عمیقی دارد.
دکتر عاملی درباب انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران اشاره کرد: استناد شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مسئله مصوبات قبلی شورا است البته این مساله نباید تبدیل به رویکرد صفر و یک قطعی شود. درحقیقت بهر دلیلی تعدادی از جوانان به کشورهای مختلف برای تحصیل رفته اند، اگر این دانشجویان شرایط احراز، ضوابط لازم و تحصیل در دانشگاه های معتبر را دارند، باید راه را برایشان باز نماییم. البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طرح خودرا برای ضابطه گذاری دراین زمینه ارائه دهند تا در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی دقیق تری داشته باشیم تا جمع بندی روشن و موثری نسبت به این مساله داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحث و بررسی اعضای جلسه در حوزه ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد: شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مسئولیت این کار را باتوجه به مصلحت کلان کشور قبول کرده و واقعا در حوزه الحاقات، موردی تصمیم نگرفتیم بلکه طبق فاکتورهای تعریف شده، کار صورت گرفته است.
دکتر سعیدرضا عاملی در آخر اظهار داشت: درخواست های اصلاح و تکمیل مصوبه را بررسی می نماییم ولی به هر حال بر روی مصوبه قبلی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پایبند هستیم.

یکی از مصوبات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی استدکتر محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باتوجه به دستور جلسه در خصوص فاز اول ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد: یکی از مصوبات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی است. واقعیت این است که اجرا شدن این طرح نظم و نسقی به آموزش عالی می دهد اما باید این طرح باید اولویت بندی شود. اقدامات مناسبی در دوره قبل انجام شده است اما با تعدادی از محدودیت ها روبرو می باشیم.
دکتر زلفی گل اشاره کرد: یکی از حسن های الحاق موسسات آموزش عالی به دانشگاه مادر و بزرگ این است که رتبه دانشگاه بالا می رود. بعنوان مثال اگر دانشگاه بوئین "الف" ۵۰ مقاله و پنج کتاب در سال داشته باشد زمانی که به دانشگاه بزرگ "ب" وصل شود؛ رتبه دانشگاه "ب" را در سطح بین المللی ارتقاء می دهد.

ساماندهی موسسات آموزش عالی با هماهنگی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باید صورت گیرد
دکتر منصور کبگانیان؛ دبیر شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به سند استراتژی توسعه صنعتی که در گذشته با رویکرد سکولار نوشته شده بود، اشاره نمود و اضافه کرد: رهبری درباره اهمیت این مساله اشاره داشتند و باید مراقب باشیم تا دیدگاه های صحیح رهبر انقلاب پیاده سازی شود خوشبختانه در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تجربه خوبی در تدوین اسناد راهبردی وجود دارد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور جلسه ساماندهی موسسات آموزش عالی بیان کرد: این بحث در دولت گذشته آغاز شد. به خاطر گستردگی طرح در تمام کشور، آنرا به دو فاز اول و دوم تقسیم کردیم که در فاز اول قرار شد یک جمع بندی و خروجی از کار داشته باشیم تا راهگشایی برای آینده باشد.

دانشگاه های کوچک را به دانشگاه های مرکز استان متصل کنیم
دکتر محمد حسین ساعی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی بیان کرد: دراین زمینه نیازمند جداولی هستیم که در تصمیم گیری الحاق دانشگاه ها کمک نماید.
وی افزود: می توان بعنوان یک سیاست دانشگاه های کوچک به دانشگاه های مرکز استان متصل نماییم و باید اشکالات در پروسه تصمیم گیری های قبلی اصلاح گردد.

