تست کنکور برای ادبیات مهلک است!

تست کنکور برای ادبیات مهلک است!

به گزارش بلاگ سان زهیر توکلی با اشاره به اینکه تست کنکور را برای درس هایی مانند ادبیات مهلک می داند، می گوید: خیلی از تست هایی که برای ادبیات طراحی می شوند، گاه خودشان هم ایهام دارند.


این شاعر و معلم ادبیات در گفت و گو با ایسنا درباره تصمیم حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ اظهار نمود: این کار عواقب بدی ندارد. اصولا کنکور باید حذف شود و این مساله مقدمه حذف کنکور است؛ ابتدا باید دروس عمومی را حذف و بعد هم فکری به حال دروس اختصاصی کنند. اما اینکه الآن و در این مقطع، با چه شیبی باید کنکور حذف شود، در تخصص من نیست. بنظر می رسد که پیش از ایجاد زیرساخت های لازم، حذف یکباره کنکور، مضرات بزرگی هم داشته باشد ولی بالاخره کاری است که باید یک روز صورت گیرد.

او سپس اظهار داشت: حذف دروس عمومی از کنکور هم اساسا در کوتاه مدت موجب بی توجهی مضاعف دانش آموزان به این دروس خواهد شد. این مساله قطعی است اما اصولا دروس عمومی را جذاب و کاربردی طراحی نکرده اند، چه کنکوری باشند چه نباشند، با این وضع فعلی کتاب های درسی ادبیات و طرح درس و بودجه بندی، همین الآن هم کنکور دادن در این دروس، موجب نفرت مضاعف خیلی از دانش آموزان می شود.

او اشاره کرد: حذف دروس عمومی همچون ادبیات از کنکور، اصلا بی اهمیت جلوه دادن ادبیات نیست، برای اینکه ادبیات درسی است که امتحان آخر سال هم دارد، حالا تست کنکور دیگر چه صیغه ای است؟ تست کنکور را به خصوص برای درس هایی مانند ادبیات مهلک می دانم؛ برای اینکه خیلی از تست هایی که طراحی می شوند، گاهی خودشان هم ایهام دارند. یکی از دوستان مان که خود طراح تست یکی ازموسسات کنکوری هم هست، می گفت با چند معلم دیگر ادبیات که مولف کتاب تست هم هستند و با بچه ها تست کار می کنند، درباره یک سوال کنکور و گزینه هایش چند نظر داشتیم. اگرچه معلم ادبیات و طراح تست بودیم، از اینکه کدام صحیح است، اطمینان نداشتیم. این مساله بدین سبب است که ادبیات مبتنی بر ابهام و ایهام است.

او سپس بیان کرد: شعر خوب قرار نیست، یک مدلول داشته باشد. مقرر است هرکسی که می رسد بتواند تفسیری از آن داشته باشد. البته آن قدر هم گل و گشاد نیست که بشود از یک بیت صد جور معنا دریافت. هرچند زیاد پیش می آید که از بیت های شاعرانی چون حافظ و سعدی و مولوی و سنایی و عطار و حتی معاصران چند معنا دریافت کنید یا ممکنست بگویید این کلمات ابهام دارد و منِ نوعی بگویم این طور نیست و ابهامی ندارد بدین سبب طراحی تست از ادبیات چندان چیز جالبی نیست. آموزش تستی ممکنست در ریاضی و فیزیک معنا داشته باشد، برای اینکه جواب مسئله یک چیز است و فقط یکی از چند گزینه می تواند جواب سوال باشد اما در ادبیات اینگونه نیست. به خاطر مسائلی که اشاره کردم خیلی وقت ها، تست ها غلط و غیراستاندارد است؛ برای اینکه سلیقه طراح تست این است که معنای بیت چیزی باشد و من به نحو دیگری معنا کنم که در گزینه های مورد نظر طراح سوال نیست.

این معلم ادبیات را با تاکید بر اینکه حذف دروس عمومی به مفهوم بی اهمیت جلوه دادن درس ادبیات و سایر درس ها نیست، با ابراز امیدواری برای حذف کنکور، اظهار نمود: امیدوار هستم تعدادی از دانشگاه به هنرستان تبدیل شوند و بچه های مردم بجای اینکه آن قدر در دانشگاه درس الکی بخوانند، به هنرستان بروند و مهارتی یاد بگیرند و در بازار کار مشغول شوند. در کشور فرانسه دوسوم دانش آموزان دانشگاه نمی روند، بلکه به هنرستان می روند و مهارتی یاد می گیرند و بعد هم مشغول کار می شوند. ما نیازی به این همه دانشگاه نداریم. اگر جای مسئولان بودم خیلی از شعبه های دنشگاه آزاد را منحل می کردم، بجز تعدادی خاصی از شعبه هایش که کیفیت آموزشی بالایی دارد و بعد ساختمان هایشان را به سازمان فنی و حرفه ای می دادم تا در هر منطقه ای متناسبت با اقتصاد و اقلیم منطقه هنرستانی بوجود آورد بطورمثال در مناطقی که اقتصاد برمبنای دامداری و کشاورزی است، هنرستان مربوط به کشاورزی و دامداری تأسیس شود، در منطقه ای که جنگل است هنرستان فن آوری چوب و.... راه نجات مملکت این است که متناسب با اقلیم و اقتصاد هر منطقه هنرستانی تأسیس شود تا مردم مهارت هایی را یاد بگیرند و مشغول کار شوند.

او با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما هم باید خلاصه شود و دانش آموزان به این همه مباحث نظری نیاز ندارند، تصریح کرد: روزگاری بود که اگر دانش آموزی اطلاعات عمومی درباره تاریخ و جغرافیا و موضوعات دیگر نداشت نمی توانست جلو برود، اما الان باتوجه به گسترش دسترسی به اطلاعات، کافی است به او یاد بدهید که چگونه به اطلاعات مورد نیازش مراجعه کند و کتاب خوانی را تقویت کنید. این دانش آموز خود سراغ تاریخ و جغرافیا و دینی و ادبایت می رود و می خواند. نیازی نیست آموزش و پرورش این حجم از اطلاعات را در ذهن دانش آموزان بریزید. باید آموزش و پروش مهارت سخن گفتن، دوست یابی، ارتباط با جنس مخالف، زبان آموزی، تحقیق کردن، حل مسئله و مهارت اولیه سفر و آشنایی با طبیعت را به دانش آموزان یاد بدهد. زیرااین ها مهم و اصل کار است.

توکلی آشنایی با ادبیات را هم یک مهارت خواند و توضیح داد: آشنایی با ادبیات یکی از مهارت های خیلی مهم است؛ هم برای هویت ملی ما مهمست و هم برای بسط اندیشه و تفکر دانش آموز مهم می باشد. ادبیات یکی از مهم ترین شاخه های تفکر بشری است که برای معنویت و اخلاق مهمست برای اینکه قسمتی از قله های اخلاق بشری در ادبیات ما وجود دارد مانند مولوی است. باید مهارت آموزی ادبیات به دانش آموز از این دید باشد که ما او را به ادبیات علاقمند نماییم و او بیاید کتاب شعر و حافظ دست بگیرد و بخواند، در حقیقت شما باید مقدماتی را به او یاد بدهید بطورمثال کلیاتی را راجع به آرایه های ادبی بداند برای اینکه زبان شعر با زبان روزمره فرق دارد. یعنی کلیدهای فهم ادب را در اختیارش بگذارید و بعد خود دانش آموز متن ها را می خواند، هرچیزی که باشد.







منبع:

1401/03/29
13:34:55
0.0 / 5
258
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , كیفیت , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
sunblog