بررسی چالش های آموزش مجازی و بازگشت به دوران پیش از كرونا،

بازگشت شرایط آموزش به دوران قبل از کرونا یک چالش بزرگ برای دانشگاه ها است

به گزارش بلاگ سان معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: بازگشت شرایط آموزش به دوران قبل از کرونا یک چالش بزرگ برای مسئولین و دانشگاه ها است. چون که ظاهرا همه به این شرایط فعلی عادت کرده اند و بازگشت به دوران قبل از کرونا کار سختی است.

بازگشت شرایط آموزش به دوران قبل از کرونا یک چالش بزرگ برای دانشگاه ها است
دکتر محمدرضا کلباسی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به چالش های آموزش عالی در دوران کرونا اظهار نمود: در دوران شیوع کووید-۱۹، انگیزه تدریس و تحصیل در اساتید و دانشجویان کم شد و علت آنرا می توان گسستگی و بلاتکلیفی هر دو گروه دانست که متاسفانه به سبب اوج گیری های مکرر بیماری تکرار شد. البته در این دوران خیلی از دانشگاه ها همچون دانشگاه ما سعی کردیم دانشجویان را به دانشگاه بازگردانیم اما به یک باره با پیک جدید کرونا روبه رو می شدیم.
وی افزود: یکی از آفات بسیار بد همه گیری بیماری و مشکلاتی که نظام دانشگاهی با آن روبرو شده است این است که متاسفانه هم اکنون هر دو طرف به صورتی به شرایط فعلی و آموزش الکترونیکی خو گرفته اند و بازگرداندن شرایط به دوران پیش از کرونا برای دانشگاه ها چالش بزرگی است.
دکتر کلباسی در ادامه اضافه کرد: بنظر می رسد دانشجویان شرایط فعلی زندگی خودرا با شرایط آموزش مجازی وفق داده اند و حین تحصیل مشغول انجام کارهای دیگر هستند. به نحوی که در کنار سایر کارهای مربوط به شغل و کار به تحصیل نیز اشتغال دارند.
معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه این شرایط هم خوب است و هم بد، اشاره کرد: کرونا سبب کاهش خیلی از هزینه ها شد همین طور باتوجه به شرایط آموزش مجازی، همکاری خیلی از اساتید مدعو و اساتید خارج از کشور با دانشگاه ها تسهیل شده است این در حالیست که قبل از کرونا همکاری با این اساتید سخت بود. از طرفی، در وضعیت آموزش الکترونیکی کلاس ها عموما یکطرفه هستند پرسش و پاسخ صورت نمی گیرد و استاد این اطمینان را ندارد که تمام حواس دانشجو متمرکز کلاس است. این امر سبب صرف انرژی مضاعف اساتید و دو یا سه برابر شدن کار ایشان شده است.
دکتر کلباسی اظهار داشت: هنگام برگزاری کلاس مجازی، توجه استاد هم به مطالب آموزشی است و هم به دانشجویان و اهتمام استاد بر این است تا تمام توجه دانشجویان را به کلاس معطوف کند. در این میان وضعیت اینترنت به لحاظ کندی و قطعی هم شرایط را مشکل تر می کند.
وی با اشاره به حسن کلی آموزش مجازی اضافه کرد: حسن کلی آموزش مجازی در دوران کرونا این بود که پروسه آموزش در این دوران قطع نشد و این برای اساتید و دانشجویان جای شکر دارد. چونکه این امکان وجود داشت که باتوجه به شرایط بیماری، دانشگاه ها تعطیل شوند تا تکلیف کرونا مشخص شود. که چنین اتفاقی به مفهوم اتلاف وقت همه اقشار علمی و دانشگاهی بود و خدارا شکر که چنین اتفاقی نیفتاد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد: در صورت ادامه و استمرار آموزش مجازی، دولت و مسئولین نظام آموزش عالی کشور باید درس های خوبی از این دوران گرفته و بحث اینترنت، امکانات و زیرساخت های لازم را ارتقا دهند.
وی با اشاره به بزرگترین لطمه آموزش مجازی اظهار نمود: دانشجویان خصوصاً دانشجویان سالهای بالاتر عادت داشتند که سر کلاس حضور داشته باشند، استاد و هم کلاسی های خودرا ببیند و این امر انگیزه دانشجویان را قوی تر می کند و شور و حال حضور در دانشگاه، پروسه تحصیل را برای دانشجویان جذاب تر می کند که متاسفانه با اجرای آموزش مجازی در دانشگاه ها این امکان از دانشجویان گرفته شد. همین طور در بحث برگزاری امتحانات، بحث خدشه دار بودن آزمون معضلی است که تمامی اساتید با آن روبرو هستند و در بعضی موارد نمرات دانشجویان رشد عجیبی داشته است.
معاون آموزشی اسبق دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه امیدوار هستم هرچه سریع تر شرایط بهتر شود و الزام استفاده از آموزش مجازی رفع گردد، افزود: می شود در دوران پسا کرونا با اجرای آموزش تلفیقی از نکات مثبت آموزش مجازی نیز بهره مند شد.
وی اظهار داشت: برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا، باید بسترها و زیرساخت های لازم برقرار شود. بعنوان مثال، شرایط خوابگاه ها باید بهبود یابد و همت جدی می طلبد که خوابگاه ها باردیگر قابل استفاده گردد.
دکتر کلباسی در این خصوص افزود: ما در دانشگاه تربیت مدرس، خوابگاه های استیجاری داشتیم که در دوران کرونا تعطیل بودند. بحث تامین غذای دانشجویان نیز وجود دارد. اگر اکنون بخواهیم باردیگر این خوابگاه ها را اجاره نماییم، دانشگاه با شوک بزرگی مواجه می شود. چونکه در این دو سال اخیر قیمت ها به شدت بالا رفته ولی بودجه دانشگاه ها ثابت باقی مانده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباب دیگر مشکلات بازگشت دانشگاه به شرایط پیش از کرونا اظهار داشت: بازگشت به دوران پیش از کرونا چالش بسیار بزرگی برای مسئولین است. چونکه علاوه بر رفع مشکلات مالی باید به مشکلات روحی دانشجویان نیز توجه گردد. برای اینکه خیلی از دانشجویان می گویند ما به این شرایط عادت کرده ایم و تا این دوسال را به شرایط عادی بازگردانیم، تبعات زیادی متوجه آموزش عالی خواهد بود.




منبع:

1401/01/13
20:22:56
0.0 / 5
405
تگهای خبر: آموزش , اساتید , الكترونیك , اینترنت
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
sunblog