با الحاق موسسات آموزش عالی با مجموعه غنی تری از هیئت علمی روبرو خواهیم بود
دکتر ایمان افتخاری؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی را مهم دانست و بیان کرد: تعدادی از کشورها با الحاق دانشگاه هایشان مواجهند. درحقیقت طرح الحاق و اتصال دانشکده ها و موسسات آموزش عالی کوچک تر به دانشگاه های مادر و... حائز اهمیت می باشد. نهایتاً یک دانشگاه با پردیس های متنوع انتخاب مناسب تری است پس از این نظر الحاق توجیه دارد.
وی ادامه داد: با الحاق موسسات آموزش عالی به مجموعه بزرگ تر، زمان جذب اساتید بعنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه اصلی نیز استاندارد بالاتری را در ذهن متقاضی به وجود آورده اید و با مجموعه غنی تری از هیئت علمی روبرو خواهید بود.

کشور به شدت در حوزه های راهبردی احتیاج به نقشه راه دارد
در قبل از دستور دکتر مخبردزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: کشور همچنان در حوزه های مهم و امنیت بخش باید اسناد راهبردی خودرا تدوین کند. رهبری در دیدار تولیدکنندگان به صراحت تاکید بر این داشتند که کشور نیازمند سند نقشه صنعتی است؛ دیدگاه مقام معظم رهبری را سال ها شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشراف دارد اما عده ای قصد توجه به این نگاه را ندارند که کشور باید دارای نقشه راه بشود چون عمل به نقشه راه اجتناب ناپذیر برای دولت ها است. همین طور رهبری بحث دانش بنیان شدن را تاکید داشتند و فرمودند صنایع بزرگ کشور دانش بنیان نشدند و این رسالت ما را چند برابر می کند. با فناوری ها باید دید چطور میتوان سیاست ها و اسناد راهبردی را ترجمه عملیاتی یا برش های عملیاتی زمانی کنیم؛ اگر اشکالاتی است باید با همکاری هم برطرف نماییم و این نافی این نیست که کشور به شدت در حوزه های راهبردی احتیاج به نقشه راه دارد.
دکتر مخبر دزفولی با اشاره به سند امنیت غذایی اظهار داشت: رهبری چند سال پیش درباره امنیت غذایی تذکر دادند و با تجربه شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانیم، این موارد نیاز کشور است پس سند امنیت غذایی کشور را طراحی و تدوین کردیم و خیلی از وزارتخانه ها دراین زمینه مشارکت کردند. باتوجه به فرمایش رهبری در حوزه نقشه صنعتی، قسمتی از صنعت در غذا است و صنعت کشاورزی و فناوری در رابطه با تامین غذا بسیار مهمست.

در جهت گیری توسعه صنعتی، بومی شدن فناوری مهم است
قبل از دستور دکتر حمیدرضا طیبی؛ رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث راهبردی توسعه صنعتی مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان عنوان کرد: استراتژی توسعه صنعتی اولویت ها، پیشران ها، زمینه ها و جهت گیری ها را مشخص می کند اما آنچه در جهت گیری توسعه صنعتی مهم می باشد، فناوری و بومی شدن فناوری است. آنچه مهمست باید نقشه جامع علمی کشور را در تعامل با وزارت صنعت و وزارتخانه های در رابطه با آن روزآمد نماییم و نیز اسناد بخشی توسعه فناوری در این عرصه ها را زودتر شروع نماییم و باید این دو همزمان با هم جلو برود.

سند استراتژی صنعتی باید پشتوانه علم و فناوری داشته باشد
در قبل از دستور دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند استراتژی صنعتی گفت: اگر این سند پشتوانه علم و فناوری نداشته باشد، راه به جایی نمی برد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت قطع می شود. دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادهای سیستمی مبتنی بر آمایش و فناوری دارد و تصورم این است که سرمایه شورا و نهادهای درگیر می توانند حول محور ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مشارکت فعال داشته باشند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه؛ با تعدادی از اصلاحات پیشنهادی در رابطه با فاز یک ساماندهی موسسات آموزش عالی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده بود، موافقت شد. همین طور قرار شد که برنامه آمایش و ساماندهی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی در دستور جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار بگیرد.





منبع:

1400/11/19
12:33:15
0.0 / 5
500
تگهای خبر: آموزش , اساتید , برنامه , جوانان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
sunblog